چای سبز باعث بهبود استقامت در طول ورزش می‌شود

چای سبز و کاهش وزن

نوشیدن چای سبز، مزایای سلامتی بسیاری دارد و یکی از مزایای عمده آن این است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. ثابت شده که چای سبز می‌تواند به بدن کمک کند که کالری و چربی بسوزاند و به همین دلیل است که به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده‌ی قرص‌های رژیمی محبوب به کار می‌رود.

اگرچه نوشیدن چای سبز، نتایج سریعی مانند سایر محصولات کاهش وزن ارائه نمی‌دهد اما می‌تواند به شما کمک کند که بدون به خطر انداختن سلامتی‌تان، وزن کم کنید.

چای سبز، چربی را کاهش می‌دهد

هنگامیکه قند و چربی وارد بدن می‌شوند به یک ماده‌ی ضروری به نام تری گلیسیرید، سنتز می‌شوند. این فرایند سنتز در روده‌های کوچک و کبد انجام می‌شود و تری گلیسیرید از طریق جریان خون به سایر بخش‌های بدن منتقل خواهد شد. تری گلیسیرید، یک ماده بسیار مهم است زیرا انرژی مورد نیاز برای کمک به عملکردهای مختلف بدن را فراهم می‌کند. با اینحال، مشکل زمانی به وجود می‌آید که مقدار اضافی‌تری گلیسیرید در بدن وجود داشته باشد. تری گلیسیرید اضافه به چربی تبدیل خواهد شد و این مسئله می‌تواند منجر به چاقی شود.

چای سبز می‌تواند با خطر تری گلیسیرید بیش از حد مقابله کند زیرا دارای مقدار زیادی پلی فنول است. پلی فنول‌ها وظیفه دارند که یک آنزیم خاص را در بدن فعال کنند و این آنزیم، تری گلیسیرید اضافی را حل خواهد کرد. این بدان معناست که اگر بطور منظم چای سبز بنوشید، مقدار چربی در بدن شما کاهش خواهد یافت.

چای سبز، متابولیسم را افزایش می‌دهد

چای سبز دارای تعداد زیادی آنتی اکسیدان قوی است که می‌توانند از راههای بسیاری برای بدن‌تان مفید باشند. یکی از این آنتی اکسیدان‌ها، اپی گالوکاتچین یا EGCG نامیده می‌شود و توانایی آن را دارد متابولیسم بدن‌تان را افزایش دهد و به کاهش وزن، سرعت ببخشد. EGCG به همراه کافئین موجود در چای سبز، سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و چربی را در جریان خون، آزاد می‌کند. در نتیجه بدن می‌تواند از چربی به عنوان سوخت استفاده کند. این فرآیند استفاده از چربی به عنوان سوخت، “گرمازایی” نامیده می‌شود و شامل تولید انرژی اضافی، از بین بردن آب اضافه و سوزاندن چربی بدن است. کافئین می‌تواند به خودی خود باعث گرمازایی شود، اما هنگامیکه با EGCG و سایر مواد موجود در چای سبز ترکیب می‌شود، بسیار مؤثرتر خواهد بود.

چای سبز باعث بهبود استقامت در طول ورزش می‌شود

شما باید بدانید که ورزش، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش وزن است. ورزش، نه تنها کالری می‌سوزاند بلکه سطوح انرژی را افزایش می‌دهد و نقش مهمی در عضله سازی که متابولیسم شما را افزایش خواهد داد، ایفا می‌کند. پلی فنول کاتچین که درچای سبز موجود است، سلول‌های عضلانی و کبد شما را تحریک می‌کند تا از اسیدهای چرب بیشتری استفاده کنند. در نتیجه بدن شما با سرعت کمتری از کربوهیدارت‌ها استفاده خواهد کرد. با باقی ماندن کربوهیدرات‌های بیشتر در بدن‌تان، شما می‌توانید برای مدت زمان طولا‌ی تری ورزش کنید و بدن شما، کالری بیشتری خواهد سوزاند.

نتیجه گیری

چای سبز، تنها می‌تواند متابولیسم را تا ۴ درصد سرعت ببخشد و این مقدار که فقط ۱۰۰ کالری در روز است، باعث کاهش وزن زیادی نمی‌شود. اگر شما باید در مدت کوتاهی ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم وزن کم کنید، چای سبز بهترین گزینه برای شما نیست. با این حال چای سبز می‌تواند برای حفظ یک وزن سالم مورد استفاده قرار گیرد و می‌تواند فواید بسیار دیگری نیز برای بدن‌تان داشته باشد.

منبع : تناسب اندام