شما هم شنیده اید که برخی از قدیمی ها برای درمان کم خونی داخل غذای درحال پخت میخ و یا نعل اسب می انداختند؟ برای ماهم جالب بود که بدانیم آیا واقعا یک ملاقه ی آهنی و چندعدد میخ می تواند کم خونی را درمان کند؟

 

درمان کم خونی با میخ و ملاقه اهنی

کم خونی یکی از مشکلات رایج و یماری های تقریبا خطرناک در میان افراد با رده های سنی متفاوت است. مشکلی که برای درمان ان گاهی پیشنهاداتی عجیب می شود مثل راه درمان کم خونی با میخ و اهن!

شایع ترین ریزمغذی هایی که کمبودشان سبب کم خونی می شود آهن، اسید فولیک و ویتامین B12 است. خانم هایی که قاعده می شوند، زنان باردار، کودکان در سنین رشد، افرادی که رژیم گیاهخواری دارند، کسانی که زیاد چای سیاه و به مدت طولانی از آنتی اسیدها و داروهای ضدالتهاب استفاده می کنند، افرادی که کمبود مس و ویتامین A دارند، افرادی که به دلیل استفاده از آی یو دی یا به دلیل بواسیر یا زخم معده مکرر دچار خونریزی شدید می شوند و افرادی که به میزان زیاد از محصولات حاوی جوش شیرین یا کیک ها و بیسکویت های حاوی بی کینگ پودر استفاده می کنند از جمله کسانی هستند که مستعد ابتلا به کم خونی هستند. علائم این بیماری رنگ پریدگی، خشکی پوست و مو، ناخن های قاشقی، خستگی زودرس، بی اشتهایی، ناتوانی برای گرم نگهداشتن بدن بخصوص دست ها و پاها، اختلال در حافظه و تمرکز، استعداد به ابتلای عفونت ها و گرفتگی عضلات است و افرادی که خطوط کف دست شان یا عروق داخلی زیر چشم شان بی رنگ است مشکوک به کم خونی هستند.

آیا واقعا کم خونی با میخ و ملاقه اهنی درمان میشود ؟

بالاخره ملاقه فلزی برای راه درمان کم خونی مفید است؟

کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از انواع کم خونی است که باید با مصرف مواد غذایی حاوی آهن یا مکمل های آهن برطرف شود و لازم است بدانید آهن به تنهایی و در قالب وسایل فلزی قابلیت جذب ندارد و افراد برای تامین آهن مورد نیاز بدنشان نباید از گذاشتن هر شیء آهنی در غذای در حال پخت استفاده کنند.
نه تنها اشیای فلزی، بلکه آهن موجود در منابع گیاهی هم قابلیت جذب چندانی ندارد مگر آن که همراه مواد غذایی یا میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C که به جذب آهن کمک می کنند، مصرف شوند. از سوی دیگر اگر هم به فرض، آهن فلزات جذب بدن شود دوز ورود آن به بدن مهم است که بتواند تامین کننده آهن مورد نیاز باشد. نکته مهم دیگر آن که بیشتر وسایل فلزی از ترکیب چند نوع فلز مختلف تهیه می شوند و امکان دارد سرب خشک یکی از انواع ترکیبات آن باشد که برای بدن بسیار سمی است.

آهن، دشمن کبد
بد نیست بدانید آهن یک اکسیدان قوی و سمی است که اگر به میزان زیاد در بدن تجمع یابد سبب التهاب مزمن کبد می شود و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد. در ضمن تجمع آهن می تواند بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد. جگر و گوشت قرمز بهترین منابع حیوانی تامین کننده آهن، مس و ویتامین B12 و سبزی های برگ سبز فراهم کننده اسید فولیک بدن هستند.
مصرف آهن برای مردان کمتر مورد نیاز است، اما زنان در دوران قاعدگی حداقل تا زمانی که خونریزی ادامه دارد باید از منابع غذایی یا مکمل های آهن به همراه اسیدفولیک استفاده کنند.

منبع : نمناک

http://namnak.com/