گیاه خوارانی که تخم مرغ میخورند!

 

رژیم گیاهخواری بدون ممنوعیت تخم مرغ 

پنیر نه تخم مرغ بله.

وگانها (افرادی که علاوه بر رژیم غذایی گیاهخواری، تخم مرغ نیز مصرف میکنند) به یمن وجود رسانه های اجتماعی، اخیرا توجه زیادی به خود جلب کرده اند. به خصوص در اینستاگرام بیش از 5000 پست درباره وگانیسم وجود دارد.

وگان دقیقا چیست؟ آیا واقعا با گیاهخواری تفاوتی دارد؟ 

جسیکا کوردینگ Jessica Kording متخصص تغذیه نیویورک به سلامت یاهو می گوید : تفاوت جزئی بین این دو رژیم غذایی وجود دارد: افرادی که قوانین رژیم وگانها را رعایت میکنند از مصرف محصولات حیوانی و لبنی پرهیز میکنند و رژیم غذایی بر پایه گیاهی دارند، اما علاوه بر آن تخم مرغ نیز مصرف میکنند. از طرفی گیاهخواران محصولات لبنی مانند شیر و پنیر و ماست مصرف میکنند.

آلیسا رمزی سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی به سلامت یاهو میگوید از افزایش چشمگیر وگانیسم تعجب نکرده است. او میگوید: هر چه مردم از تاثیر مواد غذایی بر سلامت خود و تاثیر آن بر محیط زیست بیشتر آگاهی پیدا میکنند، رژیم غذایی بر پایه گیاهی از جمله وگانیسم روز به روز محبوب و محبوبتر میشود. وگانیسم ممکن است برای بسیاری از افراد جذاب باشد اما محدود کننده نیز هست.

حذف تخم مرغ از فهرست ممنوعیتهای رژیم غذایی در راهنمای غذایی جدید دولت امریکا نیز ممکن است یک فاکتور موثر در محبوبیت وگانیسم باشد, متخصص تغذیه karen ansel کارن انسل (کمک نویسنده Calendar Diet)به سلامت یاهو می گوید: “رژیم دائمی و همیشگی داشته باشید در حالی که زندگیتان را می کنید”

مواد مغذی و ویتامینهای مهمی را میتوان از افزودن تخم مرغ به رژیم گیاهخواری به دست آورد از جمله آهن، پروتئین، ویتامین دی و ویتامین ب 12. مقدار این مواد مغذی در رژیم غذایی گیاهخواری سنتی ممکن است خیلی کم باشد.

همچنین تخم مرغ منبع خوبی برای کلسترول است که برای برخی فرایندهای هورمونی در بدن به آن نیاز داریم. پروتئین موجود در تخم مرغ ارزش غذایی ویژه ای دارد. تخم مرغ صرفا یک منبع پروتئین نیست بلکه حاوی باکیفیت ترین پروتئین موجود است به این معنی که بدن ما به بهترین شکل میتواند از آن استفاده کند.

فاکتور سیر کنندگی تخم مرغ نیز مهم است. بسیاری از افرادی که رژیم گیاهخواری دارند مایل به استفاده از تخم مرغ هستند چون باعث احساس سیری میشود و در صورتی که سیستم خود را از رژیم معمولی حاوی محصولات حیوانی به رژیم گیاهخواری تغییر دهید، بدن دچار شوک نمیشود. این روش رویکردی میانه رو و بلند مدت تر است.

اگر به رژیم غذایی وگان علاقمند هستید، مقدار تخم مرغ مصرفی خود را تحت نظر داشته باشید چون تخم مرغ مملو از کلسترول و چربیهای اشباع است. بیشتر افراد نباید بیشتر از دو تخم مرغ در روز مصرف کنند.

به طور کلی رامسی می گوید رژیم وگان رویکرد خوبی برای افرادی است که میخواهند رژیم گیاهخواری داشته باشند. او می گوید :”یکی از دلایل اصلی که افراد گیاهخوار رژیم خود را رها میکنند، عدم حق انتخاب و کمبود منابع پروتئینی کافیست ” . “برای افرادی که میخواهند رژیم غذایی عمدتا گیاهی خود را ادامه دهند اما میخواهند انعطاف پذیری نیز داشته باشند، افزودن تخم مرغ به رژیم غذایی گزینه خوبی به شمار می آید. ”

 

منبع ، تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ