15 گیاهی که هوای خانه شما را تصفیه می کنند!!

نه تنها گیاه آلوئه ورا درمانی  برای بریدگی و سوختگی  است، بلکه می تواند کیفیت هوای منزل شما را مانیتور کند. این گیاه می تواند آلاینده های هوا که در محصولات تمیز کننده شیمیایی موجودند را آشکار کند و هوای خانه شما را تصفیه کند.

هنگامی که ما به آلودگی فکر می کنیم، معمولا تمایل داریم آن را به خارج از خانه مرتبط کنیم. اما آیا می دانستید که داخل خانه نیز می تواند مملو از سموم شود؟
خوشبختانه، یک راه حل آسان و مقرون به صرفه وجود دارد: گیاهان خانگی. انواع خاصی از آن ها هستند که می توانند مواد شیمیایی که در داخل خانه تجمع می کنند را جذب کنند.

سه نمونه از شایع ترین آلاینده های داخل خانه عبارتند از:

بنزن Benzene

یک مایع بی رنگ با بوی شیرین که می توان آن را در برخی از محصولات چسب، رنگ، پلاستیک و پاک کننده ها مشاهده کرد. تنفس در هوایی با سطح بالا از بنزن میتواند به خواب آلودگی، سردرد و سرگیجه منجر شود.

فرمالدئید Formaldehyde

که یکی از رایج ترین ترکیبات آلی فرار است. قرار گرفتن در معرض آن ممکن است باعث سوزش چشم و گلو، سرفه و آسم شود. فرمالدئید می تواند در چوب فشرده مانند مبلمان، دود شومینه و اجاق چوب، رنگ، لاک الکل، چسب و خوشبو کننده های هوا یافت شود.

تری کلرواتیلن  trichloroethylene

و آخرین آنها، تری کلرواتیلن، عنصری که در تعدادی از محصولات خانگی از جمله چسب، لاک، انواع رنگها و جوهرها موجود است. قرار گرفتن در معرض این ترکیب می تواند مجموعه ای مهم از تاثیرات را بر سلامتی از جمله تهوع، آسیب کبدی، سردرد، سوزش چشم و مشکلات قلبی داشته باشد.
اگر روزانه با این دسته از آلاینده ها درگیرید، دید فقط تزئینی بودن را از گیاهان بردارید و ببینید که چگونه می توانند برای سلامت شما مفید باشند و هوای خانه شما را تصفیه کنند:

1- آلوئه وراAloe vera :

نه تنها گیاه آلوئه ورا درمانی  برای بریدگی و سوختگی  است، بلکه می تواند کیفیت هوای منزل شما را مانیتور کند. این گیاه می تواند آلاینده های هوا که در محصولات تمیز کننده شیمیایی موجودند را آشکار کند. اگر سطح سم در خانه شما بیش از حد شود، لکه های قهوه ای بر روی برگهای گیاه ظاهر خواهد شد. فقط اطمینان حاصل کنید که محل گیاه خانگی تان در نقطه ایست که مقدار زیادی از نور خورشید به آن می-تابد.

2- گیاه ماری Snake plant:

این گیاه تصفیه کننده فرمالدئید، تری کلرواتیلن، زایلن، تولوئن، دی اکسیدکربن و بنزن موجود در هوا می باشد. همچنین در طول شب اکسیژن ترشح خواهد کرد. بنابراین اگر شما مشکل خواب دارید، یک گیاه ماری ممکن است دقیقا آنچه شما برای بستن با کیفیت چشمتان نیاز دارید باشد. این گیاه سمی است پس باید به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه داشته شود. آن را در یک منطقه با نور خورشید کم تا متوسط نگهداری کنید.

3-گیاه عنکبوتی Spider plant:

spider_plant.JPG

 گیاه عنکبوتی در مبارزه با آلاینده هایی همچون: بنزن، فرمالدئید، مونوکسید کربن و زایلن بسیار موثراست. برای کسب بهترین نتایج، آن را در آشپزخانه و یا در نزدیکی شومینه، نگه دارید چون  این ها مکان هایی هستند که در آن مونوکسید کربن می تواند انباشته شود.

4- گل داودی Chrysanthemum Morifolium:

chrysanthemum_morifolium.JPG

گل داودی فقط برای روشن کردن اتاق نیست، بلکه این گل ها نیز می¬توانند مواد سمی مانند بنزن، فرمالدئید، زایلن، آمونیاک و تولوئن را تصفیه کنند. در حالی که این ها گل هایی به ظاهرشاد هستند، اما سمی نیز می باشند بنابراین مطمئن شوید که هیچ کودک یا حیوان خانگی بیش از حد به آن ها نزدیک نمی شود. این گیاه به نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

5-خون سیاوشان لبه قرمز Red-edged dracaena:

این گیاه برای از بین بردن مواد سمی مانند زایلن، تری کلرواتیلن و فرمالدئید موجود در هوا مفید است. گیاهی است با حداقل نیاز برای نگهداری و مراقبت و یک منطقه با نور خورشید غیر مستقیم برایش کافیست. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر توسط حیوانات خورده شود سمی است.

6-گریه انجیر Weeping fig:

weeping_fig.JPG

گیاه بومی هند و آسیای جنوب شرقی است که می تواند بر سمومی مانند فرمالدئید، زایلن و آمونیاک نظارت داشته باشد. این گیاه برای حیوانات سمی است. آن را در یک منطقه روشن، با  نور خورشید غیر مستقیم نگه دارید.

7-پیچک انگلیسی English ivy:

به گفته ناسا، گیاه پیچک انگلیسی گیاهی عالی برای نگهداری در خانه است، اگر شما صاحب یک حیوان خانگی هستید این گیاه می تواند به کاهش میزان مواد مدفوعی موجود در هوا کمک کند. همچنین فرمالدئید، که می تواند در محصولات پاک کننده خانگی یافت شود را جذب می کند. پیچک انگلیسیبرای کسانی که از آسم و یا آلرژی رنج می برند مفید است.پیچک در دماهای بالا عملکرد خوبی ندارد بنابراین بهتر است تا آن را در یک منطقه با نور خورشید متوسط تا کم نگهداری کنید.

8- همیشه سبز چینی Chinese evergreen:

chinese_evergreen.JPG

همیشه سبز چینی توت هایی به رنگ قرمز تولید میکند که میتواند به از بین بردن سموم در هوا کمک کند. این گیاه دارای عمر مفید طولانی ایست که با گذشت زمان موثرتر نیز خواهد شد. و هرچه بیشتر شما آن را نگه دارید، سموم بیشتری را حذف خواهدکرد. این گیاهان به نورخورشید زیادی نیاز ندارند.

9-نخل بامبو Bamboo palm:

نخل بامبو مرطوب کننده محیط زیست است که می تواند در مناطق با هوای خشک مفید باشد. این نیز در پاکسازی بنزن، تری کلرواتیلن، مونوکسیدکربن، کلروفرم و زایلن موثر است. نخل بامبو خود را در جایی با نور غیر مستقیم آفتاب قرار دهید.

10-لیلی صلح Peace lily:

peace_lily.JPG

لیلی صلح فقط برای این نیست که زیبا به نظر رسد. گیاهی جنگنده با آلودگی و تصفیه کننده عالی هوا است. ناسا آن را در صدر فهرست مطالعات هوایی قرار داده است. زیرا می تواند برای از بین بردن هر سه ترکیب متداول آلی فرار – فرمالدئید، بنزن و تری کلرواتیلن- به کار رود. همچنین می تواند به مبارزه با تولوئن و زایلن بپردازد. مراقبت از آن آسان است  گیاه خانگی ای که نیاز به نور خورشید متوسط و غیر مستقیم دارد اما به عنوان یک نقطه منفی برای آن می توان به سمی بودنش برای انسان و حیوانات خانگی اشاره کرد.

11- گل شیپوری گوش فیلی Elephant ear philodendron:

 این گل خنده دار به عنوان خوشبو کننده هوا عمل می کند. این گل هر گاز ناامن و سم خطرناک موجود در هوا را می خورد که باعث بهبود کیفیت هوا در منزل شما خواهد شد. این گیاه سمی است و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. محل آن را در یک منطقه از خانه خود که دارای نور کم است، انتخاب کنید.

12- سرخس بوستون Boston fern:

سرخس بوستون می تواند به هوا رطوبت پس دهد. اگر شما از پوست بشدت خشک در زمستان رنج می برید این گیاه دلپذیر را بگیرید و ببینید که چگونه پوست شما به خوبی واکنش نشان خواهد داد. همچنین می تواند هوا را از فرمالدئید پاکسازی کند. سرخس بوستون نیاز به نور غیر مستقیم خورشید دارد.

13- اکالیپتوس Eucalyptus:

eucalyptus.JPG

 اکالیپتوس، که بومی استرالیاست، دارای طیف وسیعی از خواص مفید است. برگ های این گیاه حاوی تانن، که می تواند التهاب در راه های هوایی بدن را کاهش دهد. تنفس در اوکالیپتوس می تواند مشکلات جمع شدن خون یا اخلاط را کاهش داده و جلوی سرماخوردگی را بگیرد. این گیاه نیاز به آفتاب کامل برای رشد دارد.

14-خون سیاوشان مارگیناتا Dracaena marginata:

دراسینا مارگیناتا به عنوان یک تصفیه کننده هوا در داخل خانه عمل می کند. آن می تواند خانه شما را از بنزن، فرمالدئید، تولوئن، زایلن و تری کلرواتیلن پاکسازی کند. محل آن را در یک منطقه از خانه که خورشید کمتر می تابد انتخاب کنید.

15-گل آفتاب گردان ژربرا Gerbera daisy:

gerbera_daisy.JPG

اگر شما به گیاهان سبز ساکن علاقه ندارید و یک گل پر از رنگ را ترجیح می دهید به سراغ گل آفتاب گردان ژربرا بروید. این گیاه می تواند خانه شما را روشن کند و فرمالدئید، تری کلرواتیلن و بنزن را از بین ببرد. گل آفتاب گردان ژربرا نیاز به مقدار زیادی از نور خورشید دارد.

منبع ، تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ