از گذاشتن رب در فریزر بپرهیزید

رب گوجه فرنگی را در فریزر نگهداری کنیم یا یخچال؟

 

رب گوجه فرنگی، آبلیمو و … از جمله مواد غذایی هستند که در نگهداری آنها باید چند نکته مهم را بدانید. برخی از خانم های خانه بر این باورند که رب گوجه فرنگی را در فریزر نگهداری کنند از یخچال بهتر است. به همین بهانه می خواهیم از دکتر آراسب دباغ مقدم در این مقوله سوالاتی بپرسیم.

بهترین روش نگهداری رب گوجه فرنگی و ابلیمو چیست؟

دکتر آراسب دباغ‏ مقدم، متخصص بهداشت مواد غذایی در روزنامه ایران به چند سئوال رایج پاسخ داد.

لطفاً در مورد آبلیموهای خانگی که برای مدت زیادی در بطری‌های شیشه‌ای نگهداری می‌شوند توضیح دهید. آیا استفاده از آنها اشکالی ندارد؟

بهتر است آبلیموی تازه مصرف کنید زیرا ویتامین C در شرایط محیطی به سرعت از بین می‏ رود. اگر آبلیموی خانگی برای طولانی مدت نگهداری شود، میزان ویتامین C آن هم کاهش می‏ یابد ضمن اینکه در شرایط خانگی نمی‏ توان برای پیشگیری از کپک زدن آبلیمو کار خاصی انجام داد. در سیستم صنعتی در روند تولید آبلیمو، آن را پاستوریزه می ‏کنند تا علاوه بر اینکه عواملی که باعث ایجاد کپک می‏ شود، از بین برود، بتوان از آن برای مدت طولانی نگهداری کرد. البته موضوع افت مقدار ویتامین C در آبلیموهای صنعتی نیز وجود دارد و بهتر است فقط از آنها به عنوان چاشنی استفاده شود نه یک منبع مناسب این ویتامین.

 

آیا رب گوجه فرنگی در فریزر قابل نگهداری است؟

مصرف مواد غذایی تازه یا نگهداری آنها در یخچال، از نگهداری در فریزر بهتر است بنابراین سعی کنید مواد غذایی را تازه مصرف کنید و از گذاشتن رب در فریزر بپرهیزید.

 

آیا بلافاصله بعد از خرید گوشت چرخ کرده آن را باید در فریزر نگهداری کنیم؟

گوشت قرمز، یکی از مواد غذایی مغذی و مفید و جزو بهترین منابع دریافت پروتئین است. بد نیست بدانید که بهترین محل برای نگهداری گوشت قرمز تازه و گرم تا 72 ساعت درون یخچال با دمایی حدود 4 درجه سانتیگراد بالای صفر عنوان می‌شود. اما اگر بخواهید آن را بیشتر از 72 ساعت نگهداری کنید، باید درون فریزری با برودتی نزدیک به 18- درجه سانتیگراد قرار دهید. گوشت قرمز بدون چربی، اگر در شرایط و دمای مناسب نگهداری شود، تا یک سال قابل مصرف است.
منبع : salamatnews.com