نق زدن موقوف

راهنمای گام به گام برای برطرف کردن نق زدن

فرزندتان

تربیت فرزند از سخت ترین کارهای پدر و مادر است، به ویژه هنگامی که می خواهید عادت های آزاد دهنده و مداومی را که کودکان اغلب پیدا می کنند از میان بردارید. تا کنون چند بار به فرزندانتان گفته اید که نق نزنند؟
فرزندان کم سن و سالی که نق می زنند، یک نوع مشکل خاص برای پدر و مادر به بار می آورند. نق زدن مسئله ای جدی نیست. هیچ گونه ارتباط مستقیمی با سلامت جسمانی یا روانی کودک ندارد، در عین حال این مسئله گاهی غیرقابل تحمل می شود. بسیاری از پدر و مادرها در مقابل نق زدن فرزندانشان نمی دانند چه عکس العملی نشان دهند، چون این مسئله را در حدی نمی بینند که نیاز به واکنش های سخت و جدی یا آزاردهنده داشته باشد. ولی کنار آمدن با این مسئله آن قدر سخت است که همیشه یک واکنش و تدبیر اساسی در برابر آن ضروری می شود. به همین جهت در این مورد راه حل هایی را ارائه می دهیم.
خوشبختانه، برای رویارویی یا نق زدن فرزندانتان نیاز به اقدامات شدید و قطعی نیست. بسیاری از کودکان، پس از گذشت زمان کافی، بدون برنامه ای منظم نق زدن را قطع می کنند. اما به کار بردن یک روش برنامه ریزی شده، تقریباً همیشه سریع تر و با نتایج مطلوب تری همراه است، تا اینکه فقط امیدوار و یا در انتظار توقف خود به خودی نق زدن باشیم.
علت نق زدن در ابتدا اغلب نامعلوم و معمولاً بدون اهمیت است. اما وقتی آغاز می شود، به قدری ناخوشایند است که همه به آن توجه می کنند و برای فراهم آوردن اندکی آرامش یا سکوت تسلیم نق زدن می شوند. برای متوقف ساختن نق زدن کودک، شیوه ی تربیت او این است که هنگام این کار به او امتیاز ندهیم و راه بهتری برای صحبت با دیگران به او بیاموزیم.

96055_I2lzmxwZ
دست برداشتن از نق زدن برای کودک نسبتاً ساده است، اما این روش مستلزم تغییر رفتار پدر و مادر است. این تغییرات بسیار ساده است، اما رفتاری است مغایر با آنچه دیگران آن را «طبیعی» می دانند. اگر مایل به آزمایش آن باشید، مشکلی در تبدیل نق زدن به روش های مناسب تر ارتباط نخواهید داشت.
در صورت موافقت، جمله های زیر را علامت بزنید.
[box type=”success” align=”alignright” ]کودک من به قدری نق می زند که می خواهم هر طور كه شده او را از نق زدن بازدارم.

سن کودک من بیش از 3 سال و زیر 15 سال است.

مایلم رفتار عادی خود را با فرزندم تغییر دهم تا بتوانم او را از نق زدن بازدارم.

در صورت انتخاب هر سه جمله، این برنامه مختص شماست[/box]

 

چگونه آغاز کنیم؟

قبل از انجام دادن هر کاری در ارتباط با نق زدن، تمامی برنامه را بخوانید. در این برنامه برای شما تمرین هایی گنجانده شده است. پیش از آنکه با فرزند نق زننده(نق نقو) این تمرین ها را آغاز کنید، با فرزند بزرگتر یا فرد بالغ دیگری که آماده همکاری است و نق هم نمی زند، شروع کنید. برنامه را بخوانید و تمرین ها را انجام دهید. سپس به ابتدای بازگردید و برنامه ی حقیقی را با فرزند نق زننده آغاز کنید.
اگر نق زدن برای ایجاد ارتباط کودک لازم باشد، او هرگز از آن دست برنمی دارد. گاهی پدر و مادر به قدری مشغول هستند و یا به قدری به نق زدن کودک عادت دارند که متوجه فرزندشان نمی شوند، مگر اینکه کودک نق بزند. در طول این برنامه، این نکته بسیار مهم است که باید همواره به آنچه فرزند شما با لحن بدون نق زدن می گوید توجه کنید.
در صورتی که کودک شما، در لحظه ای که نمی توانید به حرف او گوش کنید، با شما صحبت می کند، فوری به او پاسخی موقت بدهید، مثلا«جالب است، ولی الان واقعا عجله دارم. ممکن است درباره ی این مسئله چند دقیقه دیگر، وقتی که بتوانم به تو گوش بدهم، صحبت کنیم؟» البته بهتر است که در صورت امکان، همان موقع با فرزند خود برای گفتگو وقت بگذارید. گوش دادن به حرف های کودک، هنگامی که طبیعی صحبت می کند، او را تشویق می کند که به جای نق زدن، صحبت کردن طبیعی را ادامه دهد.
بیشتر کودکانی که نق زدن مشکل اساسی آن هاست، در بسیاری از موقعیت ها و شرایط، به خصوص هنگامی که چیزی از شما می خواهند، نق می زنند. این برنامه برای رفع این مشکل طرح ریزی شده است. هرچند که شمار محدودی از کودکان فقط هنگامی که کاری از آن ها درخواست می شود، نق می زنند. اگر شما هم در چنین موقعیتی قرار دارید، تمام برنامه را بخوانید. بعد از مرحله پنجم این برنامه، راهنمایی های ویژه ای برای نق زدن های خاص خواهید یافت.

 

مرحله اول:

شرح دادن، نشان دادن و پاداش دادن

اگر کودک شما مدتی است که نق می زند، احتمالاً به نق زدن عادت کرده است. قدم اول آن است که مطمئن شوید کودک شما روش های مقبول تری برای صحبت کردن می شناسد. به منظور آموزش این روش ها، سه مورد زیر را باید به کار بندید:
هر بار که فرزندتان نق می زند، برایش شرح دهید که صحبت کردن توام با نق زدن برای شما آزاردهنده است.
به فرزند خود راه بهتری برای بیان طبیعی مقصودش نشان دهید. از او بخواهید که خواسته اش را با روش بهتری بیان کند.

به فرزند خود، درصورت رفتاری بهتر، پاداش دهید.

موفقیت شما در امر معالجه نق زدن فرزند به انجام دادن دقیق موارد این برنامه(که در قسمت بعد به تفصیل شرح داده شده است) بستگی دارد. البته پس از چند روز، روش های آسانتری را پیشنهاد می کنیم. اینک مقدمات برنامه:
الف) شرح دادن: هنگامی که فرزند شما نق می زند، فوری توجه کنید و او را از نق زدن بازدارید و برای او توضیح دهید که وقتی نق می زند احساس بدی به شما دست می دهد. می توانید با توجه به مفاد و شرایط زیر، توضیحی یک جمله ای بدهید:
این توضیح نباید فرزند را مورد حمله و انتقاد قرار دهد و یا دربردارنده ی سخنان منفی درباره فرزند باشد.
این توضیح باید احساس شما را هنگام نق زدن به خوبی بیان کند، لیکن نباید دربردازنده احساس منفی نسبت به فرزند و یا انتقاد از او باشد. حال چند مثال خوب ارائه می دهیم:
«نق زدن احساس بدی(عجیبی) در من ایجاد می کند.»
«وقتی نق نق می شنوم، احساس می کنم که نمی خواهم گوش بدهم.»
«وقتی نق نق می شنوم، بسیار آشفته(ناراحت) می شوم.»

در اینجا چند جمله ارائه شده که ممکن است پدر و مادر هنگام نق زدن فرزندشان به او بگویند. حال با استفاده از راهنمایی فوق و مثال های مذکور، این جملات را مطالعه کنید و با صحیح است یا صحیح نیست علامتگذاری کنید. در صورتی که جمله صحیح نیست را علامت گذاشته اید، دلیل آن را بیان کنید. سپس پاسخ خود را با پاسخ نوشته شده مقایسه کنید.
«هنگامی که نق می شنوم، احساس بدی به من دست می دهد.»
– صحیح است        – صحیح نیست
(این جمله صحیح است، چون فقط احساس شما را بیان می کند.)

«هنگامی که نق می زنی، احساس می کنم که بچه هستی.»
– صحیح است        – صحیح نیست
(این جمله صحیح نیست ، چون از فرزند انتقاد می کند.)

«من اصلاً این طور صحبت کردن را دوست ندارم.»
– صحیح است        – صحیح نیست
(این جمله صحیح است، چون فقط احساس شما را بیان می کند.)

«نق زدن باعث می شود که از اتاق خارج شوم.»
– صحیح است        – صحیح نیست
(این جمله صحیح است.)

«نق زدن کار بچه های لوس و بداخلاق است، من اصلا آن را دوست ندارم.»
– صحیح است        – صحیح نیست
(این جمله صحیح نیست ، چون انتقادی متوجه فرزند می کند. اگر جواب های شما درست نیست، این بخش را دوباره مطالعه کنید.)

زمانی که از درک صحیح مضامین و پیام جملات مطمئن شدید، سه جمله ای را که هنگام نق زدن فرزندتان به او خواهید گفت روی خطوط زیر بنویسید، سپس آن ها را با موارد 1 و 2 مقایسه کنید.
…………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………
به یاد داشته باشید که همه توضیحات باید کوتاه باشند، اگر یک جمله ای باشد ارجح تر است.
درصورتی که مثال ها را به خوبی درک کرده اید و سه جمله ی مناسب نوشته اید، این جمله را علامت بزنید.

ب) نشان دادن: بعد از آنکه احساس خود را هنگام نق زدن برای فرزند خود توضیح دادید، روش های بهتر صحبت کردن را به او معرفی کنید و نشان دهید. این مسئله دو جنبه دارد: کلمات خاصی که به کار برده می شود و لحن صدا. باید لحن صحیح صدا را تصور کنید.

به عنوان مثال:

فرزند:«اهه….اهه…مامان…می شود یک شیرینی بردارم، همین حالا…اوو..خواهش می کنم، بردارم؟…»(با نق و گریه.)
پدر و مادر:«وقتی که نق می شنوم، احساس بدی می کنم که نمی خواهم گوش بدهم. سعی کن این طور بگویی: مامان می شود الان یک شیرینی بردارم؟»
سپس باید مطمئن شوید که فرزندتان دوباره از شما سؤال می کند. البته با استفاده از کلماتی مانند شما و با لحن صدای طبیعی. اگر کودک شما این گونه عمل نکرد و دوباره نق زد، شما هم مجدداً از او بخواهید که یک بار دیگر سعی کند و درست صحبت کندو اگر باز هم عمل نکرد و یا به نق زدن خود ادامه داد، بی اعتنایی کنید تا زمانی که به طور صحیح درخواست خود را بیان کند. این سخت ترین قسمت است. پس از «شرح دادن» و «نشان دادن» باید طوری برخورد کنید که گویی هیچ وقت صدای یک کودک نق زننده یا گریان را نمی توانید بشنوید.

ج) پاداش دادن: پس از اصلاح شدن، اگر فرزند شما صحیح صحبت کرد باید به او پاداش بدهید. در صورت امکان، آنچه او می خواهد پاداش بدهید. اگر نمی توانید، برایش توضیح دهید که دوست داشتید می توانستید آنچه مورد علاقه اش هست به او پاداش بدهید. علت نتوانستن را توضیح دهید و زمان توانستن را بگویید. در هر صورت، از فرزند خود برای صحبت کردن صحیح و زیبا تشکر و قدردانی کنید. می توانید این طور بگویید:
«از طرز صحبت کردنت خوشم می آید.»
«وقتی این طور صحبت می کنی، احساس خوبی می کنم.»
«از شیوه خواهش کردنت ممنونم.»
هر وقت فرزند شما بدون نق زدن از شما درخواستی کرد، به او پاداش دهید و از او تشکر کنید.

تمرین مرحله اول

آموزش: خود را به جای کودکی که چیزی از پدر و مادر می خواهد تصور کنید. هرکدام از این تمرین ها را سه بار انجام دهید ولی با ترتیب مختلف. هر بار که یکی از آن ها را انجام می دهید، یک علامت روی خط مقابل هر تمرین بگذارید. وقتی تمامی خط ها علامتگذاری شد، تمرین شما تمام شده است.
– – – چیزی را با روش مطلوب و بدون نق زدن بخواهید.
– – – چیزی را با نق زدن بخواهید. درصورتی که تذکر داده شود، واکنش نشان ندهید.
– – – چیزی را با نق زدن بخواهید. در صورتی که تذکر داده شود، دوباره نق بزنید.
– – – چیزی را با نق زدن بخواهید. در صورتی که تذکر داده شود، به طور صحیح واکنش نشان دهید.
– – – چیزی را با نق زدن بخواهید. در صورتی که تذکر داده شود، واکنش نشان ندهید. پس از 10 ثانیه، به طور صحیح واکنش نشان دهید.
– – – چیزی را با نق زدن بخواهید. در صورتی که تذکر داده شود، دوباره نق بزنید، پس از 10 ثانیه به طور صحیح واکنش نشان دهید.
– – – چیزی را با نق زدن بخواهید. در صورتی که تذکر داده شود، دوباره نق بزنید، پس از 10 ثانیه دوباره نق بزنید.
– – – چیزی را با نق زدن بخواهید. در صورتی که تذکر داده شود، دوباره نق بزنید، سپس ساکت بمانید.
– – – چیزی را با نق زدن بخواهید. در صورتی که تذکر داده شود، پس از 10 ثانیه به نق زدن ادامه دهید.
هنگامی که تمرین را انجام دادید، این جمله را علامت بزنید.
برنامه: پس از خواندن تمام برنامه و تمرین مرحله اول، به قسمت اول بازگردیدو این مرحله را با فرزند خود به مدت چهار روز آزمایش کنید و سپس مرحله دوم را آغاز کنید.

خلاصه مرحله اول:

اگر فرزند شما چیزی را بدون نق زدن بخواهد:
الف. در صورت امکان خواسته او را برآورده کنید.
ب. درصورت عدم امکان، به فرزند خود بگویید که چرا نمی توانید و کی می توانید او را تحقق بخشید.
ج. از فرزند خود برای خوب صخبت کردن تشکر کنید.
اگر فرزند شما نق زد:
د. بدون انتقاد، در یک جمله احساس خود را نسبت به نق زدن وی شرح دهید.
ه. روش بهتری برای بیان به فرزند خودد معرفی کنید یا نشان دهید و از او بخواهید با این روش خواسته خود را تکرار کند.
و. اگر واکنش فرزند شما مناسب بود به بند الف برگردید.
ز. اگر فرزند واکنشی نشان ندادن یا دوباره نق زد، یک بار دیگر از او بخواهید که خواسته خود را با روش مطلوب بیان کند.
ح. اگر واکنش فرزند شما مناسب بود، به بند الف برگردید.
ط. اگر فرزند شما واکنشی نشان نداد یا دوباره نق زد، بی اعتنایی کنید.
ی. اگر نهایتاً فرزند شما به طور مناسب صحبت کرد، به بند الف برگردید.
این کار را به مدت 4 روز ادامه دهید.

 

مرحله دوم: فقط شرح دهید

این مرحله مانند مرحله اول است، لیکن مقدار کمکی که به فرزند خود می کنید کمتر می گردد. وقتی که فرزندتان بدون نق زدن از شما چیزی می خواهد، مانند مرحله اول به او پاداش بدهید. وقتی فرزند شما نق می زند، احساس خود را در مورد نق نق بیان کنید، مانند مرحله اول؛ و سپس از او بخواهید که خواسته خود را به طور صحیح تکرار کند، مانند مرحله اول؛ اما در مرحله دوم، روش صحیح گفتگو و صحبت کردن را نشان نمی دهید.
به طور مثال، درصورتی که فرزند شما نق زد، می توانید بدین شکل جواب دهید:«وقتی نق می زنی، احساس بدی به من دست می دهد، خواهش می کنم درست تکرارکن.»
در صورتی که فرزند شما به طور صحیح واکنش نشان داد، به او پاداش دهید. اگر دوباره نق زد، یا واکنشی نشان نداد، یک بار بگویید:«خواهش می کنم درست بگو.» اگر انجام داد، به او پاداش هید. اگر به طور صحیح بیان نکرد، بی اعتنایی کنید.
همان طور که ملاحظه کردید، این کرحله بسیار شبیه مرحله اول است، فقط بدون نشان دادن است.
ba1803

 

خلاصه مرحله دوم

اگر فرزند شما چیزی را بدون نق زدن بخواهد

الف. در صورت امکان خواسته او را برآورده کنید.
ب. در صورت عدم امکانف به فرزند خود بگویید که چرا نمی توانید و کی می توانید خواسته او را تحقق بخشید.
ج. از کودک خود برای خوب صحبت کردن تشکر کنید.
اگر فرزند شما نق زد
د. بدون انتقاد، در یک جمله احساس خود را در مورد نق زدن وی بیان کنید و از او بخواهید که خواسته خود را با روش مطلوب بیان کند.
ه. اگر واکنش فرزند شما مناسب بود به بند الف برگردید.
و. اگر فرزند واکنشی نشان نداد و یا دوباره نق زد، یک بار دیگر به او بگویید که درست بیان کند.
ز. اگر واکنش فرزند شما مناسب بود به بند الف برگردید.
ح. اگر کودک واکنشی نشان نداد و یا دوباره نق زد، بی اعتنایی کنید.
ط. اگر نهایتاً کودک شما به طور مناسب صحبت کرد به بند الف برگردید.
این کار را چهار روز ادامه دهید.
هنگامی که خلاصه مرحله دوم را خواندید و خوب درک کردید، این جمله را علامت بزنید.
برنامه: پس از خواندن کل برنامه و پس از انجام دادن مرجله اول با فرزند خود، مرحله دوم را به مدت چهار روز انجام دهید. سپس مرجله سوم را آغاز کنید.

 

مرحله سوم: بی اعتنایی کردن به نق زدن

هم اکنون، بدون شک، فرزند شما قادر است واکنش صحیحی بدون نق زدن داشته باشد، اگرچه ممکن است همواره این گونه نباشد. علاوه بر آن، احتمالاً مراحل گذشته فرزندتان را وادار ساخته است که به یادآوری ها یا راهنمایی های شما برای صحیت کردن صحیح وابستگی پیدا کرده باشد. مرجله سوم به گونه ای طرح ریزی شده است که فرزند شما خودش مستقلاً در صحبت کردن بدون نق استوارتر شود.
وقتی فرزند شما نق می زند: این موضوع برای بسیاری از مردم مشکل ترین بخش برنامه است. وقتی فرزند شما نق می زند، تمام آنچه باید انجام دهید این است که کاملا بی اعتنایی کنید. با کودک خود صحبت نکنید؛ هرچقدر او نق زد، شما توجه نکنید و اهمیت ندهید. توجه ظاهری مانند در آغوش گرفتن، نوازش کردن، کتک زدن و مانند آن نشان ندهید. در صورت امکان حتی به او نگاه هم نکنید. اگر احساس می کنید که عدم انجام دادن این کارها برایتان سخت است، برخیزید و کمی راه بروید، یا به اتاق دیگری بروید.
پابرجا ماندن در این مرحله به طور کامل بسیار مهم است. برای مدتی بی اعتنایی کنید، اما قبل از اتمام نق زدن وی، به او توجه کنیدف او یاد می گیرد که راه جلب توجه شما نق زدن است، ولی با صدای بلندتر و به مدت طولانی تر. در این گونه موارد خود را کنترل کنید و هرگز توجه نکنید، زیرا نق نق طولانی نخواهد بود.
وقتی فرزند شما نق نمی زند: وقتی کودک شما بدون نق زدن صحبت می کند، او را تشویق کنید، بگویید طرز صحبت کردنش را دوست دارید. در صورت امکان درخواست او را برآورده کنید، البته اگر درخواستی داشته باشد. در صورت امکان به فرزندتان بگویید که دلیلش چیست و زمان دقیق تحقق درخواستش را بیان کنید. حتی در مواردی که فرزند شما نق می زند و سپس به طور مطلوب صحبت می کند نیز پاداش مذکور را بدهید.

 

خلاصه مرحله سوم

اگر کودک شما چیزی را بدون نق زدن بخواهد

الف. درصورت امکان خواسته او را برآورده کنید، حتی اگر در ابتدا نق زده باشد.
ب. در صورت امکان، به فرزند خود بگویید چرا نمی توانید و کی می توانید خواسته اش را محقق بخشید.
ج. از فرزند خود برای خوب صحبت کردن تشکر کنید.
اگر فرزند شما نق زد
د. کاملا بی اعتنایی کنید.
ه. اگر نهایتاً کودک شما درست صحبت کرد به بند الف برگردید.
این کار را چهار روز ادامه دهید.

هنگامی که خلاصه مرحله سوم را خواندید و کاملا فهمیدید این جمله را علامت بزنید.
برنامه: پس از آن که مرحله دوم را با کودک خود به مدت چهار روز اجرا کردید، مرحله سوم را نیز چهار روز آزمایش کنید، سپس به مرحله چهارم بروید.

 

مرحله چهارم: پاداش دادن برای صحبت کردن مناسب در اولین بار

این مرحله بسیار شبیه به مرحله سوم است، فقط با یک استثناء. اگر فرزند شما مجدداً نق زد، بی اعتنایی کنید. پس از آنکه فرزندتان چیزی را مجدداً با نق زدن از شما خواست و طی سه دقیقه آن را تکرار کرد، باید به او بگویید:«اگر اولین بار بدون نق زدن از من خواسته بودی، می توانستم به تو گوش بدهم. پنج دقیقه دیگر دوباره بگو.» اگر فرزند شما پس از پنج دقیقه بدون نق زدن سؤال کرد، به او پاداش دهید. اگر دوباره نق زد، بی اعتنایی کنید. درصورتی که فرزند شما از ابتدا به طور صحیح سؤال کرد، حتماً به او پاداش دهید.
هدف از این مرحله کمک کردن به فرزندتان است که یاد بگیرد از همان بار اول بدون نق صحبت کندو این مرحله را دو روز ادامه دهید.
خلاصه مرحله چهارم

اگر فرزند شما چیزی را بدون نق زدن بخواهد

الف. درصورت امکان خواسته او را برآورده کنید، حتی اگر در ابتدا نق زده باشد.
ب. در صورت امکان، به فرزند خود بگویید چرا نمی توانید و کی می توانید خواسته اش را محقق بخشید.
ج. از فرزند خود برای خوب صحبت کردن تشکر کنید.
اگر فرزند شما نق زد
د. کاملا بی اعتنایی کنید.
ه. اگر کودک شما در عرض 3 دقیقه درخواست خود را که برای آن، بار اول نق زده بود، تکرار کرد به او بگویید:«اگر از اول بدون نق زدن صحبت کرده بودی، می توانستم گوش بدهم. پنج دقیقه دیگر از من سؤال کن.»
و. اگر فرزند شما باز هم نق زد، بی اعتنایی کنید.
ز. اگر پس از پنج دقیقه فرزند شما بدون نق زدن خواسته خود را تکرار کرد، به بند الف برگردید.
این کار را دو روز انجام دهید.
زمانیکه خلاصه مرحله چهارم را خواندید و آن را کاملاً درک کردید، این جمله را علامت بزنید.
برنامه: پس از تمام کردن مرحله سوم طی چهار روز با فرزند خود، مرحله چهارم را برای دو روز آغاز کنید. سپس مرحله پنجم را شروع کنید.

مرحله پنجم: روش نهایی

اکنون در مرحله نهایی برنامه هستید. پیشنهاد می کنیم که این مرحله را برای همیشه ادامه دهید. شبیه مرحله چهارم است به استثنای اینکه به کودک خود نمی گویید که خود را پنج دقیقه بعد تکرار کند. در صورتی که فرزند شما نق زد، بی اعتنایی کنید. همچنین حتی اگر گفته ی خود را قبل از پنج دقیق مذکور صحیح بیان کرد، بی اعتنایی کنید، مگر اینکه پنج دقیقه گذشته باشد. اگر فرزند شما حداقل پنج دقیقه پس از نق زدن، به طور معقول صحبت کرد یا تکرار کرد، به او پاداش دهید و از او تشکر کنید.

خلاصه مرحله پنجم

اگر فرزند شما چیزی را بدون نق زدن بخواهد
الف. درصورت امکان خواسته او را برآورده کنید، حتی اگر در ابتدا نق زده باشد.
ب. در صورت امکان، به فرزند خود بگویید چرا نمی توانید و کی می توانید خواسته اش را محقق بخشید.
ج. از فرزند خود برای خوب صحبت کردن تشکر کنید.
اگر فرزند شما نق زد
د. کاملا بی اعتنایی کنید.
ه. اگر فرزند شما آنچه را که برایش نق زده بود طی پنج دقیقه تکرار کرد، بی اعتنایی کنید.
و. اگر پنج دقیقه ی بعد بدون نق ردن سؤال کرد به بند اول برگردید.
برای همیشه ادامه دهید.
هنگامی که خلاصه مرحله پنجم را خواندید و متقاعد شدید، این جمله را علامت بزنید.

اگر فرزند شما فقط هنگامی که از او می خواهید کاری انجام دهد، نق می زند
اگر این تنها موقعی است که نق زدن اتفاق می افتد، رفع و علاج آن بسیار آسان است. فقط از ابتدا به طور کامل به نق زدن او بی اعتنایی کنید. این کار شما را از شر نق نق او، بدون استفاده از روش درمان دیگری، خلاص می کند.
حرف آخر
امیدوار هستیم که این برنامه برای شما مفید واقع شده و زندگی شما و فرزندتان را شیرین تر گردانده باشد.

 

مجله اينترنتي باعلم