آموزش روش های شستوشو و خشک کردن انواع لباس و پارچه

روش های خشک کردن لباس,روش های اصولی خشک کردن لباس

چنانچه می دانیم لباس های با جنس مختلف با توجه به جنس آنها به روشهای متفاوت شسته می شوند و هر لباس تا دمای بخصوصی را می تواند در موقع شستن تحمل نماید همان طور هم نحوه خشک کردن لباسها نیز با هم فرق می کند. با خواندن علائم بین المللی بر روی اتیکت لباس می توان پی برد که چگونه می توان آن لباس را شست و خشک نمود.

انواع روشهای شستن
شستن با دست
شستن با ماشین لباسشویی
شستن و خشک کردن در خشکشویی
انواع روشهای خشک کردن
چلاندن و خشک کردن توسط چرخش ماشین لباسشویی
خشک کردن لباس بدون چلاندن بر روی بند
خشک کردن بر روی بند پس از چلاندن لباس
خشک کردن بر روی سطح صاف پس از چلاندن لباس
خشک کردن با دستگاه خشک کن پس از چلاندن لباس
خشک کردن بر روی سطح صاف  بدون چلاندن لباس
شستن با ماشین لباسشویی
در صورتی که در روی اتیکت لباس علامت دست نقش نشده باشد لباس را می توان با ماشین لباسشویی شست عدد درج شده در اتیکت حداکثر دمای مجاز در حین شستشو می باشد علامت مثلث نشانه استفاده از سفید کننده ها می باشد و وجود ضربدر بر روی آن ممنوعیت استفاده از سفیدکننده ها را نشان می دهد.

نکات قابل توجه در شستشوی لباس
قبل از ریختن لباس ها در ماشین لباسشویى، جیب هاى لباس را به دقت وارسى کنید و محتویات جیب ها راخالی نمایید.
لباس هاى سفید و رنگى را از هم جدا نمایید و جداگانه بشویید.
درجه ماشین لباسشویى را روی دمای مناسب با توجه به جنس و نوع لباس ها و میزان کثیف بودن لباسها قرار دهید.
لباس ها را بعد از شستن خوب آبکشى کنید زیرا باقى ماندن مواد شوینده در الیاف لباس مى تواند موجب بروز انواع حساسیت هاى پوستى به ویژه در کودکان شود.
زیپ لباس هاى زیپ دار را قبل از انداختن آنها در ماشین لباسشویى ببندید.
لباس های ظریف منجوق دوزی و تزیین دار را وارونه نموده و در کیسه توری بیاندازید و سپس در ماشین لباسشویی بیاندازید.
موارد عدم استفاده از خشک کن
نقش دایره اى درون یک مربع، بر روی اتیکت لباس علامت مربوط به استفاده از خشک کن است. چنانچه بر روی این علامت نقش ضربدرى قرار گرفته باشد، به این معنى است که استفاده از خشک کن براى این لباس مناسب نیست.

 

روش های اصولی خشک کردن لباس
پس از شست وشو نوبت به خشک کردن لباس ها مى رسد که خود داراى نکاتى است که اطلاع از آنها نیز مى تواند موجب طولانى تر شدن عمر لباس ها شود و همچنین در حفظ شکل و فرم ظاهرى لباس و آسان شدن اتو کارى تأثیر به سزایى دارد.

دو روش خشک کردن لباس
اغلب از دو روش براى خشک کردن لباس ها استفاده مى شود.

استفاده از درجه خشک کن لباسشویی
یکی استفاده از درجه خشک کن که بعضى از ماشین هاى لباسشویى به آن مجهز هستند و در حقیقت آخرین مرحله شست و شوى لباس است. در برخى از ماشین هاى لباسشویى این درجه به تنهایى و بدون شست وشو نیز کار مى کند که براى خشک کردن لباس هایى که با دست شسته شده اند نیز مفید است.

آویزان کردن لباس در هوای آزاد
روش دوم که متداول تر است خشک کردن لباس ها از طریق آویزان کردن آنها روى یک بند رخت در آفتاب و یا مجاورت هوا است. این بند رخت ممکن است در فضاى بالکن یا حیاط قرار داده شود و در صورت نبود چنین امکانى، مى توان از بند رخت هاى کشویى که به دیوار حمام نصب مى شوند یا نوع دیگرى از آنها که به رادیاتور شوفاژ متصل مى شود استفاده کرد.

 

راهنمای شستشوی لباس,شستشو و خشک کردن لباس

حفظ فرم انواع لباس
روش آویختن انواع لباس از قبیل بلوز، دامن، شلوار و غیره نیز در حفظ فرم لباس مؤثر است.
نحوه شستن و خشک کردن لباس های لنین:
لباس های لنین را با دست یا ماشین بشویید و وقتی هنوز نمدار هستند با اتوی خشک اتو نمایید.

دامن پیلى دار
به عنوان مثال براى آویختن یک دامن پیلى دار بهتر است براى حفظ فرم پیلى ها، آنها را قبل از آویختن دامن روى بند یا گیره لباس در جاى خود ثابت کنید تا به همان صورت خشک شوند.

نحوه شستن و خشک کردن لباس های پشمی
لباس های پشمی و همچنین لباس هایی که از ترکیب پارچه ها و الیاف متفاوت دوخته یا بافته شده اند را هرگز با آب گرم نشویید. پس از شستن ابتدا آب اضافی لباس را در لگن با فشار آرام بر آن از لباس خارج کنید و لباس هاى پشمى را براى جلوگیرى از کشیده شدن و بلند شدن آستین ها از بند آویزان نکنید بلکه به صورت تخت (مسطح) روى سطح رخت آویز قرار دهید و خشک نمایید.
نحوه شستن و خشک کردن لباس های بافتنی
لباسهای بافتنی در صورت آویزان شدن بر روی بند، کش می آیند و فرم اصلی خود را از دست می دهند لباس را پس از چلاندن بر روی سطحی صاف جهت خشک شدن قرار دهید تا از کش آمدن آن جلوگیری نمایید.
نحوه شستن و خشک کردن لباس های نایلونی:
لباسهای نایلونی را با دست در آب گرم بشویید  بدون چلاندن از بند رخت آویزان نمایید.
نحوه شستن و خشک کردن لباس های تریکوی نخی
لباس های تریکوی نخی را قبل از آویختن روی بند رخت ، شکل دهید تا پس از خشک شدن بهترین حالت عادی خود را داشته باشد. لباسهای تریکو نخی را پس از شستن هنگامی که هنوز کمی مرطوب هستند با اتو بخار ، اتو نمایید تا با کیفیت بهتر خشک و اتو شوند.
نحوه شستن و خشک کردن لباس های ابریشمی:
لباسهای ابریشمی را با دست در آب گرم و صابون بشویید آب اضافی را با کمی فشردن خارج نمایید و ڵباس را نمدار بر روی درجه ابریشم اتو نمایید.
علائم بین المللی برای خشک کردن لباس
همان طور که شرایط شست و شوی لباس ها با توجه به جنس آنها متفاوت است، نحوه خشک کردن آنها نیز با هم فرق می کند. در این راستا علائم بین المللی وجود دارد که معمولاً بر روی برچسب های لباس ها دوخته یا چاپ می شوند.

در نتیجه برای خشک کردن لباس مورد نظر نیز ابتدا باید به برچسب و علامت روی آن توجه کرد:

برای گرفتن آب اضافی، لباس به هیچ وجه نباید با دست و یا با ماشین لباسشویی پیچانده و چلانده شود. بلکه تنها با کمی تحت فشار قرار دادن آن، آب اضافی را خارج کنید.

لزوم بردن لباس به خشک شویی
نقش دایره اى که علامت P بر روی آن قرار گرفته است نشان دهنده آن است که بهترین راه برای شستشوی لباس از طریق خشکشویی است.

 

عبارت «DO NOT WRING OR TWIST»
بر روی برچسب برخی از لباس ها به جای علائم فوق ، جملات مربوط به آنها نوشته می شود.

اگر بر روی برچسب لباس عبارت «DO NOT WRING OR TWIST» نوشته شده باشد، برای گرفتن آب اضافی، لباس به هیچ وجه نباید با دست و یا با ماشین لباسشویی پیچانده و چلانده شود فقط لباس را کمی تحت فشار قرار دهید و آب اضافی را خارج کنید لباس را برای خشک کردن روی بند رخت آویزان ننمایید آنرا بر روی سطحی مسطح قرار دهید تا خشک شود.

منابع : yasgroup.ir
siemorgh.nl

beytoote.com