کسانی که در زمستان، به‌سبب پُرخوری و کم‌حرکتی، دچار انباشت مواد زائد در بدن شده‌اند، در بهار بیشتر بیمار می‌شوند
زمان مناسب برای رژیم‌های پاکسازی، آغاز بهار طبی، یعنی زمانی است که هوا بهاری شود
پاکسازی بدن در بهار با ماءالشعیر!

 

می‌توان پیش‌بینی کرد که کسانی که در زمستان، به‌سبب پُرخوری و کم‌حرکتی، دچار انباشت مواد زائد در بدن شده‌اند، در بهار بیشتر بیمار می‌شوند. زمان مناسب برای رژیم‌های پاکسازی، آغاز بهار طبی، یعنی زمانی است که هوا بهاری شود و نه از سرمای زمستان خبری باشد.

دلیل بروز بیماری ها در بهار

سید جواد علوی, کارشناس طب سنتی درباره دلیل بروز بیماری‌ها در بهار اظهار داشت: بهار دارای طبع گرم و تر است. در زمستان، به‌خاطر قوی‌ترشدن دستگاه گوارش و نیاز بدن به مقابله با سرما، غذای بیشتری خورده می‌شود. در نتیجه، فضولات و مواد زائد بیشتری در بدن تولید می‌شوند که به‌دلیل سرمای زمستان و کاهش فعالیت‌های بدنی، دفع نمی‌شوند. این مواد زائد، بر اثر گرمای معتدل بهار، رقیق شده، در بدن پخش می‌شوند و اگر بدن نتواند آنها را به‌طور کامل دفع کند، به‌سوی اندام‌های ضعیف جاری می‌شوند.  این مواد زائد انسان را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند دمل‌ها و ورم‌های چرکی و جوش‌ها، خارش پوست، ورم حلق، زکام، گرفتگی صدا، سرفه، حساسیت‌های فصلی (رینیت آلرژیک)، درد و ورم‌های مفصلی، و حتی صرع و سکته‌ها می‌کند.

زمان مناسب برای رژیم‌های پاکسازی آغاز بهار طبی

پس می‌توان پیش‌بینی کرد که کسانی که در زمستان، به‌سبب پُرخوری و کم‌حرکتی، دچار انباشت مواد زائد در بدن شده‌اند، در بهار بیشتر بیمار می‌شوند. زمان مناسب برای رژیم‌های پاکسازی، آغاز بهار طبی، یعنی زمانی است که هوا بهاری شود و نه از سرمای زمستان خبری باشد، نه هوا خیلی گرم شده باشد. این زمان معمولاً منطبق بر نیمه دوم اسفند و نیمه نخست فروردین است.

 

رژیم پاکسازی بدن در آغاز بهار

ناصر رضایی‌پور درباره راه‌های پاکسازی بدن در بهار اظهار داشت: یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های بهاره چون حساسیت فصلی، رعایت رژیم‌های پاکسازی است.

یکی از ساده‌ترین این رژیم‌ها این است که به‌مدت ۳ روز فقط از ماءالشعیر طبی سنتی استفاده شودو در این مدت غذای دیگری نخورند. در پایان این رژیم غذایی ۳روزه نیز فرد باید تا چند روز از سبزی‌های پخته، بدون ادویه و کم‌حجم به‌عنوان غذا استفاده کند.

روش تهیه ماءالشعیر طبی برای پاکسازی بدن

50 گرم جوی پوست‌کنده سالم را با چهار لیوان (یک لیتر) آب، به‌آهستگی بجوشانند تا جوها کاملاً پخته و شکفته شوند (حدود 40 تا 50 دقیقه). سپس تا سرد نشده، آن را صاف کنند و در جای خنک قرار دهید. این ماءالشعیر تا دو روز در یخچال قابل نگهداری است.

کسانی که معده سرد یا تر دارند، بهتر است در هر لیوان آن یک قاشق مرباخوری عسل حل کنند و سپس آن را بنوشند. ماء الشعیر طبی نباید غلیظ و ژله‌ای شود. در زمان مصرف، ماءالشعیر را تکان دهند تا “دُردی و بخش رقیق” آن با هم آمیخته شوند و از غذائیت آن نیز بهره‌مند شوید.
چند نکته درباره طرز تهیه ماء الشعیر طبی

زمان 40 تا 50 دقیقه گفته‌شده، مربوط به جوی تازه اعلاست. این زمان ممکن است تا 1٫5 ساعت نیز طول بکشد. معیار، پختگی کامل جوهاست.اگر توان و انرژی لازم برای رعایت رژیم سه‌روزه را ندارید، آن را به دو روز کاهش دهید، گرچه افزودن عسل، تا حد زیادی این مشکل را برطرف می‌کند.

برای کسانی که دچار امتلاء و سابقه علائم غلبه اخلاط در فصل بهار نیستند، رعایت رژیم کامل ضروری نیست. این افراد می‌توانند در کنار کاهش نسبی غذاها و مصرف بیشتر سبزیجات پخته، روزی 3-2 لیوان ماءالشعیر میل کنند. بیشتر مردم از مصرف ماءالشعیر طبی بهره می‌برند و به‌جز مشکلات گوارشی، منع خاصی برای آن یاد نشده است.

اگر با افزودن عسل نیز دچار مشکلات گوارشی چون نفخ و قراقر و ضعف می‌شوند، می‌توانند در چند دقیقه آخر آماده‌شدن ماءالشعیر، کمی چوب دارچین به آن بیفزایند.

منبع:tasnimnews.com