نحوه از بین بردن شته گیاهان,شناسایی انواع شته ها

یکی از آفت های رایج در بین گل ها و گیاهان زینتی، شته ها هستند

چگونه شته موجود در گیاهان را بشناسیم و با آنها مبارزه کنیم
اگر میخواهیم آفات گلها و گیاهان زینتی خود را شناسایی کنیم لازم نیست که حتما متخصص بوده یا دوره های پیچیده ای را برای شناسایی آفات طی کرده باشیم. هر آفتی اثری بر روی گیاه ما می گذارد که به مانند رد پای آن آفت بوده و ما با دیدن آن میتوانیم به حضور آفت پی ببریم. بنابر این توجه به ظاهر و موقعیت فعلی گیاه و مقایسه آن با وضعیت استاندارد گیاه میتواند به ما کمک کند تا تغییرات را تشخیص داده و به موقع از بروز مشکل با خبر شویم. در این چگونه راههای تشخیص و مبارزه با آفت شته را می آموزیم.

یکی از آفت های رایج در بین گل ها و گیاهان زینتی، شته ها هستند. این موجود کوچک به سرعت تکثیر شده و تعداد آنها افزایش می یابد.
آنها هم به صورت دو جنسی و هم به صورت تک جنسی وجود دارند.
یک شته ماده به تنهایی می تواند تولید مثل کند و تقریبا هر هفته تعداد زیادی نوزاد شته به دنیا می آیند که بعد از یک هفته آنها نیز قدرت تولید مثل دارند.
شته ها از شیره گیاهان تغذیه می کنند و مورچه ها از شیره ای که از شته ها میگیرند تغذیه می کنند.

یکی از آفت های رایج در بین گل ها و گیاهان زینتی، شته ها هستند. این موجود کوچک به سرعت تکثیر شده و تعداد آنها افزایش می یابد. آنها هم به صورت دو جنسی و هم به صورت تک جنسی وجود دارند.
یک شته ماده به تنهایی می تواند تولید مثل کند و تقریبا هر هفته تعداد زیادی نوزاد شته به دنیا می آیند که بعد از یک هفته آنها نیز قدرت تولید مثل دارند. شته ها از شیره گیاهان تغذیه می کنند و مورچه ها از شیره ای که از شته ها میگیرند تغذیه می کنند.

 

شناخت انواع شته,آشنایی با انواع شته گیاهان

شته ها باعث می شوند که گل ها رشد ناقصی داشته باشند

وجود مورچه و شته در یک جا می تواند اوضاع را وخیم تر کند.
مورچه ها شته ها را از شاخه ای به شاخه ی دیگر می برند و با ضربه زدن به شته ها آنها را می دوشند وشیره تراوش شده از بدن شته ها را می خورند، در مقابل این غذای مجانی، مورچه ها از شته ها در برابر دشمنانشان محافظت می کنند.

شته ها معمولا به رنگ های سبز، زرد، قهوه ای و مشکی هستند.
شته ها دارای بال هستند و نرها بال های خود را حفظ می کنند، اما ماده ها با قرار گیری بر روی یک گیاه دیگر نیازی به بال نداشته زیرا تا آخر عمر بر روی همان گیاه باقی می مانند. برخی از آنها به محصولات کشاورزی خسارات جبران ناپذیری وارد می کنند. شته ها را معمولا می توان در کنار جوانه ها و نوک شاخه ها مشاهده کرد.
در پایین غنچه های گل ها نیز شته ها به وفور می توانند زندگی کنند و باعث می شوند که گل ها رشد ناقصی داشته باشند. شته ها با فرو کردن خرطوم خود در ساقه گیاه، از شیره درون گیاه تغذیه می کنند. پس تنها بر روی ساقه های نازک و جوان می توانند زندگی کنند و با ضخیم شدن ساقه، آنها نمی توانند دیگر تنه گیاه را سوراخ کنند.
اگر خرطوم یک شته را قطع کنید، شیره گل از خرطوم آن به بیرون سرازیر می شود.

یکی از دشمنان طبیعی شته ها، کفشدوزک ها هستند. کفشدوزک ها چه در حالت لاروی و چه در حالت بالغ، از شته ها تغذیه کرده و به عنوان یکی از راه های موثر برای مبازره با شته ها شناخته می شود. برای سم پاشی گیاهان و مقابله با شته ها باید قبل از سبز شدن گیاهان اقدام به سم پاشی کرد، زیرا شته ها در اوایل بهار ظاهر می شوند.
در برخی از گیاهان نیز شته ها درست قبل از گل دهی گیاه ظاهر می شوند که در این گیاهان باید قبل از در آمدن گل ها اقدام به سم پاشی کرد.
بیشترین گیاهانی که به شته ها حساس هستند گل های سرخ ( رز ) می باشند، به خاطر وجود تیغ هایی بر روی گیاه رز، مورچه ها نمی توانند از شته ها حمایت کنند، در مقابل حشراتی همچون کفشدوزک نیز نمی توانند بر روی این گیاه زندگی کنند و از شته ها تغذیه کنند.
در چنین مواردی می توان از سم استفاده کرد، ولی حتی با یک دستمال نیز می توان شته ها را از روی گیاه برداشت و این کار را تا باز شدن گل ها و یا تا رشد کرد شاخه و ضخیم شدن پوست گیاه ادامه داد.

 

منبع : raazebaghaa.ir / phow.ir