علت پوسته پوسته شدن ناخن‌ها چیست + راههای درمان

 

درمان خانگی پوسته پوسته شدن ناخن‌ها

 

خانم‌ها مدام به دنبال خوشرنگ‌ترین لاک‌ها برای زیبایی ناخن‌هایشان هستند اما یک عارضه شایع در ناخن‌های خانم‌ها پوسته پوسته شدن آن است که نه تنها ظاهر ناخن‌ها را زشت و گاهی خجالت‌آور می‌کند بلکه دردسر‌های زیادی هم دارد. آمار و تحقیقات علمی نشان داده که تقریبا ۲۰ درصد آدم‌ها با این مشکل دست به گریبانند. قبل از هرچیز باید بدانید که علت پوسته پوسته شدن ناخن‌ها چیست تا بتوانید از آن پیشگیری کنید.

رطوبت

یکی از دلایل عمده خشک شدن و پوسته پوسته شدن ناخن‌ها رطوبت است. دستها بیشترین تماس را با آب دارند و ما مدام دستهایمان را آب و صابون می‌شوییم و خشک می‌کنیم. این خیس کردن و خشک کردن مداوم در روز عامل اصلی پوسته پوسته شدن ناخن‌ها است. بیش از حد مرطوب نگه داشتن ناخن‌ها هم به همان اندازه برای ناخن‌ها مضر است که خشک بودنشان. در کارهای روزانه دستکش استفاده کنید تا ناخن‌ها مدام خشک و مرطوب نشوند.

کمبود آهن

کمبود آهن در بدن در پوسته پوسته شدن ناخن‌ها خودش را نشان می‌دهد، آهن کمک می‌کند بدن هموگلوبین بسازد. کمبود آهن همچنین باعث سرد بودن دست‌ها و پاها، رنگ پریدگی و سردرد مداوم می‌شود.  خوردن غذاهای حاوی آهن و مکمل‌ها باعث بهبود اوضاع ایمنی بدن نیز می‌شود.

اختلالات هورمونی

اختلالات هورمونی و به ویژه کم‌کاری تیروئید باعث پوسته پوسته شدن ناخن‌ها می‌شود. علاوه بر آن خستگی و بی‌حالی، افزایش وزن بی‌رویه و و دردهای قاعدگی سنگین هم از عوارض کم کاری تیروئید است.

مواد شیمیایی

استفاده از پاک کننده ‌های شیمیایی بیشترین آسیب را به ناخن‌ها می‌رساند.استفاده مدام از لاک‌های رنگی و استون و الکل باعث خشک شدن ناخن‌ها می‌شود. سعی کنید هفته ای یک بار از تقویت کننده های بی رنگ ناخن استفاده کنید تا رطوبت موجود در ناخن‌ها از بین نرود.

آلرژی

حساسیت به برخی مواد آرایشی و لاک ها و استون ها موجب پوسته پوسته شدن و قارچی شدن ناخن ها می شود. حتما به مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی که استفاده می کنید دقت کنید.

درمانهای خانگی پوسته پوسته شدن ناخن

یکی از درمان‌های خانگی پوسته پوسته شدن ناخن روغن نارگیل است. روغن نارگیل را به آرامی روی بخار غیر مستقیم گرم کنید و به آرامی ناخن‌های خود ماساژ دهید، این کار باعث می‌شود گردش خون در ناخن‌ها بیشتر شده و ناخن را مرطوب و ویتامینه نگه می‌دارد روزی ۲ تا ۳ بار این کار را انجام دهید و هر با تنها یک ربع برایش وقت بگذارید.

از دیگر درمان‌های خانگی پوسته پوسته شدن ناخن، سرکه سیب است. سرکه سیب را با ترکیب برابر با آب مخلوط کنید و در یک بطری نگه دارید. روزی دو بار برای مدت دو دقیقه ناخن‌ها را در داخل ظرف سرکه و آب قرار دهید. بعد ناخن‌ها را کمی ماساژ دهید این کار را هر روز انجام دهید بعد از یک هفته می‌بینید که چقدر ناخن‌های قوی و سالمی خواهید داشت.

,ویتامین E از جمله درمان‌های خانگی پوسته پوسته شدن ناخن است که می‌توان به راحتی انجام داد. کافی است یک قرص کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و روغن آن را به ناخن‌ها بمالید. این کار را هفته دو تا سه بار انجام دهید و ناخن‌ها را قبل از خواب با این روغن خوب ماساژ دهید.

روغن درخت چای را هم می‌توانید جزء درمان‌های خانگی پوسته پوسته شدن ناخن بدانید. این روغن را با ویتامین E مخلوط کنید. این ترکیب نه تنها ناخن‌های شما را قویتر می‌کند بلکه مانع از رشد قارچ وباکتری در ناخن‌ها می‌شود. این قاشق چایخوری روغن درخت چای را با چند قطره ویتامین E مخلوط کنید و روی ناخن‌ها ماساژ دهید. این کار را را هر روز انجام دهید تا نتیجه آن را بعد از ۱۰ روز به خوبی ببینید.

آب لیمو تازه و ماع الشعیر که خوب تخمیر شده باشد هم از جمله موادی است که می‌توانید به عنوان درمان خانگی پوسته پوسته شدن ناخن استفاده کنید این دو ماده از قدیم برای محکم کردن ناخن‌ها استفاده می شده.کافیست لیمویی که تمام شده را دور نریزید و ناخن های خود را در آن نگه دارید.

برای داشتن دستانی زیبا و ناخن‌هایی زیباتر لازم نیست هزینه های گزاف کنید. به راحتی می‌توانید با موادی که در خانه دارید و صرف تنها ۱۰ دقیقه در روز  ناخن‌های زیبا داشته باشید و از آرایش دستان خود لذت ببرید.

منبع : زنجفیل