آیا عسل های امروزی کاملا بی خاصیت مضر هستند ؟

عسل یک ماده عجیب و اسرار آمیز است یک شهد شیرین که توسط حشره‌ای کوچک که سازنده طبیعی آن است درست می‌شود و سرشار از خواص و مواد مغذی است. اما آنچه امروز بسیار ذهن ما را به خود مشغول کرده این است که عسل طبیعی مانند کیمیا دست نیافتنی شده و دیگر نمی‌توان به طبیعی بودن ماده اولیه زنبور برای تولید عسل اطمینان کرد. یعنی معلوم نیست این زنبور از گل‌های طبیعی این شهد را عمل آورده یا قند و شکر!
درباره خواص عسل طبیعی و غیرطبیعی، میزان قند آن و ممنوعیت مصرف آن در زنان باردار و کودکان با سمیه کمالیان، کارشناس و پژوهشگر تغذیه صحبت می‌کنیم.

*آیا قند عسل با اینکه قند یک ماده طبیعی است می‌توان مضر باشد و موجب بالارفتن قند خون شود؟
عسل یک ماده غذایی مغذی است که میزان انرژی بسیار بالایی دارد. علاوه بر این همان طور که همه ما می‌دانیم عسل یک خوراکی بسیار شیرین است و برخلاف تصور عوام که فکر می‌کنند چون قند طبیعی دارد پس قند خون را بالا نمی‌برد و خوردن آن را برای خودشان آزاد می‌دانند دقیقا برعکس این موضوع مصداق دارد و می‌تواند بسیار قند خون را بالا ببرد. پس باید  در مصرف آن حد اعتدال را نگه داشت و به بهانه اینکه یک ماده خوراکی طبیعی است در افراد به صورت آزادانه استفاده نشود. مخصوصا کسانی که در خطر چاقی یا ابتلا به قند خون هستند باید به این مساله توجه داشته باشند.

آیا عسل های امروزی کاملا بی خاصیت مضر هستند ؟

با اینکه عسل بسیار مغذی است اما به خاطر قند بالایی که دارد مصرف آن فقط به اندازه یک قاشق مرباخوری در روز مجاز است. بسیاری از افراد عسل را به صورت محلول در چای یا شیر می‌نوشند که در مورد چای حداقل یک قاشق غذاخوری پر عسل نیاز است تا شیرینی مطلوب به دست آید و این خیلی بیشتر از حد مجاز مصرف است.

*استفاده از عسلی که مطمئن نیستیم طبیعی باشد اصلا سودی دارد؟ یا اینکه عسل طبیعی فقط خاصیت دارد؟
قطعا عسل طبیعی خیلی بهتر است، به دلیل اینکه گرده گل‌ها و گیاهان می‌تواند خواص دارویی آن‌ها را به عسل منتقل کند اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم عسلی که  زنبور آن از آب و قند تغذیه کرده بی‌خاصیت و بی‌فایده است. اصلا اینطور نیست و آن عسل هم خواص خودش رو دارد ولی خاصیت دارویی آن کمتر است.

*برای کدام بیماری‌ها می‌توان از عسل استفاده کرد؟
عسل ماده‌ای خوراکی است که برای بیماری‌های گوارشی خصوصا دردهای معده توصیه می‌شود و در درمان گلودرد هم بسیار موثر عمل می‌کند. می‌توانید عسل را در کمی آب ولرم و نه آب بسیار داغ حل کرده و با کمی آبلیموی تازه برای گلودرد بنوشید. این نوشیدنی گوارا و سالم را در مواقع دیگر هم می‌توانید استفاده کرده و از آن لذت ببرید.

*مصرف عسل برای خانم‌های باردار و کودکان مجاز است؟
در مورد خانم‌های باردار مصرف عسل ممنوعیتی ندارد و آنها هم مانند بقیه می‌توانند روزانه یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنند اما نباید در مصرف عسل زیاده‌روی کرد. اما به علت وجود سمی به نام بوتولیسم در این ماده غذایی بسیار مغذی استفاده از آن برای کودکان زیر یکسال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. برخی از مادران به تصور اینکه عسل ماده غذایی مفید و بی‌ضرری است در تهیه خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های کودک که به عنوان غذای کمکی مصرف می‌شود از آن استفاده می‌کنند که نباید این کار را بکنند.

 

منبع : نی نی سایت

ninisite.com