در “دوران بارداری” مصرف منظم مکمل “اسید فولیک” ضروری است

فولیک اسید برای مردان,زمان مصرف فولیک اسید,فولیک اسید قبل از بارداری
فولیک اسید برای مردان,زمان مصرف فولیک اسید,فولیک اسید قبل از بارداری

یکی از نگرانی خانم ها در دوران بارداری تولد نوزاد ناسالم است. یکی از راهکار برای رفع این نگرانی، دریافت مقادیر کافی اسید فولیک می باشد.

نقش اسید فولیک در سلامت بارداری

“اسید فولیک” که به نام‌ های “فولات” یا “ویتامین B۹” نیز خوانده می‌شود از جمله ویتامین های محلول در آبی است که در رشد و تکامل سلول های جنین و تشکیل و تکامل سیستم عصبی در جنین نقش دارد. به همین دلیل متخصصان تغذیه و پزشکان زنان و زایمان به دریافت کافی این ماده مغذی توسط خانم ها توجه ویژه ای می کنند.

بهترین روش برای دریافت اسید فولیک

حالت ایده آل این است که شما فولات مورد نیاز بدن خود را از طریق تغذیه مناسب تامین کنید . در این صورت سایر مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدنتان تامین می شود و دچار عوارض ناشی از مصرف بیش از حد این ویتامین نیز نخواهید شد . ولی در صورتی که به هر دلیلی نتوانید فولات مورد نیاز خود را از منابع طبیعی تامین کنید باید این کمبود را با استفاده از مصرف مکمل های مناسب تامین کنید .

نکته: اکثر بزرگسالان به 400 میکروگرم فولات نیاز دارند در حالی که این میزان در زنان باردار 600 میکروگرم و در دوره شیردهی 500 میکروگرم و در دوران پیش از قاعدگی و در طول قاعدگی معمولا 600 الی 800 میکروگرم است .

منابع غذایی اسیدفولیک

اسید فولیک در بسیاری از سبزیجات و میوه جات مانند: کلم بروکلی، گل کلم، شلغم، چغندر، اسفناج، کاهو، مرکبات و کیوی به مقادیر قابل توجهی وجود دارد. در واقع با مصرف متنوع این سبزیجات و میوه جات می توان میزان نیاز به اسید فولیک را تا حدی مرتفع نمود.

چه مواد غذایی دارای فولات طبیعی هستند ؟

  • 85 گرم جگر گاو حاوی 215 میکروگرم فولات است
  • 1.2 فنجان اسفناج پخته حاوی 131 میکروگرم
  • 1.2 فنجام نخود حاوی 105 میکروگرم
  • 1.2 فنجان برنج غنی شده حاوی 90 میکروگرم
  • 1.2 فنجان ماکارونی غنی شده حاوی 83 میکروگرم
  • 1.2 فنجان سیب زمینی آب پز حاوی 78 میکروگرم
  • 1.2 فنجان آووکادو 59 میکروگرم
  • 1.2 فنجان کلم بروکلی پخته حاوی 52 میکروگرم

آیا خانم های باردار می توانند نیاز به اسیدفولیک را از طریق مواد غذایی مرتفع نمایند؟

دانشمندان علوم پزشکی معتقدند که در زمان بارداری نیاز به اسید فولیک دربدن افزایش می یابد. به علاوه این که اسید فولیک در پیشگیری از بروز اختلالات عصبی در جنین موثر است. به همین دلیل پزشکان بر این باورند که خانم ها ممکن است در دوران قبل و طی بارداری نیاز به دریافت مداوم و متعادل اسید فولیک داشته باشند، و ممکن است در برخی موارد به دلیل برخی مشکلات مانند: حالت تهوع و ویار بارداری نتوانند از طریق مواد غذایی، اسیدفولیک مورد نیاز بدن خود را تامین نمایند، به همین دلیل توصیه می شود که از قبل از باردار شدن و در طی بارداری خانم ها از مکمل اسید فولیک استفاده نمایند.

چه مقدار اسید فولیک باید توسط خانم ها استفاده شود؟

به خاطر این که اسید فولیک در تکامل سیستم عصبی جنین در 28 روز اول بارداری نقش بسیار مهمی دارد. بناراین مصرف مکمل اسید فولیک به میزان 400 میلی گرم در روز از ابتدای بارداری تا پایان هفته دوازدهم ضروری می باشد. البته یک مطالعه در آمریکا نشان داده که بهتر است خانم ها از قبل از اقدام به بارداری به طور منظم روزانه از مکمل اسید فولیک استفاده نمایند تا زمانی که باردار می شوند مشکلی در مورد کمبود اسید فولیک در بدنشان ایجاد نشود. علاوه بر این که در در دوران بارداری نیز مصرف منظم مکمل اسید فویک ضروری است.

چه خانم هایی باید مصرف مکمل اسید فولیک را در دوران بارداری افزایش دهند؟

در حالی که توصیه کلی پزشکان و متخصصان تغذیه به دریافت مکمل اسید فولیک می باشد، اما خانم هایی که در بارداری های قبلی دچار سقط جنین یا تولد نوزادانی با مشکلات سیستم عصبی شدند، باید در بارداری های بعد خود حتما از مکمل درمانی با اسید فولیک با دوزهای مشخص تر توجه نمایند و در این راستا نیاز است که حتما قبل از بارداری در این زمینه با پزشک زنان مشورت نمایند.

موارد منع مصرف و احتیاط اسید فولیک

اسید فولیک می تواند مکانیسم داروهای ضد تشنج مانند: فنی توئین و فنوباربیتال را افزایش دهد. فنی‌توئین و پیریمیدون ممکن است غلظت های سرمی فولات را کاهش دهند و در صورت مصرف طولانی مدت ، موجب بروز نشانه‌ های کمبود اسید فولیک شوند. اسید فولیک ممکن است با اثرات ضد میکروبی پیریمتامین در مقابل توکسوپلاسموز تداخل کند. آنتاگونیست های اسید فولیک، (پیریمتامین، تریمتوپریم یا تریامترن، آمینو سالیسیلیک اسید، کلرامفنیکل، متوتروکسات) و قرصهای جلوگیری از بارداری، ممکن است موجب کمبود دی هیدروفولات ردوکتاز شوند و در نتیجه ممکن است در کاربرد اسید فولیک ایجاد اختلال کنند.

میزان مجاز توصیه شده در رژیم غذایی

  • شیرخواران زیر ۶ ماه:        ۲۵ میکروگرم
  • شیرخواران ۶ تا ۱۲ ماه:         ۳۵ میکروگرم
  • بچه‌های ۱ تا ۳ سال:          ۵۰ میکروگرم
  • بچه‌های ۴ تا ۶ سال:        ۷۵ میکروگرم
  • پسران و دختران ۱۱ تا ۱۴ سال:        ۱۵۰ میکروگرم
  • مردان ۱۵ سال و بالاتر:         ۴۰۰ میکروگرم
  • زنان ۱۵ سال و بالاتر:       ۴۰۰ میکروگرم
  • خانم‌ های حامله:          ۶۰۰ میکروگرم
  • زنان شیرده:         ۵۰۰ میکروگرم

منبع :seemorgh.com