در زایمان طبیعی مادر 500 میلی لیتر خون از دست می دهد

شیدا شبانیان در همایش آموزشی مزایای زایمان طبیعی و عوارض سزارین در شهرکرد اظهار کرد: در زایمان طبیعی هورمون هایی در بدن جنین تولید می شود که به تقویت سیستم ایمنی نوزاد کمک می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: ابتلای نوزادانی که به روش طبیعی متولد می شوند، به دیابت نوع اول 20 درصد کمتر از نوزادان سزارینی است.

شبانیان ادامه داد: در زمان خروج جنین از بدن مادر هورمونی با عنوان آندروفین در بدن مادر ترشح می شود که علاوه بر تسکین درد زایمان و ایجاد احساس رضایت در مادر، باعث افزایش توان روحی و روانی نوزاد در بزرگسالی می شود.

وی ادامه داد: فشاری که حین زایمان طبیعی به جنین وارد می شود تخلیه ریه ها از مواد و پاک شدن مجاری تنفسی را به دنبال دارد و بر خلاف روش سزارین، نوزاد به مشکلات تنفسی مبتلا نمی شود.

شبانیان ترشح هورمون ‘اکسیتوزین’ در زمان وضع حمل در بدن مادر را از دیگر مزایای زایمان طبیعی عنوان کرد و گفت: این هورمون بر شیردهی مادر موثر است و شیر اولیه مادر (آغوز) را که نخستین واکسن نوزادان علیه بیماری های عفونی محسوب می شود، سریعتر و راحت تر نصیب کودک می کند.

یکی دیگر از متخصصان زنان و زایمان در این همایش گفت: در زایمان طبیعی مادر 500 میلی لیتر خون از دست می دهد در حالی که این میزان در عمل سزارین بیش از دو برابر است.

فریناز فرهبد ادامه داد: افزایش احتمال عفونت وچسبندگی رحم، امکان نازایی، عفونت محل بخیه ها، ایجاد یبوست، دردهای لگنی و ایجاد لخته و خونریزی در پاها ولگن از دیگر عوارض انجام زایمان سزارینی است.

وی افزود: احتمال افسردگی، احساس شکست و ناامیدی در مادران نوزادان سزارینی به دلیل ترشح نشدن هورمون اندروفین در زمانزایمان بیشتر از دیگر مادران است.

این متخصص زنان ادامه داد: در زایمان به روش سزارین مدت بستری شدن و استراحت زنان و زمان بازگشت تناسب اندام طولانی تر از زایمان طبیعی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: زایمان طبیعی تنها در مواردی نظیر بزرگ بودن سر جنین، قرار گیری غیرعادی جنین در رحم مادر، مشکلات جفت و بند ناف، چند قلو زایی، نارسی و یا دیررسی نوزاد، عفونت تناسلی مادر و ابتلا به فشار خون، دیابت و ایدز انجام نمی شود.

وی آموزش خانواده ها، اطلاع رسانی در زمینه عوارض و خوشایند کردن فرآیند زایمان طبیعی برای زنان در بیمارستان ها را از راهکارهای موثر برای افزایش انگیزه زنان به زایمان طبیعی خواند.

به گفته این متخصص، سهم زایمان های طبیعی در دنیا 90 درصد است که این میران در ایران به 40 درصد می رسد.

75 درصد از زایمان های سزارین در ایران با انتخاب مادران صورت می گیرد.

 

منبع: ایرنا