در بی‌حسی نخاعی ، مادر در حین زایمان بیدار و هوشیار است

روش های بیهوشی زایمان

یک فوق تخصص بیهوشی ضمن اشاره به روش‌های بی‌حسی موضعی اسپاینال و اپیدورال گفت: به‌طور کلی می‌توان از هر دو روش بیهوشی چه در سزارین و چه در زایمان طبیعی استفاده کرد.

دکتر دباغ گفت: به دلیل کاهش درد در حین و بعد از زایمان، بی‌حسی نخاعی (اسپاینال) و یا اپیدورال بین خانم‌های باردار بسیار شایع شده است.

وی عنوان کرد: در این روش‌ها با استفاده از یک سوزن استاندارد، داروی بیهوشی به فواصل مهره‌های سوم و چهارم ستون فقرات تزریق می‌شود. اگر سوزن به فضای نخاعی برسد و دارو در آن منطقه تزریق شود، این روش نخاعی یا اسپاینال نامیده می‌شود اما اگر سوزن به این فضا نرسد و داروی تزریق شده وارد مایع مغزی نخاعی نشود، از روش اپیدورال استفاده شده است.

دباغ گفت: تزریق داروی بیهوشی با تأثیر بر ریشه‌های عصبی باعث بی‌حسی اندام‌های تحتانی و لگن بیمار می‌شود.

این فوق تخصصی بیهوشی در ادامه به مزایا و معایب بی‌حسی موضعی اشاره کرد و گفت: به دلیل بیدار و هوشیار بودن مادر در حین زایمان، وی در جریان فرایند طبیعی به دنیا آمدن نوزاد قرار می‌گیرد.

وی به اهمیت بالای ارتباط مادر با نوزاد و خصوصا تماس پوستی آن دو در اولین دقایق تولد اشاره کرد و گفت: مادر فرآیند طبیعی زایمان را می‌بیند و ارتباط اولیه خوبی با نوزاد برقرار می‌کند، همچنین در این روش مادر بعد از زایمان دردی را تحمل نمی‌کند.

دباغ ضمن اشاره به این موضوع که هر روش مزایا و معایب خاص خود را دارد، گفت: بعد از زایمان با بی‌حسی اسپاینال مادر ممکن است درجاتی از سردرد را تجربه کند.

وی در پایان به خطرات بیهوشی عمومی برای مادر و جنین اشاره کرد و گفت: داروی بیهوشی که وارد خون مادر می‌شود از طریق جفت با خون جنین در تماس مستقیم قرار دارد و می‌تواند به بدن جنین راه پیدا کرده و به او آسیب برساند.

منبع: نی نی سایت