مشکلاتی که از طریق خون دوران قاعدگی و پریود مشخص میشوند

مشکلاتی که از طریق خون دوران قاعدگی و پریود مشخص میشوند

متاسفانه دختر های نوجوان و حتی زنان بالغ اطلاعات کافی درباره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بدن خود ندارند آنها تنها از اطلاعاتی که مادر یا خواهر بزرگتر و دوستان به آنها منتقل کرده ‌اند اکتفا می کنند در حالیکه پریودی و قاعدگی زنان مسئله بسیار بسیار مهمی است که باید به درستی از آن اطلاعات داشته باشند. از روی عادت ماهیانه می‌توانید به اطلاعات مهمی از سلامتی خود پی ببرید. نکات زیر به شما می‌گوید که پریود زنان چه چیزی از سلامت جسم آنها و یا بیماری‌های پنهان آنها می‌گوید:

خون روشن و صورتی نشان‌ می‌دهد که شاید مشکلات غده هیپوفیز و یا تیروئید داشته باشید.

اگر قرص ضدبارداری مصرف می کنید اصلا نباید از خون روشن و صورتی در دوران پریودی بترسید زیرا برای کسانی که قرص‌های ضد بارداری و هورمونی مصرف می‌کنند این یک مسئله طبیعی است. اما اگر هیچگونه قرص هورمونی و یا ضدبارداری مصرف نمی کنید و یا از روش‌های جلوگیری مثل آی یودی هم استفاده نمی کنید خون صورتی و روشن در دوران قاعدگی می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات هورمونی و تیروئید باشد. همچنین ممکن است شما از ناهنجاری مجاری مولر رنج ببرید  که یک اختلال در پرده بکارت است که مانع از خروج خون به صورت کامل در دوران قاعدگی می‌شود. همچنین خون کم‌رنگ در دوران قاعدگی می‌تواند گاهی اوقات به اختلالات ایمنی و سندرم کسیت تخمدان مربوط باشد.

پولیپ گردن رحم باعث خون‌ریزی‌های ناگهانی در دوران پریودی شود.

اگر یک خونریزی ناگهانی و غیر منتظره در بین سیکل قاعدگی داشته باشید که اگر قرص ضدحاملگی مصرف می‌کنید طبیعی است، در غیر این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کنید. خونریزی غیر منتظره می‌تواند نشانه پولیپ دهانه رحم باشد که در اثر میزان زیاد استروژن بیش از حد در بدن به وجود می‌آید. با این حال می‌تواند نشانه فیبروئید رحمی  که در واقع ناشی از رشد توده های خوش خیم در دیواره رحم است، باشد . همچنین خونریزی ناگهانی از واژن می‌تواند نشانه سرطان هم باشد.

اگر از دردهای شدید و ناگهانی دوران پریودی که چند روز طول می‌کشد رنج می‌برید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

کسانی که فکر می‌کنند یا شنیده‌اند که دل پیچه و یا دردهای بسیار شدید و ناگهانی دوران پریودی طبیعی است کاملا اشتباه می‌کنند.

دکتر دانیلا کاروسی رئیس بیمارستان زنان در بوستون می‌گوید: زنان معمولا فکر می‌کنند که باید درد و انقباض‌های شدید دوران پریودی را تحمل کنند و این یک مسئله عادی زنانه است اما کاملا اشتباه می‌کنند، این دردهای عجیب می‌تواند بسیار خطرناک و آسیب‌دهنده باشد.

اگر پریود به تاخیر افتاده و مطمئن هستید که حامله نیستید شما حتما مشکلات هورمونی دارید و باید به پزشک مراجعه کنید.

هنگامی که از دوران قاعدگی گذشته است و شما هنوز پریود نشده‌اید یا ممکن است حامله باشید که این را همه می‌دانند و یا ممکن است در صورت عدم حاملگی دچار اختلالات هورمونی شده باشید. البته نکاتی هست که باید بدانید اول اینکه ممکن است شما قاعدگی نامنظم داشته باشید که در این صورت دانستن روزهای تخمک گذاری برایتان سخت می‌شود که خود باعث اختلال در حامله شدن و پروسه بارداری می‌گردد. یا برای افرادی که چاقی مفرط دارند میزان زیاد چربی در بدن باعث عدم تعادل هورمون‌ها می گردد. از آنجا که مقاومت در برابر انسولین به طور مستقیم بر روی تخمدان تاثیر می‌گذارد زنانی که د چار چاقی مفرط هستند و قاعدگی نامنظم دارند احتمال اینکه مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ باشند بسیار است که در نتیجه باید حتما با پزشک صحبت کنند.

اگر خونریزی دوران قاعدگی قرمز تیره و لخته ‌های خون است شما کاملا خونریزی طبیعی و نرمال دارید.

اگر خونریزی دوران قاعدگی چیزی متفاوت از رنگ قرمز تیره یا به عبارتی به رنگ آب قره قاط باشد شما از عدم تعادل استروژن در بدن رنج می‌برید که باید حتما پیگیری کنید.

 

منبع : زنجفیل