بجای حشره کش های شیمیایی از مواد طبیعی خانگی استفاده کنید

روغن های که نقش شگفت آوری در برابر پشه دارند

 

روش های طبیعی بسیاری هستند که میتوانند پشه ها را دور کنند از جمله این روش ها استفاده از روغن های طبیعی میباشد که هر کدام خواص مربوط به خود را دارا میباشند که روش های بسیار مناسب به جای استفاده از حشره کش ها است.

روغن های طبیعی که می توانید آنها را جایگزین حشره کش DEET کنید

 

ویروس زیکا Zika چیست؟

اکنون با توجه به اینکه ویروس زیکا Zika  (ویروسی که از نیش پشه به انسان منتقل میشود. ابتلا به این ویروس بیشتر در نقاطی از آفریقا و جنوب‌شرق آسیا دیده شده است.هنوز گزارشی از وجود این ویروس در ایران وجود ندارد.) به عنوان یک پیشامد بهداشتی جهانی اعلام شده است، پس پشه ها دشمن شماره یک در این امر تلقی می شوند.

 

خطرات ویروس زیکا برای زنان باردار و نوزادان

این ویروس که توسط پشه آئدس Aedes منتشر می شود، می تواند منجر به آسیب مغزی در نوزادان تازه به دنیا آمده شود و یک نگرانی جدیبرای زنان باردار به شمار می آ ید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، در حال حاضر به زنان باردار توصیه می کند که از مسافرت به مناطقی از دنیا ( آمریکا و کارائیب)  که این ویروس در آنجا گسترش یافته خودداری کنند. چنانچه شما مجبور به مسافرت به این مناطق هستید و یا در خصوص بیماری زایی این پشه نگران هستید، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها CDC پوشیدن لباس های محافظتی، ماندن در فضای داخل به هنگام ساعات  اوج فعالیت پشه ( هنگام طلوع و غروب خورشید) و استفاده از حشره کش ها را توصیه می کند .

 

ماده فعال حشره کشها, DEET

CDC در وب سایت خود می گوید: “حشره کش هایی که شامل عناصر سازنده فعالی همچون دی اتیل تولو آمید DEET (
رایج ترین ماده فعال در مواد دافع حشرات است) و   picadrine   می باشند که توسط آژانس حفاظت محیط زیست امریکا  EPA  ثبت گردیده،  برای خانم های باردار و زنان شیر ده ایمن می باشند. اما مردم در اغلب موارد به هنگام استفاده از DEET  بسیار محتاط عمل می کنند(حتی اگر باردار نباشند)، اگرچه مرکز کنتر ل و پیشگیری از بیماری ها و مطالعات محدود انجام شده در این خصوص، هیچ گونه ارتباطی را بین این مواد شیمیایی و نقص مادرزادی را به اثبات نرسانده است.

در حالی که پزشکان می گویند DEET به طور کلی برای استفاده در دوران بارداری ایمن است، اما بسیاری از مردم در مورد آن محتاطند. جیسون جیمز، MD، مدیر پزشکی زنان و زایمان در میامی می گوید: ” به صورت کلی من موافق به حداقل رساندن ریسک در معرض مواد شیمیایی بودن در دوران بارداری را پیشنهاد می کنم.”

دکتر Matthew Brennecke  پزشک طبیعی کلینیک کولینز می گوید: ” ما باید بخاطر داشته باشیم که DEET حشره کش است و حشره کش ها  سمی می باشند.” اگرچه مقدار DEET به کار رفته بهنگام تماس با پشه کم می باشد، اما این مقدار می تواند انواع مواد سمی را برای جنین ایجاد نماید که در ابتدا هیچ گونه آثاری را نشان نمی دهد، اما بعدها می تواند بخشی از تجمع مواد سمی (اعم از حشره کش ها، فلزات سنگین و…) باشد و به طور حتم باعث ایجاد مشکلاتی شود.

 

 

مواد طبیعی دفع کننده پشه که می توانید آنها را جایگزین حشره کش DEET کنید: 

 

روغن سنبل هندی

روغن سنبل هندی

این روغن از گیاه سنبل استخراج شده است، علفی که در بعضی کشورهای آسیایی و اقیانوس آرام جنوبی رشد می کند.  سوزان لین، متخصص زنان می گوید: “من شخصا روغن سنبل هندی را دوست دارم.” معمولا این روغن وقتی بهتر عمل می کند که هر 30 تا 40 دقیقه یکبار تمدید شود. از آنجائیکه روغن سنبل یک دافع موثر حشرات است، دکتر لین توصیه به روغن با کیفیت بالا دارد بجای انواع آبکی و با ترکیبات مصنوعی آن.

 

 

 

روغن سویا

soya-oil_copy.jpg

این روغن نیز همانند روغن قبلی در دور نگه داشتن حشرات موثر می باشد، اما این روغن را باید  به نسبت، به مقدار بیشتری از دیگر روغن ها  استفاده شود.

 

 

روغن اوکالیپتوس لیمو

روغن اوکالیپتوس

این روغن از برگ های درخت اوکالیپتوس که شامل یک ماده شیمیایی دافع کننده پشه ها می باشد، استخراج شده است. این روغن با توجه به قدرت محافظت بالا و طولانی مدت در مقایسه با دیگر محصولات طبیعی بسیار مورد تاکید می باشد. زمان محافظت آن می تواند تا دو ساعت ادامه داشته باشد و مانند روغن سنبل هندی نیازی به تمدید مکرر ندارد.

 

 

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس

این روغن نیز به عنوان یک ضد حشره برای قرن ها مورد استفاده قرار می گرفت. در گذشته، از این روغن برای محافظت لباس ها در برابر بید و  دیگر حشرات به کار می رفت.(به همین دلیل در گذشته آستر بیشتر لباس ها بوی این گیاه را می داد.). به طور معمول، توصیه می شود که شما مخلوط این روغن را با روغن دیگر استفاده کنید تا پوست تان تحریک نشود. چون مقدار بالای این نوع محصولات نیز می تواند زیان آور باشد.

 

 

روغن رزماری

روغن رزماری

این روغن از برگ های رزماری استخراج شده و در بعضی از ضد حشرات طبیعی وجود دارد، اما این ماده بخودی خود گران می باشد.

 

 

روغن پوست سدر

روغن پوست سدر

این روغن از برگ، چوب و ریشه گیاهان کاج یا درخت سرو مشتق شده است. همانند روغن های رزماری و سویا، این روغن نیز در گروه ضد حشرات طبیعی بشمار می آید.
با توجه به تهدید ویروس Zika، کارشناسان توصیه به استفاده از یک محصول طبیعی همراه با یک محصولی که شامل DEET باشد دارند، فقط برای اینکه مطمئن باشید. از نظردکتر James : “استفاده از ضد حشرات حاوی DEET باتوجه به خطر گزیدن بسیار مهم می باشد.”

 

 

منبع , تهیه و ترجمه :گروه سلامت سیمرغ