“مبندازول Mebendazole”|موارد مصرف,عوارض جانبی,تداخل دارویی مبندازول

موارد و مقدار مصرف مبندازول Mebendazole
موارد و مقدار مصرف مبندازول Mebendazole

موارد مصرف مبندازول Mebendazole

“مبندازول” یک داروی ضدکرم می باشد که مانع رشد و تکثیر کرم ها در بدن می شود. این قرص یک داروی بنزیمیدازول با اثر درمانی بر روی بیماری‌ های انگلی ایجاد شده توسط کرم‌ هاست. مبندازول به‌ عنوان یک داروی انتخابی در درمان آسکاریازیس، کاپیلاریازیس، انتروبیاز و تریکوریاز به کار می‌رود.

همچنین این دارو، در درمان عفونت های ناشی از کرم های نخی ، کرم‌های گرد ، کرم‌ های نواری ، کرم‌ های شلاقی ، کرم‌ های قلاب دار استفاده می شود. همچنین مبندازول در درمان عفونت های ناشی از چند نوع از این کرمها بصورت همزمان نیز استفاده می شود.

مبندازول جذب روده‌ای خوبی ندارد و پس از مصرف زیاد، مقدار زیادی از آن بدون تغییر در مدفوع یافت می‌شود. دفع این دارو عمدتا کلیوی بوده و در حضور غذا، به ویژه غذاهای چرب، میزان جذب خوراکی از طریق دستگاه گوارش افزایش می‌یابد. دارو اثر درمانی خود را به آهستگی (غالبا ظرف سه روز) نشان می‌دهد. طیف اثر این دارو گسترده است و ممکن است در آلودگی‌های چندگانه مفید باشد.

موارد مصرف و عوارض داروی مبندازول Mebendazole
موارد مصرف و عوارض داروی مبندازول Mebendazole

تداخل دارویی Mebendazole

مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد تشنج، از جمله فنی‌توئین و کاربامازپین، ممکن است متابولیسم این دارو را افزایش دهد و موجب کاهش اثربخشی آن شود. سایمتیدین، متابولیسم مبندازول را مهار و سطح آن را افزایش می‌دهد.

عوارض جانبی مبندازول Mebendazole

این دارو عوارض جانبی از جمله: دردهای شکمی , اسهال , بثورات جلدی , کهیر , آنژیوادم , صدمه جدی به کبد , التهاب کبد به دلیل جذب محدود در روده از خود نشان می‌دهد. درصورت مصرف همزمان با مترونیدازول، احتمال بروز نشانگان استیونس-جانسون وجود دارد .

کاربرد و عوارض مبندازول,سندرم استیونز–جانسون,Mebendazole
کاربرد و عوارض مبندازول,سندرم استیونز–جانسون,Mebendazole

نشانگان استیونس-جانسون یک بیماری نادر در پوست و مخاط بدن است که بر اثر عفونت یا داروهای آلرژی‌زا ایجاد می‌شود. این بیماری خود را به صورت یک بیماری عمومی با تب، و رینیت نشان می‌دهد. پس از آن پوست شروع به التهاب می‌کند. مرکز التهاب سیاه رنگ است و در داخل دهان، لب‌ ها و آلت تناسلی جوش‌های دردناکی ایجاد می‌شوند. بعضی اوقات تعداد این جوش‌ها چنان در دهان زیاد است که بیمار از درد، دهان خود را نمی‌تواند باز کند و مشکلاتی برای غذا خوردن وی ایجاد می‌شود.

مصرف مبندازول Mebendazole در شیردهی

بی‌ضرری مصرف این دارو در دوران شیردهی ثابت نشده است.

توجه :

۱-مدرکی دال بر اثربخشی Mebendazole ، حتی در مقادیر بالا، بر بیماری هیداتید در دست نیست.

۲-در مصرف طولانی مدت مبندازول و یا مقادیر بالاتر از مقادیر پیشنهادی ، ندرتا نوتروپنی و آگرانولوسیتوز گزارش شده است.

۳-در درمان طولانی مدت با مبندازول ، ارزیابی عملکرد ارگانهای بدن از جمله خون شناسی و کبدی توصیه می شود.

موارد مصرف و عوارض داروی مبندازول Mebendazole
موارد مصرف و عوارض داروی مبندازول Mebendazole

نحوه مصرف

مبندازول یک قرص جویدنی می‌ باشد و می‌ توان پس از جویدن کامل قرص، مقداری آب مصرف کرد.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم