موی بلند به ریشه فشار نمی آورد و باعث ریزش بیشتر مو نمی شود

 

ریزش مو یکی از مشکلات جوامع امروزی است که هم خانم ها هم آقایان با آن درگیر هستند. عواملی وجود دارد که باعث تشدید ریزش موهای تان می شود.

آیا موی بد نشانه ی اوضاع سلامتی بد است ؟

آیا موهای شما تلاش دارند تا چیزی را در مورد سلامتی تان بگویند ؟

برخی از شرایط و داروها همان طور که روی بدن تاثیر می گذارند روی موهای شما هم تاثیر گذار هستند. اما در موارد دیگر ، ممکن است شما فقط نیاز به مراقبت بهتر از پوست و موی سر خود داشته باشید. با استفاده از این راهنما برای جدا کردن داستان از واقعیت در مورد سلامتی موهایتان تلاش کنید.

 

شوره سر

شوره ی سر مسری نیست . پس چگونه به آن مبتلا می شوید ؟ پزشکان در مورد دلایلش مطمئن نیستند، اما یک نظریه می گوید ممکن است به علت رشد بیش از حد بیماری های قارچی باشد . دیگر عوامل خطر عبارتند از پوست چرب ، استرس ، چاقی ، سرما ، آب و هوای خشک و داشتن اگزما یا پسوریازیس . درست است که شوره ی سر خجالت آور است ( و خارش سر دردسر ) اما مضر نیست.

 

راهنمایی برای درمان شوره ی سر

برای کاهش تجمع سلول های مرده پوست و شوره ی سر ، سعی کنید از یک شامپوی ضد شوره ی روزانه استفاده کنید. شامپو را 5 دقیقه روی سر نگه دارید و سپس به خوبی بشویید. ممکن است نیاز به امتحان کردن شامپو های متفاوت برای یافتن بهترین شامپو داشته باشید. اگر یکی از آنها نتوانست مشکل شما را حل کند دیگری را امتحان کنید ، اگر بازهم کمکی نکرد با دکتر خود تماس بگیرید.

 

شوره ی سر زرد؟

اگر تکه های شوره ی سر شما زرد و چرب بود ممکن است شما درماتیت سبوئوریک (درماتیت شوره دار ) داشته باشید. این یک حالت التهابی پوست است که می تواند بر اثر تعداد زیاد غدد چربی در پوست سر و صورت رخ دهد . هرچند ممکن است درماتیت سبوئوریک به هورمون ها ، قارچ ها و حتی برخی مشکلات عصبی مربوط باشند اما درمان آن مانند همان درمان با شامپو های ضد شوره است. در موارد شدید ممکن است به داروهای ضد قارچ نیاز باشد.

 

 ریزش مو

این اندازه گیری کامل نیست اما بیشتر متخصصان تخمین زده اند که تا ریزش حدود 100 تار مو در روز طبیعی است. این دلیلی برای خطر یا کچلی شما نیست. حدود 90% از 100،000 فولیکول موهای شما در هر لحظه ای در حال تولید شدن هستند. 10% باقی نیز در یک ( تلوژن ) مرحله ی استراحت هستند، و مو بعد از حدود 2 ، 3 ماه می افتد و توسط موی جدید جایگزین می شود و این چرخه  رشد دوباره تکرار می شود.

 

چه عواملی باعث تلوژن افلوویوم می شود ؟

یک شوک به سیستم شما مانند جراحی ، زایمان، برخی دارو ها ، رژیم غذایی ، استرس شدید و مشکلات تیروئید می تواند مو را به مرحله استراحت یا تلوژن هدایت کند. 2 ماه بعد ممکن است شاهد ریزش و نازک شدن موها باشید شرایطی که تلوژن افلوویوم نامیده می شود ، بعضی اوقات می توان موها را با ریزش مشت مشت توصیف کرد ، و در اغلب موارد موی جدید بعد از این مرحله قصد رشد کردن دارد.

 

حمله به فولیکول های مو

در طاسی منطقه ای ، سیستم ایمنی بدن اغلب به طور ناگهانی و به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کنند و باعث ریزش مو می شوند . اکثر مردم یک یا دو تکه طاسی را دارند ، اما در برخی موارد این اتفاق برای تمامی موهای سر می افتد. طاسی منطقه ای مضر یا مسری نیست اما می تواند به دلیل مشکلات روانی اتفاق افتد. ممکن است موها خود به خود دوباره رشد کنند و درمان می تواند به سرعت رشد آن ها کمک کند. متاسفانه این بیماری یعنی طاسی منطقه ای ممکن است به دفعات برای افراد اتفاق افتد.

 

ژن علت 90% ریزش موی مردان

با توجه به اینکه صفات ارثی ممکن است بیشتر از خانوه مادر به ارث برسد تا خانواده پدر ،بنابراین یک نگاه به پدربزرگ مادری سرنخ بهتری از آینده شما نشان می دهد. الگوی طاسی مردان اغلب با عقب رفتن مو در شقیقه ها ، سپس بر روی تاج سر ، ایجاد شکلی شبیه نعل اسب در اطراف دو سر شروع می شود . برخی داروها می توانند به کاهش سرعت ریزش مو تاثیر بگذارند.

 

الگوی زنانه ی طاسی

ریزش مو در زنان ممکن است با نازک شدن مو در سراسر سر معنی پیدا کند ، اما معمولا شایع ترین آن در بالای سر است. بر خلاف مردان ، زنان به ندرت دچار طاسی می شوند و تمایل آن ها به از دست دادن مو بسیار کمتر از مردان است. بر خلاف باور عموم موی بلند به ریشه فشار نمی آورد و باعث ریزش بیشتر مو نمی شود. و شامپو کردن مو فقط آنهایی را که درحال سقوط هستند را می ریزانند . مینوکسیدیل 5% روزانه یک بار به رشد مو کمک می کند و از نازک شدن آن جلوگیری می کند.

 

اجتناب از خورشید برای جلوگیری از آسیب به مو

خورشید بیش از حد می تواند موها را خشک و شکننده کند و به راحتی آن را تجزیه کند. و اگر شما موهای نازکی دارید یک آفتاب سوختگی در پوست سر می تواند خطرناک باشد. استفاده از محصولات مراقبت موی حاوی ضد آفتاب می تواند از موها مراقبت کنند ، اگر چه به سختی می تواند به طور مساوی تمام موهای شما را بپوشاند. به همین دلیل یک ایده خوب استفاده از کلاه در زمانی که خورشید می تابد به خصوص اگر پوست شر شما در معرض خطر باشد، است.

 

یک رژیم غذایی می تواند موهای شما را تحت تاثیر قرار دهد ؟

در موارد شدید، می تواند . موهای شما نیاز به پروتئین و آهن همراه با اسیدهای چرب امگا 3، روی و ویتامین آ برای سالم ماندن دارند اما نه بیش از حد، زیرا که می تواند ریزش مو را افزایش دهد. در رژیم غذایی بسیار کم کالری اغلب مواد مغدی کافی وجود ندارد و می تواند باعث ریزش مو و نازک شدن مو شود. مانند کسی که اختلال در غذا خوردن دارد، این شخص در صورتی که کمبود تغذیه ای بسیار بزرگ داشته باشد می تواند باعث ریزش مویش بیشتر شود.

 

مو و قلب سالم با رژیم سالم غذایی

برای کمک به حفظ مو و براقی آن با خوردن ماهی و گردو برای اسید های چرب امگا3، اسفناج و هویج برای ویتامین آ ، آجیل برای سلنیوم (سلنیم ( Se ) یکی از مواد معدنی کم مقدار می باشد که در تامین سلامت انسان نقش دارد . ) صدف و بادام هندی برای روی ، بخورید . مواد لبنی کم چرب ، غلات سبوس دار و سبزیجات نیز به حفظ سلامت مو و پوست سر کمک می کنند . در نتیجه : غذاهای خوبی که برای موی شما مفید هستند همانطور برای قلب نیز مفید هستند.

 

موهای خاکستری زودرس ژنتیکی است

خاکستری شدن موها همیشه به پیری ربط ندارند . اگر شما هنوز به 40 سال نرسیده اید اما موهای خاکستری زیادی مشاهده می کنید ، احتمالا برای بقیه اعضای خانواده نیز به همین شکل است . خاکستری شدن موها معمولا نشانه ای از مشکل سلامتی نیست ، هرچند کم خونی ، مسائل تیروئید و کمبود ویتامین ب 12 و ویتلیگو ( بیماری اختلال در رنگدانه ها ) می توانند باعث سفیدشدن زودرس موها شوند. برای پوشاندن سفیدی موها می توانید از رنگ مو و هایلایت نیز استفاده کنید اما مراقب باشید برخی از افراد به مواد شیمیایی رنگ ها حساس هستند و رنگ مو برای آنها خارش و سوزش وست سر را به همراه دارد.

 

با بستن موهای تان به فولیکول های ضرر می رسانید

کشیدن موها یا بستن تنگ آنها مانند بستن دم اسبی می تواند فولیکول ها را آسیب بزند و باعث شکستن و ریزش موها می شود. اکستنشن و اضافه کردن مو نیز می تواند باعث ایجاد بحران طاسی شود زیرا وزنی اضافه به موها تحمیل می شود.

 

بیش از حد حالت دادن به موها آنها را تضعیف می کند

سشوار کشیدن ، استفاده از اتوهای مو ، رنگ کردن و یا حتی بیش از حد شانه کردن می توانند لایه های بیرونی (کوتیکول ) مو را آسیب بزند. هنگامی که هسته ی داخلی مو در خطر است موها خشک و بی حالت می شوند . اگرچه خطری برای سلامتی شما ندارد اما حالت دهندگی بیش از حد به موها باعث قطع شدن آنها می شود و تنها راه سالم نگه داشتن آنها کوتاه کردنشان می شود. وقتی موهایتان آسیب دیدند کمتر آنها را در معرض خطر قرار دهید.

 

اثر جانبی داروها و ریزش مو

در بسیاری از داروها ریزش مو به عنوان یک اثر جانبی معرفی شده است ، داروهای کاهنده ی کلسترول ، داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد التهابی و داروهای یائسگی و کنترل بارداری و آنتی بیوتیک ها از این نوع داروها هستند. معمولا بعد از قطع دارو ریزش مو هم متوقف می شود اما در برخی موارد ممکن است ریزش مو همچنان ادامه داشته باشد.

 

احساس خوب با ماساژ پوست سر

هیچ مدرکی نشان دهنده این نیست که ماساژ پوست سر زیرش مو را کاهش می دهد یا شرایط پوست سر را بهبود می بخشد. اما آن در کاهش استرس تاثیری شگفت انگیز دارد. پوست سر با پایانه های عصبی فوق العاده حساس به لمس کردن پوشانده شده است . ماساژ پوست سر تنش را کاهش می دهد . ماساژ پوست سر ممکن است به آزاد شدن هورمون های احساس خوب مانند دوپامین و سروتونین کمک کند.

 

آنالیز مو قابل اعتماد نیست

برخی از شرکت ها ادعا می کنند که می توانند با آنالیز بخش بریده شده ای از مو، کمبود ویتامین ها و مشکلات سلامتی را ببینند. اگر چه تجزیه و تحلیل ها می توانند برخی از سموم مانند سرب و آرسنیک را تشخیص دهند ، البته یافته ها متناقض و متنوع هستند . همه چیز از آلودگی هوا گرفته تا شامپو می تواند روی نتایج آزمایش ها تاثیر بگذارند. انجمن پزشکی آمریکا مخالف تجزیه و تحلیل مو برای تعیین درمان بیماری ها می باشد.

 

 

منبع ,تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ