روش هایی برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن در میانسالی

متابولیسم و روند سوخت و ساز با افزایش سن کاهش پیدا می کند بنابراین به طور میانگین زنان در میانسالی هر سال حدود 700 گرم دچار اضافه وزن می شوند، از این رو به طور کلی در دهه پنجم زندگی حدود 20 کیلوگرم اضافه وزن دارند. برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن در میانسالی این مطلب را بخوانید.

 

به اندازه کافی غذا نمی خورید

برای کاهش وزن باید کالری کمتری مصرف کنید اما نباید در این امر افراط کنید. کاهش زیاد کالری باعث می شود که بدن روند سوخت و ساز را متوقف کند و برای به دست آوردن انرژی شروع به تجزیه بافت عضلانی کند تا کالری موردنیاز خود را تأمین کند. بنابراین به اندازه بخورید تا احساس گرسنگی رفع شود.

 

از خوردن کافئین پرهیز می کنید

کافئین، تحریک کننده سیستم عصبی است، بنابراین مصرف روزانه قهوه در حد مناسب، سوخت و ساز بدن را 5 تا 8 درصد افزایش می دهد. نوشیدن یک فنجان چای سوخت و ساز بدن را 12درصد افزایش می دهد.

 

فیبر مصرف نمی کنید

با خوردن نان سبوس دار، میوه و سبزی، میزان فیبر در بدن افزایش می یابد. نتایج بررسی نشان می دهد که مصرف فیبر می تواند چربی سوزی را 30 درصد افزایش دهد. زنانی که فیبر زیادی مصرف می کنند به مرور زمان وزنشان کاهش می یابد.

 

آبی که می نوشید، دمای اتاق را دارد

محققان آلمانی دریافته اند نوشیدن 6 فنجان آب سرد در روز می تواند روند سوخت و ساز را تا 5 درصد افزایش دهد یعنی سالی 2.5 کیلوگرم کاهش وزن. ممکن است افزایش سوخت و ساز به علت تلاش بدن برای رساندن دمای آب به دمای داخلی بدن باشد.

 

پروتئین مصرف نمی کنید

برای حفظ عضله، بدن نیاز به پروتئین دارد بنابراین در هر وعده غذایی پروتئین مصرف کنید. با مصرف پروتئین، سوخت کالری 35 درصد افزایش پیدا می کند.

 

میزان مصرف آهن پایین است

مواد غذایی غنی از آهن به منظور حمل اکسیژن به عضلات برای سوخت چربی لازم است. تا زمان یائسگی، زنان هر ماه به دلیل قاعدگی آهن از دست می دهند وبرای پیشگیری از خطر افت سوخت و ساز بدن، باید ذخیره آهن بدن کافی باشد. گوشت و حبوبات منابع آهن به شمار می روند.

 

کمبود ویتامین D دارید

برای افزایش سوخت و ساز نیاز به ویتامین D دارید. تماس مستقیم پوست با نور آفتاب بهترین راه تامین ویتامین D  است.

 

به اندازه کافی لبنیات و کلسیم مصرف نمی کنید

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد کمبود کلسیم می تواند باعث کند شدن روند سوخت و ساز شود. تامین کلسیم از طریق مصرف لبنیات مانند شیر و ماست کم چرب، می تواند به کنترل وزن کمک کند.

 

منبع ، تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ

http://seemorgh.com