چرا با وجود رژیم لاغری و ورزش های سخت لاغر نمی شوم؟

رژیم لاغری دارید؟ورزش می کنید؟پس چرا لاغر نمی شوید؟

 

لاغر شدن و کاهش وزن شاید برای شما هم به یکی از سخت ترین کارها تبدیل شده باشد. شاید شما هم با گرفتن رژیم های سخت و ورزش کردن باز هم به کاهش وزن دلخواه تان نمی رسید و مشتاق باشید که دلیل آن را بدانید.

چرا با وجود رژیم لاغری، باز هم لاغر نمی شوم؟

لاغر شدن و وزن کم کردن فقط پیروی از یک رژیم غذایی و ورزش کردن نیست. اگر می‌خواهید لاغر شوید باید با همه وجود و با ذهن و مغزتان به استقبالش بروید. تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که به غیر از خوردن و نخوردن و ورزش کردن نکات دیگری هم هست که باید به آن دقت کنید؛ نکات مهمی که نقش کلیدی در کم کردن وزن دارند و با رعایت آنها می‌توان آن عدد رویایی را روی ترازو دید.

 

یکی از دلایل لاغر نشدن تان، با عجله غذا خوردن است

آرامش همه‌جا مهم است اما در زمان غذا خوردن اهمیتش چندبرابر می‌شود. وقتی می‌خواهید غذا بخورید فقط غذا بخورید و به هیچ چیز دیگری فکر نکنید؛ یعنی وقتی قاشق و چنگال را دست‌تان می‌گیرید باید به غذایی که می‌خواهید بخورید و مزه‌ای که از آن لذت می‌برید، فکر کنید. محققان تغذیه معتقدند کسانی که تندتند غذا می‌خورند نسبت به بقیه افرادی که در زمان عادی غذای‌شان را صرف می‌کنند، شانس چاقی‌شان سه‌برابر افزایش پیدا می‌کند. محققان معتقدند کسانی که موفق می‌شوند در یک رژیم غذایی مناسب به وزن ایده‌آل برسند، بین 20 تا 30 دقیقه و بدون فکر کردن، استرس و اضطراب غذای‌شان را صرف می‌کنند.

 

برای لاغر شدن تان ابتکار به خرج بدهید

رژیم‌های لاغری مختلف برنامه‌های غذایی خاص برای هر روز هفته دارند. اگر این رژیم بیش از یک ماه طول بکشد قطعا غذاهای هر روزه دل را می‌زند و رژیم با شکست تمام می‌شود اما بهترین راه مقابله با تکرار، خلاقیت و ابتکار است؛ مثلا اگر مرغ را با پیاز و آبلیمو مخلوط می‌کنید یک‌بار هم آن را با سس سویا یا رب انار یا رب آلوچه مخلوط کنید و بگذارید بخارپز شود.
سبزیجات بخارپز را هم می‌توانید با روغن زیتون و سرکه بالزامیک یا سرکه‌خرما طعم‌دار کنید. اگر مرغ را به صورت آبپز یا بخارپز می‌خورید برای اینکه با طعم متفاوتی روبه‌رو شوید آن را با کمی سیر و پیاز و سس‌سویا مخلوط و بعد از یک ساعت کباب کنید. نگذارید مزه‌ها برای‌تان تکراری شود. اگر رژیمی را با علاقه ادامه ندهید، قطعا در آن موفقیتی به دست نمی‌آورید.

 

برای لاغر شدن به خودتان جایزه ندهید

لطفا تا وقتی به وزن مورد نظرتان نرسیده‌اید برای خودتان جایزه نخرید. درست است که پروسه‌ای طولانی را پشت سر می‌گذارید و احتیاج به روحیه دارید اما جایزه‌های وسط راه نه‌تنها به شما کمک نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود کالری‌های اضافه به بدن‌تان برسانید و کار را برای خودتان سخت‌تر از قبل کنید.
اگر آخر هفته که روی ترازو رفتید از وزنی که کم کردید، راضی بودید به خودتان قول ندهید که حالا با یک ساندویچ همبرگر یا یک کیک شکلاتی به خودم جایزه می‌دهم. به خودتان قول بدهید؛ فقط زمان آن را کمی عقب‌تر بیندازید. توی ذهن‌تان هم مدام به جایزه فکر کنید؛ مثلا به خودتان قول دهید وقتی این پنج کیلوی آخر را کم کردید و وزنتان به عدد ایده‌آل رسید یک روز می‌روید خرید و کلی چیزهای کم‌کالری می‌خورید.

 

برای لاغر شدن با شکم خالی به ‌مهمانی نروید

از میز رنگارنگ پر از پلو و خورش، کباب، سالاد، نوشیدنی‌ها و دسرهای مختلف به هیچ‌وجه نمی‌توان صرف‌نظر کرد اما می‌توانید تا حدودی خودتان را کنترل کنید. حواس‌تان باشد همین ‌مهمانی‌ها هستند که با کالری‌های اضافه کلی وزن بدن‌تان را بالا می‌برند. باید برای مبارزه با جاذبه میز غذا‌های مختلف، قبل از رفتن به ‌مهمانی حتما یک عدد تخم‌مرغ آبپز یا یک واحد میوه بخورید. یک تخم‌مرغ آبپز یا میوه فقط 60 کیلو کالری دارد اما همین مقدار کالری باعث افزایش انرژی در شما و البته احساس سیری می‌شود. اگر با شکم گرسنه به ‌مهمانی بروید سیگنالی که از طرف غذاها به مغز شما فرستاده می‌شود، خیلی خطرناک است و ممکن است یک دست‌انداز بزرگ در رژیم غذایی‌تان ایجاد کند.

 

برای لاغر شدن با هیجان فیلم، کالری نخورید

سینما رفتن و فیلم دیدن یا در خانه پای تلویزیون سریال نگاه کردن اصلا کار بدی نیست اما باید حواس‌تان به کالری‌هایی که در زمان تماشای فیلم و سریال به بدن‌تان می‌رسانید، باشد. اگر با کسانی به سینما می‌روید که قبل از شروع فیلم یک نایلون پر از خوراکی می‌خرند، حتما باید جای‌تان را از آنها جدا کنید و حداقل 10 صندلی آن طرف‌تر بنشینید.
نوشیدنی، شکلات و تنقلاتی که در هر سئانس فیلم می‌خورید خیلی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید باعث اضافه وزن می‌شود. اگر در خانه سریال تماشا می‌کنید و زمانی که هیجان‌تان بالا می‌رود با عجله غذا و تنقلات می‌خورید هم باید در پایان ماه منتظر عددهای عجیب و غریبی روی ترازو باشید. اگر دوست دارید زمان تماشای فیلم و سریال دهان‌تان بجنبد قبل از شروع فیلم برای خودتان یک ظرف کوچک سالاد میوه درست کنید یا ذرت بو داده بدون افزودنی بخورید.

 

رستوران یکی دیگر از عواملی است که نمی گذارد لاغر شوید

وقتی به رستوران می‌روید حواس‌تان به غذاهایی که سفارش می‌دهید، باشد. این موضوع که حالا یک‌بار به رستوران آمده‌ام و هرچه دلم می‌خواهد می‌خورم و یک‌بار که کاری نمی‌کند و. . . سر آغاز شروعی دوباره است. وقتی به رستوران می‌روید چند ثانیه نفس عمیق بکشید و بعد منو را با دقت نگاه کنید و غذایی که به رژیم غذایی شما نزدیک است، انتخاب کنید.
سبزیجات و سالاد می‌تواند انتخاب اول شما باشد. کباب بدون برنج و ماهی هم انتخاب خوبی است. نوشیدنی اول شما هم باید آب باشد. در رستوران سعی کنید بیشتر با دوستان‌تان حرف بزنید و خیلی آرام غذا بخورید در کمال ادب هم به دوستان‌تان که دیس غذای‌شان را به طرف شما گرفته‌اند و تعارف می‌کنند که یک قاشق چیزی نمی‌شود، نه بگویید.

 

اگر می خواهید لاغر شوید، اول فکر کنید و بعد غذا بخورید

قبل از اینکه چیزی بخورید اول فکر کنید و ببینید نیاز به خوردن این غذا دارید یا نه؛ مثلا اگر صبحانه خورده‌اید و به سر کار رفته‌اید و همکاران‌تان مشغول خوردن صبحانه هستند و از شما دعوت می‌کنند به آنها ملحق شوید، اول فکر کنید که آیا گرسنه‌اید و آیا بدن‌تان آن یک لقمه زیادی را احتیاج دارد یا نه؟ باورتان می‌شود همین لقمه‌های اضافی و تکه‌های کوچک شیرینی، کلوچه و شکلات باعث می‌شود در روز 60 کالری اضافه به بدن‌تان وارد کنید و در آخر ماه دو کیلو و نیم هم روی وزن‌تان بیاید؟پس قبل از اینکه به تعارف دوست و همکارتان جواب مثبت دهید به این فکر کنید که چقدر گرسنه هستید و بدن‌تان به آن تکه اضافی احتیاج دارد یا نه؟

 

دیر خوابیدن دلیل دیگری است که نمی گذارد لاغر شوید

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که معتقدند هرچه بیشتر بیدار بمانند و به خودشان عذاب دهند، بیشتر هم لاغر می‌شوند باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. نتایج پژوهشی که در دانشگاه کلمبیا انجام شده نشان می‌دهد افرادی که فقط سه تا چهار ساعت در شب می‌خوابند بیشتر سراغ غذاهای ناسالم مثل فست‌فودها، کیک، شیرینی و تنقلات پرکالری می‌روند اما افرادی که بین 8 تا 9 ساعت می‌خوابند این مشکل را ندارند. مغز وقتی با کمبود خواب مواجه می‌شود برای رفع خستگی دنبال جذب کربوهیدرات‌های زود جذب و در نتیجه شیرینی، هله و هوله و غذاهای پرکالری می‌رود. پس حواس‌تان باشد چه ساعتی به تختخواب می‌رویدچون خواب کافی با وزن ایده‌آل رابطه مستقیمی دارد.

 

برای لاغر شدن صبحانه هم بخورید

این جمله را باید با طلا نوشت، قاب کرد و به دیوار زد: «هیچ‌وقت وعده صبحانه را حذف نکنید.» متخصصان تغذیه معتقدند رژیمی مناسب و سالم است و البته به نتیجه می‌رسد که در آن وعده صبحانه به صورت ویژه در نظر گرفته شود. محققان دانشگاه ویرجینیا برای بررسی اثر صبحانه بر وزن، 94 زن چاق را انتخاب کردند و رژیم غذایی و به‌خصوص وعده صبحانه در این افراد در یک دوره زمانی مشخص مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد افرادی که صبحانه می‌خورند 21 درصد از وزن بدن خود را در یک دوره رژیم مشخص از دست می‌دهند اما کسانی که صبحانه نخورده‌اند یا صبحانه نامناسبی خورده‌اند، فقط سه درصد از وزن بدن‌شان کمتر از قبل شده است. پس اگر می‌خواهید از رژیم‌تان نتیجه‌ای مطلوب بگیرید، صبحانه بخورید و برای نان، میوه، تخم‌مرغ و لبنیات جای ویژه‌ای در نظر بگیرید.

 
منبع : مجله سیب سبز