خرید جهیزیه شامل مجموعه‌ای از اقدامات است که همه تحت یک برنامه‌ریزی درست قرار می‌گیرند. رمز خرید درست و لذت‌بخش در یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده است. قدم به قدم این برنامه ریزی را با ذکر جزییات برای شما شرح می‌دهیم و بعد اشتباه رایج را نیز مطرح می‌کنیم:

قدم اول: تهیه لیستی از وسایل مورد نیاز است. شاید فکر کنید چه نیازی به لیست است؟ همه می‌دانند که چه وسایلی برای شروع یک زندگی لازم است اما اشتباه نکنید برای قدم‌های بعدی داشتن لیست ضروری است. وقتی شروع به نوشتن لیست کنید تازه متوجه می‌شوید که با چه دریای بیکرانی مواجه هستید! تنوع وسایلی که هر روز برای ساده کردن کارهای مختلف یا شیوه‌های جدید زندگی، وارد بازار می‌شوند شما را با انبوهی از محصولات روبه‌رو می‌کند و تازه آن وقت می‌فهمید که این لیست چقدر به کارتان خواهد آمد

قدم دوم: تعیین بودجه در برنامه ریزی شما بسیار اساسی است. مهم نیست که شما چه توان مالی دارید چون هر توان مالی نیز یک خط قرمزی برای مصرف دارد. اگر از همان ابتدا با خودتان صادق باشید و نسبت به بودجه وتوان مالی خود واقع‌نگری داشته باشید می‌توانید یک برنامه‌ریزی درست و کارآمد داشته باشید.

راهنمای انتخاب و خرید جهیزیه خوب و مناسب

قدم سوم: در قدم بعدی باید لیستی را که از وسایل مورد نیاز (و مورد علاقه‌تان!) تهیه کردید، بر اساس اولویت و میزان بودجه طبقه بندی کنید. وقتی بودجه را مشخص کنید، تازه اهمیت اولویت‌بندی مشخص می‌شود. شما باید یک تخمین قیمت از وسایلی که در لیست خود دارید، داشته باشید. بعد بر اساس این تخمین قیمت، (که با پرس و جو از یکی دو مغازه و انتخاب مدل‌های احتمالی به دست می‌آید،) می‌توانید حدس بزنید که قادر به تهیه کدام یک از اقلام لیست هستید و قید کدام‌ها را باید به کلی بزنید.

قدم چهارم: بازه زمانی خرید را مشخص کنید. تعیین بازه زمانی معایب و مزایایی دارد. اینکه به صورت تفننی خرید کنید، ممکن است باعث شود دست‌تان در انتخاب بازتر باشد و از خرید لذت بیشتری ببرید اما در عوض کنترل بودجه در این حالت پایین می‌آید و از طرفی ممکن است از هنگام خرید تا استفاده از یک محصول مدت زیادی بگذرد که باعث از مد افتادن یا دلزدگی از آن شود. البته منظور ما از تعیین بازه زمانی این نیست که شما در عرض دو هفته خرید کنید! نباید فرصت شما آنقدر کوتاه باشد که به سختی بیفتید. می‌توانید در تمام دوران نامزدی در پی مقدمات کار مانند تهیه لیست و تخمین قیمت و… باشید و در عرض 2،3 ماه خرید خود را انجام دهید.

اشتباه اول: دولت هر سال برای مصرف کل کشور برنامه بودجه تنظیم می‌کند، شما هم باید برای تهیه وسایل زندگی خود یک برنامه بودجه تعریف کنید که نه برای یک سال بلکه حداقل تا 5سال آینده احتمال خرید عمده دیگری را نداشته باشید. بنابراین باید این کار را با دقت و وسواس انجام دهید و برای انتخاب اولویت‌ها و اختصاص بودجه به اندازه کافی تحقیق کنید. برای جلوگیری از این اشتباه گشتن در دنیای مجازی و سر زدن به سایت‌هایی که درباره نوعروسان و جهیزیه و… است، دو حسن دارد: اول اینکه از تجربیات دیگران استفاده می‌کنید و می‌فهمید کدام وسایل واقعا مفید و قابل استفاده هستند تا در اولویت‌های نخست قرار بگیرند و کدام‌ها بی‌مصرف و جاگیر هستند تا از تحمیل هزینه اضافی به شما جلوگیری شود. دوم اینکه با دیدن خریدهای دیگران، دیزاین‌های چینش منزل، انتخاب رنگ‌بندی‌ها و… ایده‌های خوبی بگیرید. فقط باید مراقب یک نکته باشید! در چنین فضایی همیشه افرادی هستند که با فخرفروشی و چشم‌وهم‌چشمی قصد دارند شما را گمراه کنند یا در حسرت چیزهایی که ندارید بگذارند.

اشتباه دوم: به سایت‌های فروش وسایل دست دوم هم سری بزنید! البته مقصودم این نیست که از این سایت‌ها خرید کنید بلکه می‌توانید با دیدن وسایلی که برای فروش گذاشته شده، اشتباه آنها را تکرار نکنید! با این کار شما می‌فهمید که کدام وسایل بعد از خرید به درد مصرف‌کننده نخورده و او را مجبور کرده است که آن را بفروشد. البته برای افراد مختلف نیازهای مختلفی وجود دارد. مثلا ممکن است یک آرام پز یا ماشین ظرفشویی از نیازهای اولیه یک خانم کارمند باشد اما زن خانه‌دار آن را حتی از کارتنش هم خارج نکرده باشد!

راهنمای انتخاب و خرید جهیزیه خوب و مناسب

اشتباه سوم: وسایل آشپزخانه بیشترین تنوع را در لوازم خانگی دارند. هستند نوعروسانی که لیست‌های بلندبالایی از انواع و اقسام وسایل برقی دارند که اگر بعد از گذشت یکسال از عروسی هم سراغ آنها را بگیرید نو و دست نخورده باقی مانده‌اند. بخارپز، گوشتکوب برقی، سرخ‌کن، قهوه‎جوش، هواپز، رنده‌برقی و… پول خودتان را بابت خرید این نوع وسایل و رقابت با دیگران هدر ندهید! اگر بودجه بیشتری دارید سعی کنید در خرید محصولات خود از کالاهای با کیفیت بالاتر به جای خرید کالاهای اضافه و بلااستفاده بهره ببرید.

اشتباه چهارم: بعضی وسایل را می توان با ادغام در وسایل دیگر تهیه کرد تا از صرف هزینه زیادی و شلوغ کردن آشپزخانه پرهیز کرد. مثلا بخارپز روی بعضی از زودپزهاست یا گوشتکوب برقی روی چندکاره‌هاست. یا مدل‌های جدید از فر نوری که تلفیقی از فر و مایکروفر هستند و نیاز به خرید هر دو را تا حدودی برطرف می‌کنند. با خرید جداگانه آنها دو اشتباه مرتکب می‌شوید صرف هزینه بیشتر، اشغال جای بیشتر.

اشتباه پنجم: در خرید وسایل بزرگ و جاگیر، متراژ خانه را حتما مدنظر قرار دهید. همه دوست دارند که یخچال سایدبای‌ساید و تلویزیون 50 اینچ داشته باشند اما جا دادن این وسایل در یک خانه 50،60 متری واقعا خنده‌دار است.

اشتباه ششم: درست است که شما هم مثل هر نوعروسی خواسته‌ها و ایده‌ال‌هایی دارید یا رویاپردازی‌هایی کرده‌اید اما بهتر است با واقعیت پیش بروید. هماهنگی و تناسب در خرید وسایل باعث می‌شود زیبایی منزل شما دو چندان باشد. خرید مبل‌های استیل و به اصطلاح سلطنتی برای یک دکوراسیون مدرن کار اشتباهی است، هرچند که شما همزمان هر دو را بپسندید، باید یکی را انتخاب کنید. یا مثلا اگر شما همیشه عاشق فرش دستباف بوده‌اید نباید با هزینه زیاد برای آن، مجبور به انتخاب مبلمان خیلی ساده و ارزان‌قیمت شوید! عدم تناسب بین این دو باعث می‌شود زیبایی فرش شما نیز به چشم نیاید.

اشتباه هفتم: اینکه خرید جهیزیه وظیفه خانواده عروس است نباید باعث شود که داماد را به کلی از پروسه آن کنار بگذاریم. از همسر خود در خرید وسایل حتما راهنمایی و کمک بگیرید و سلیقه او را نیز مد نظر قرار دهید. شما هر دو با هم قرار است از این وسایل استفاده کنید.

 

منبع : نی نی سایت

http://www.ninisite.com