عواملی که ممکن است مانع باردار شدن شما شوند

 

قبل از آنکه بخواهید بچه دار شوید شاید تنها به این فکر کنید که خوب یک رابطه جنسی دلپذیر و  ۹ ماه انتظار شیرین و البته دردسر زا. اما باید بدانید که حامله شدن و در واقع پروسه باردار شدن خیلی مشکل‌تر از این حرفهاست. هر چند برای برخی حتی بدون اینکه بدانند اتفاقی بیفتد. به محض اینکه تصمیم بگیرید مادر شوید باید سوالات زیادی در ذهن به وجود می‌آید: باید چه کار کنم که با خیال راحت باردار شوم؟ آیا راهی هست که سریعتر به نتیجه برسم؟ چقدر معمولا طول می‌کشد که اسپرمها و تخمک‌ها یک ملاقات موفقیت آمیز داشته باشند. این مقاله به عنوان راهنمایی های باردار شدن برای همه مفید است و به همه عزیزانی که تصمیم دارند مادر شوند توصیه می شود.

شانس حامله شدن

به طور میانگین زوجهایی زیر ۳۰ سال هستند هر ماه بین ۲۰ تا ۲۵ درصد در هر ماه احتمال بچه دار شدن دارند. هر چند این عدد به نظر کم می‌رسد اما در طول یک سال دقت کنید که این میانگین سنی ۷۵ تا ۸۵ درصد احتمال بچه دار شدن دارند و یادتان باشد که با گذشتن سن این شانس به مرور کم می‌شود.

باید بدانید که چه چیزی باروری شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد

عوامل زیادی هستند که باروری هم زنان و هم مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. فاکتورهای تاثیر گذار کلی که باید همه بدانند از قرار زیر است:

سن

مهمترین عامل تاثیر گذار در بارداری سن است دقیقا به این دلیل که باروری انسان با گذشت زمان کمتر و کمتر می‌شود. برای مثال یک زن معمولی ۳۰ ساله سالم و سرحال ماهیانه ۲۰ درصد احتمال حامله شدن دارد که این احتمال در ۴۰ سالگی به ۵ درصد می‌رسد.

سیگار کشیدن

بالاتر از ۱۳ درصد از زنانی که سیگار می‌کشند مشکل ناباروری دارند.طبق تحقیفات جامعه باروری و درمانی آمریکا (ASRM)این قصیه برای مردان هم صادق است چون سیگار کشیدن میزان تولید اسپرم را در مردان کاهش می‌دهد

وزن

بیش از اندازه اضافه وزن داشتن باعث می‌شود که بدن بیش از حد استروژن تولید کند که در نتیجه آن چرخه باروری را عقب می‌اندازد. این در حالی است که بیش از حد لاغر بودن زنان هم تخمک گذاری را در آنها به خطر می‌اندازد وگاهی حتی تعطیل می‌کند.  طبق تحقیقات جامعه باروری آمریکا ۱۲ درصد علت ناباروری زنان زیادی چاق و یا زیادی لاغر بودن است.

مسائل سلامتی

اندومتریوز، سندرم تخمدان پلی کیستیک، فیبروم رحمی و اختلالات رحمی ناشی از عمل‌های جراحی و زخم های تصادف و غیره ، باروری را مختل می‌کنند. بیماری ‌های دیگری که درمانش را نیمه کاره رها می‌شود مانند بیماری‌های کلیه درمان نشده، سیلاک، تیروئید و کم خونی داسی شکل در مردان. این بیماری‌ها اگر درمانش نیمه کاره رها شود در باروری اختلال ایجاد می‌شود.

قاعدگی نامنظم

اگر قاعدگی نامنظم دارید دلیلش هر چیزی که می تواند باشد از عدم تعادل هورمونی تا مشکلات وزنی و یا مصرف دارو و … در باروری شما اختلال ایجاد می‌کند. یک دلیل ساده آن این است که شما به سختی دوران تخمک گذاری خود رو تشخیص می‌دهید و در نتیجه نمی دانید دقیقا آن لحظه ماندگار را ایجاد کنید.

اختلالات خود ایمنی

لوپوس و یا آرتریت روموتوئید می تواند شانس یک زن را از باردار شدن بگیرد.

عفونت‌های دستگاه تناسلی

بیماری‌های مقاربتی درمان نشده (معمولا سوزاک و کلامیدیا) می تواند منجر به بیماریهای التهابی لگن هم منجر شوند. بیماری التهاب لگن هم باعث صدمه ‌های جدی به لوله‌های فالوپ، دیواره رحم و بافت‌های اطراف آن می‌شود. که تقریبا بارداری را غیر ممکن می‌کند. بنابراین درمان به موقع وکامل هر گونه عارضه در ناحیه تناسلی و بیماری های مقاربتی برای کسانی که به خصوص از لحاظ جنسی فعال هستند بسیار حیاتی است.

شغلهایی که در مواجه با مواد سمی زیست محیطی و شیمیایی هستند

داشتن برخی شغل‌ها شانس بچه دار شدن زن و شوهر را کم می‌کند. تماس طولانی با آلاینده های شیمیایی، آفت کش‌ها، مواد شیمیایی صنعتی و اشعه های لیزر می‌تواند چرخه قاعدگی زنان را به هم بریزید و اختلالات هورمونی هم در زنان و هم در مردان ایجاد کند.  برای زنان مشکلات تخمک گذاری و اختلالات قاعدگی و در مردان مشکلاتی چون کاهش تولید اسپرم، کاهش میل جنسی، کاهش مقدار مایع منی و اختلالات نعوظی ایجاد کند. متاسفانه آلودگی محیط زیست هم این روزها به این مشکلات دامن زده و زندگی در شهرهای آلوده و پر دود هم به همین اندازه در کاهش میزان باروری و ایجاد همین معضلات برای مردان و زنان تاثیر دارد.

ورزش بیش از حد

حتی اگر وزن مناسب و ایده آل دارید. ورزش بیش از حد و افراطی در دراز مدت در حاملگی تاثیر می‌گذارد. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که زنان سرحال  و با وزن ایده آل زیر ۲۵ سال که بیش از ۵ ساعت در هفته ورزش سخت می‌کنند در بارداری مشکل دارند. اما بهتر این برداشت اشتباه نشود که ورزش کردن مانع بارداری می‌شود بلکه ورزش مداوم و متعادل احتمال بارداری و قدرت باروری زنان و همینطور مردان را به طرز قابل توجهی بالا می‌برد.

 

منبع : زنجفیل