دلیل تیرگی ناحیه تناسلی در مردان و زنان
رفع تیرگی واژن ، آلت تناسلی ٰ مردان و زنان سیاه رنگ تیره پوست ضخیم

 

تا به حال فکر کرده اید که چرا رنگ آلت تناسلی از بقیه اندام‌های بدن تیره تر است؟ این قضیه هم برای مردان و هم برای زنان صادق است اما در مورد مردان بیشتر دیده می‌شود.

اهمیتی ندارد که رنگ پوست بدن چه باشد سفید یا سیاه یا زرد به هرحال رنگ آلت تناسلی تیره تر می‌شود و این مختص همه است. پاسخ این سوال به گفته دکتر شوناک پاتل متخصص پوست و رنگدانه های پوستی تنها یک جمله است: تاثیرات هورمونی. حتما همه متوجه شده‌اند که با شروع سن بلوغ آلت تناسلی روز به روز تیره تر می‌شود.

هنگامی که مردان به سن بلوغ جنسی می‌رسند بدن شروع به تولید هورمون‌های جنسی آدرنال و آندروژن می‌کند. آندروژن مسئول ویژگی‌های جنسی ثانویه مثل موی صورت و بدن است این هورمون همچنین رنگ پوست را هم تغییر می‌دهد.این اتفاق زمانی می‌افتد که آندروژن در مقابل ملانوسیت ها یا  سلولهای پوستی که ملانین تولید می‌کنند عکس العمل نشان می‌دهد که در نتیجه آن کشاله ران تیره تر می‌شود و دنبال آن کیسه های بیضه تیره وتیره تر می‌شوند. همچنین لب‌ها فئوملانین بیشتری تولید می‌کنند که در نتیجه رنگ لب‌ها هم تیره تر می‌شوند. لکه های قرمز رنگ روی آلت تناسلی دیده می‌شود که به دنبال آن آلت تناسلی تیره می‌شود.

غیر از بلوغ و هورمون‌ها عامل دیگری که باعث تیره تر شدن ناحیه تناسلی و کشاله ران می شود اصطکاک است. دکتر لیندزی بوردن متخصص پوست در دانشگاه کلمبیا در این باره گفت:  پوست در اثر اصطکاک ضخیم می‌شود. بنابراین در مناطقی که سایش وجود دارد به مرور زمان پوست ضخیم ‌تر شده و در نتیجه تیره ‌تر می شود. این تیرگی را در افراد چاق بیشتر می‌توان دید چون میزان اصطکاک پوست چاق‌ها بیشتر است.

در این مورد چند شرایط فیزیکی هست که در تیره‌تر شدن آلت تناسلی مردان نقش دارند. یکی از آن عوامل عدم تعادل در میزان قند خون -که در دیابتی‌ها وجود دارد- است که باعث تولید بیشتر رنگدانه های پوستی می‌شود.  دلیل دیگر همانطور که قبلا اشاره شد چاقی بیش از اندازه است. عارضه آکانتوز نیگریکانس که درواقع به تیره شدن پوست بدن در نواحی که پوست تا می‌خورد مانند گردن ، زیربغل، زیر سینه ها، کشاله ران هم از دیگر مواردی است که در تیره شدن قسمتهای تناسلی به ویژه بانوان بی تاثیر نیست.

طبق گفته پزشکان اگر تیره شدن ناحیه تناسلی غیر عادی باشد باید حتما پیگیری کرد زیرا ممکن است نشانه اولیه گانگرن یا قانقاریا به مفهوم مردن یک عضو بدن و یا ترومبوز و انسداد شریان خون باشد. اینها بیماریهای خطرناکی است که باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

احتمالا بعد از خواندن این مطلب دیگر نباید از تیره شدن آلت تناسلی ناراحت و یا خجالت زده شد چون این یک ویژگی طبیعی است که برای همه انسانها باهر رنگ و نژاد با آ ن مواجه می شوند. اگر به دنیال درمان های خانگی برای روشن شدن پوست ناحیه تناسلی هستید مطالب ما را دنبال کنید

 

منبع : زنجفیل