شکل و ظاهر غیر متعارف ناخن ها می توانند نشان دهنده بیماری باشد

 

شکل و ظاهر غیر متعارف ناخن ها می توانند نشان دهنده بیماری باشد

چشمان ما  ممکن است دریچه ای از روح ما به دنیای بیرون باشند، اما ناخن ها قادرند وضعیت اجمالی از سلامت درونی بدنمان را به اطلاع ما و پزشکمان برسانند.

علت تغییر شکل و رنگ ناخن ها

در واقع مشکلات قابل مشاهده بر روی ناخن ها می توانند مشکلات بزرگی را در سلامتی به ما نشان دهند. دکتر جان آنتونی پزشک و متخصص پوست معتقد است که هشت شکل و ظاهر غیر متعارف ناخن ها می توانند معرف هشت مشکل بزرگ در سلامتی باشند.

 

مشکل اول: ناخن های زرد

ناخن های زرد رنگ به سه دلیل اصلی ممکن است ایجاد شوند. یکی به دلیل کهولت سن، اصولا افراد مسن ناخن های زردتری دارند که این نشان از ضعف سلول های بدنی آنها است. دوم در اثر استفاد زیاد از لاک های شیمیایی بر روی ناخن که به تدریج باعث تغییر رنگ طبیعی ناخن ها می شوند؛ و سوم استعمال زیاد دخانیات که در واقع وجود ترکیبات سمی موجود در دخانیات می توانند باعث تغییر رنگ ناخن ها به سمت زرد شوند.

 

مشکل دوم: ناخن های خشک، شاخی شده و شکننده

این یک مشکل رایج در بین بسیاری از افراد می باشد که علل متعددی باعث آن می شود. شنا کردن زیاد، شستن زیاد ظروف و کارهای خانه بدون استفاده از دستکش و یا زندگی در محیط های با رطوبت هوای پایین از جمله علل بروز این عارضه می باشند. اگرچه در برخی موارد شکننده بودن ناخن ها ناشی از مشکل کم کاری تیروئید می باشد. در برخی موارد مصرف مکمل غذایی بیوتین می تواند خشکی و شکنندگی ناخن ها را مرتفع نماید.

مشکل سوم: ناخن چماقی شکل

در این حالت ناخن ها گرد و منحنی شکل می شوند. برخی پزشکان معتقدند که مشکلات کلیوی علت بروز این شکل ناخن ها می باشند.

 

مشکل چهارم: لکه های سفید بر روی ناخن

بیشتر مردم تصور می کنند که وجود لکه های سفید بر روی ناخن نشانه کمبود مواد مغذی در بدن می باشد، در حالی که برخی پزشکان علت بروز آن را وجود زخم های ریز در بدن می دانند.

 

مشکل پنجم: شکل گاز گرفته ناخن

خوردن ناخن یکی از علل بارز بروز این شکل ناخن می باشد. اما از دیدگاه پزشکی وجود بیماری ها و عارضه های روانی مانند وسواس های فکری و عملی عامل اصلی بروز این حالت بر روی ناخن ها می باشند.

 

مشکل ششم: ناخن های قاشقی شکل

در این عارضه ناخن ها بسیار نازک و شکلی همانند قاشق  دارند. بروز این حالت در ناخن، نشانه کمبود شدید آهن در بدن است. به طوری که سریعا باید به پزشک مراجعه کرد و با توصیه پزشک از مکمل های مورد نیاز آهن استفاده نمود.

 

مشکل هفتم: خلل و فرج بر روی ناخن

در این حالت بر روی ناخن ها حفره ها و یا چاله هایی مشاهده می شوند. این حالت در اثر نوعی از بیماری به نام پسوریازیس (psoriasis) بروز می کند.

 

مشکل هشتم: راه راه های سیاه بر روی ناخن و یا رشد دردناک ناخن

اگر بر روی ناخن ها لکه های سیاهی ایجاد شود و یا رشد آنها دردناک باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه نمود، چون این عارضه می تواند نشانه بیماری به نام ملانوما (وجود تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست) باشد که سریعا باید مورد درمان واقع شود.

منبع: گروه سلامت سیمرغ