اصول اساسی و لازم در انتخاب همسر برای یک ازدواج موفق کدامند

 

انتخاب همسر

بررسی همه جانبه شخصیت طرف مقابل هنگام انتخاب همسر، لازم و ضروری است

 

خیلی وقت ها مشکل اینجاست که آدم ها تغییر می کنند اما با هم تغییر نمی کنند: در دو مسیر یا با سرعت های متفاوتی تغییر می کنند. با تمام این حرف ها، امروز دانشمندان به این نقطه رسیده اند که «اگر عشق و احساسات قابل اتکا نیستند پس چه چیزهایی باید وجود داشته باشد تا عشق افراد پایدار بماند؟

من دختری هستم 26ساله که در حال حاضر انتخاب هایی برای آشنایی و ازدواج دارم ولی از هر کدام ایرادی میگیرم که شاید برای دخترای دیگر ایده آل باشن برای مثال :قد و ظاهر و… و نمیتوانم به عنوان همسر آینده به آنها فکر کنم البته باید بگم که من هنوز نمی دانم باید به چه مسایل و معیارهایی توجه داشته باشم.سردرگم هستم. در هربار خواستگاری، به یک سری از شرایط توجه می کنم و وقتی خود را راضی  به آن ازدواج می کنم ناگهان معیارهای دیگری در نظرم پررنگ می شود. به همین دلیل علی رغم اینکه شرایط خانوادگی خوبی دارم  و خواستگاران زیادی به منزل مان آمد و شد دارد اما  هنوز موفق به ازدواج نشده ام و همین مساله باعث نگرانی خانواده ام شده و کم کم خودم هم ناراحتم که نکند کلا فرصت ازدواج را از دست بدهم.
بررسی همه جانبه شخصیت طرف مقابل هنگام انتخاب همسر، لازم و ضروری است. اما توجه صرف به برخی از معیارها، ناتوانی در اولویت بندی آنها و یا توجه زیاد به معیارهای فرعی خود از آسیبهای جدی در امر انتخاب همسر است.
لذا بسیار مهم است که شما معیارهای اصلی و اساسی انتخاب همسر را بشناسید و از  طرف دیگر بتوانید معیارها را بر اساس اولیت و اهمیت شان، مورد طبقه بندی قرار دهید تا با چشم اندازی جامع، برای انتخاب همسر اقدام نمایید.
ویژگی های شخصیتی همسرم اینچنین است
“آنجلیس” نویسنده کتاب تو آن گمشده ام هستی ، شش ویژگی شخصیتی را به عنوان معیارهایی مثبت انتخاب همسر توضیح می دهد:
 – تعهد به رشد خود و بهبود زندگی مشترک: منظور این است که فرد مورد نظر شما می کوشد علاوه بر داشتن برنامه های مشخص برای رشد و پیشرفت خود برای بهبود زندگی مشترک از همه امکانات و منابع استفاده کند و بر آگاهی های خود بیفزاید. او برای این کار کتاب می خواند، نوارهای تربیتی گوش می دهد، در کلاس ها و جلسه های آموزشی ثبت نام می کند و در صورت لزوم از روان شناسان کارآزموده راهنمایی و کمک می گیرد.
 – بازبودن روحی و احساسی: کسی که از نظر روحی و احساسی باز و صمیمی است ویژگی های زیر را دارد: احساس دارد، از احساس خود آگاه است، می خواهد احساس خود را با شما در میان بگذارد و می داند که چگونه احساس خویش را بیان کند.

– صداقت: صداقت با اعتماد مبادله می شود. هرچقدر شما راستگوتر باشید، بیشتر از اعتماد طرف مقابل برخوردار می شوید. صداقت ضروری ترین و مهم ترین جزء یک رابطه سالم است.
– پختگی و مسئولیت پذیری:  اگر با کسی ازدواج کنید که ناپخته و مسئولیت ناپذیر است، به جای همسر، کودکی را به فرزند خواندگی پذیرفته اید. فرد بالغ می تواند با کار، تغذیه سالم، نظم و رعایت بهداشت از خود مراقبت کند و شخصیت خویش را رشد دهد.
– اعتماد به نفس بالا:  کسی که خود را باور ندارد، نمی تواند صادقانه به دیگری محبت کند و تکیه گاه او باشد. آنهایی که احساس بی ارزشی می کنند انسان هایی آسیب پذیر، شکننده و پیش بینی ناپذیرند.
– نگرش مثبت به زندگی: آدم های مثبت، به توانایی های خود برای بهتر ساختن اوضاع و شرایط اعتماد دارند، در هنگام بروز مشکلات، تهدیدها را به فرصت ها تبدیل می سازند و به جای پیدا کردن مقصر به راه حل ها می اندیشند. آنها افراد خوشبینی هستند که باور دارند آینده خود و زندگی مشترکشان روشن است.

 

عوامل مؤثر در ازدواج موفق

معیارهای اصلی و اساسی انتخاب همسر را بشناسید

 

عوامل دیگر هم مهم است
همچنین مهمترین عوامل مؤثر در ازدواج موفق که باید مد نظر داشته باشید عبارتند از:
رشد عاطفی و فکری: در زمینه رشد عاطفی و شناختی، آنچه به نظر لازم و ضروری می رسد این است که زن و مرد فرق زیادی از نظر طرز تفکر وسلیقه نداشته باشند چون در این صورت با هم توافق نخواهند کرد.
رشد اجتماعی نیز با رشد فکری عاطفی رابطه دارد چون فردی که از نظر اجتماعی رشد کرده طرز سازش و همکاری را با افراد بهتر می داند و به محدودیتهای خود واقف است، انتظارات اجتماعی را درک می کند و از بحران های دائمی زندگی جلوگیری می کند. به عبارت دیگر پختگی روانی و رشد اجتماعی عاطفی باعث می شودکه همسران معایب یکدیگر را بپذیرند، نقایص یکدیگر را بپذیرند، نقایص یکدیگر را به رخ هم نکشند و در حالات مختلف انعطاف پذیری داشته و واکنش مناسب نشان دهند.
تشابه علائق و طرز تفکر: باید قبل از وارد شدن به زندگی زناشویی مخصوصاً در دوران نامزدی در موضوعات مهم زندگی توافق نظر وجود داشته باشد. ثابت شده است که توافقهای زیاد قبل از ازدواج روابط بعد از ازدواج را نیز محکم تر کرده و معنی و مفهوم بهتری به زندگی زناشویی می دهد. مثلاً چقدر در مورد سیاست، اختلاف نظر یا توافق وجود دارد یاهر دو به یک اندازه اجتماعی و معاشرتی هستند و یا اهل کتاب، مطالعه و بحث هستند. واقع بین بودن طرفین در حدلازم، خسیس و محافظه کار بودن یا ولخرج بودن هم مواردی است که باید در نظر گرفتهشود. البته باید خاطر نشان شود که همیشه انتظار نمی رود که زن و شوهر در همه مواردبا یکدیگر توافق کامل داشته باشند ولی برای این که خانواده سعادتمند و مستحکم شود توافق کلی در بیشتر قسمتهای زندگی لازم و ضروری است.

عقاید مذهبی: امروزه عقاید مذهبی به قدری در سعادت کانون خانوادگی اهمیت دارد که روانشناسان و متخصصین علوم تربیتی ازدواج افراد از مذاهب مختلف را غیرعاقلانه میدانند به خصوص اگر زن و مرد هر دو به عقاید مذهبی خود ایمان کامل داشته و انعطاف ناپذیر باشند. صرف نظر از اختلاف نظر در موازین و عقاید مختلف که در مذاهب وجود دارد تربیت کودکان بر حسب عقاید، موضوعی است که اکثراً اختلاف زناشویی را باعث میشود. ثابت شده است اعتقادات و نگرش های زن و مرد، اکثراً پس از ازدواج ادامه می یابد و حتی اگر زن و شوهر از یک مذهب ولی دارای اعتقادات و دید فلسفی متفاوت نسبت به اصول و موازین مذهبی خود باشند مثلاً یکی از آنها متعصب و به اصطلاح معتقد به اصول و فروع دین بوده و دیگری بی اعتقاد به موازین فوق باشد باز هم منجر به اختلاف عقیده شده و مسائل دیگر زندگی را تحت الشعاع قرار میدهد. به هر صورت بهتر است که قبل از واردشدن به زندگی زناشویی، زن و مرد این مطلب را مورد تعمق قرار دهند و مشکلات حاصله از آن را در نظر بگیرند.
تشابه تحصیلی و طبقاتی: به طور کلی توصیه جدی می گردد که دختران و پسران جوان، از ازدواجی که در آن اختلاف تحصیلی و طبقاتی خیلی زیاد است اجتناب کرد. زیرا هر چه زوجین از جهات مختلف با هم شباهت بیشتری داشته باشند امکان خوشبختی و سعادتمندی آنان، افزایش خواهد یافت.
تشابه علاقه به زندگی زن و شوهر بایستی به زندگی و به ویژه ادامه زندگی زناشویی خود علاقه مند باشند. لازم است در جهان بینی طرفین، تمایل به بقا و لذت بردن از زندگی وجود داشته باشد. چنانچه یکی از زوجین علاقه زیادی به زندگی نداشته باشد و زیر بار مشکلات عاطفی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و شغلی قد خم کرده باشد و در گفت وگوهای خود از پوچی زندگی و …. نام ببرد در وضعیت روانی طرف مقابل خود نیز خلل وارد می سازد.
در حالی که شور و شوق زندگی، انجام فعالیتهای روزمره، امید به آینده و پیشرفتهای آن، پرورش فرزندان و بزرگ کردن آنان ولذت بردن از کانون گرم خانواده، زندگی و گذر عمر را برکام زوجین گوارا می سازد.

 

منبع: تبیان