توصیه هایی برای سفارش و ساخت کابینت آشپزخانه مناسب

 

صفحه کابینت آشپزخانه ، بیشترین تماس را با آب دارد پس باید از متریال کاملا مقاوم ساخته شود
روکش های اچ پی ال مقاومت بالایی در برابر آب و خراشیدگی داشته و برای استفاده در صفحات مناسب است
بهترین پیشنهاد برای انتخاب صفحات کابینت ، صفحات ۳۲ میلی متری mdf با روکش HPL است
اگر آپارتمان شما کوچک است می توانید قسمتی یا تمام پیشخوان آشپزخانه را به میز نهار خوری اختصاص دهید
برای آشپزخانه کوچک و کم نور از رنگ های مکمل روشن و گرم یا سرد و گرم که رنگ گرم غالب باشد استفاده کنید
اگر آشپزخانه سقفش کوتاه است از چوب با خطوط عمودی استفاده کنید واگر سقف بلند است از طرح های با خطوط افقی استفاده کنید

توصیه هایی برای سفارش و ساخت کابینت آشپزخانه مناسب

بخشی از هر خانه که برای خانم ها بی اندازه مهم است آشپزخانه است چرا که علاوه برصرف روزی چند ساعت برای استفاده  آشپزی ، شکل ظاهری و دکوراسیون آن ، جلوه و زیبایی منزل را تحت شعاع قرار می دهد. لذا خانم های با سلیقه به آشپزخانه و زیبایی آن اهمیت بسیاری می دهند . از طرفی بیشتر فضای آشپزخانه را کابینت آشپزخانه و دکور آن تشکیل می دهد پس  انتخاب کابینت مناسب و نگهداری و مراقبت از آن میتواند از سئوالات و مشکلات خانواده باشد .

دقایقی با جناب آقای دلبندی مدیریت محترم کابینت ماژور ، سازنده انواع کابینت آشپزخانه و دکوراسیون داخلی در کرج، به گفتگو می نشینیم . با ما همراه شوید :
– با سلام خدمت شما . برای شروع گفتگو و آشنایی خوانندگان ، ماژور را معرفی کنید.
کابینت ماژور بیش از ۵ سال سابقه فعالیت در صنعت طراحی و اجرای کابینت و دکوراسیون با بهترین متریال ها، از برندهای معتبر دنیا را دارد . ماژور تنها نماینده شرکت FC دکور ( اولین و تنها تولید کننده کابینت های هلالی در ایران ) بوده و در سطح استان البرز خدمات خود را ارائه می دهد .
– با توجه به نقش کابینت در زیبایی آشپزخانه و منزل ، شناخت اجزا آن لازم به نظر می رسد . بطور کلی کابینت آشپزخانه از چه قسمت هایی تشکیل شده است ؟
کابینت آشپزخانه از سه بخش اصلی یعنی در کابینت ، بدنه کابینت و صفحه کابینت تشکیل شده است.
درب کابینت اولین قسمتی است که دیده میشود و علاوه بر انواع رایح درهای کابینت ، درهای جدید با ضخامت ۱۸ میلی متر و روکش پی وی سی و رنگ های متنوع در بازار یافت می شود .

صفحه کابینت آشپزخانه را با توجه به نیاز و سلیقه میتوان انتخاب کرد. نکته مهم در انتخاب صفحه کابینت این است که صفحه کابینت آشپزخانه ، بیشترین تماس را با آب دارد پس باید از متریال کاملا مقاوم ساخته شود .

– از توضیحات شما اینطور برمی آید که تاکید خاصی روی صفحه کابینت آشپزخانه دارید . صفحه کابینت چه مشخصاتی باید داشته باشد؟
همانطور که در سئوال قبل اشاره داشتم در کابینت آشپزخانه صفحه کابینت بیشترین سطح تماس را با آب دارد پس صفحه و اجزا باید مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت داشته باشد .
روکش های اچ پی ال مقاومت بالایی در برابر آب و خراشیدگی داشته و برای استفاده در صفحات مناسب است در ساخت صفحات نباید از نئوپان استفاده کرد. از دیگر روکش هایی که برای صفحات استفاده می شود ملامینه است که قابلیت خش پذیری زیادی دارد و برای صفحات کابینت چندان مناسب نیستند. بهترین پیشنهاد برای انتخاب صفحات کابینت ، صفحات ۳۲ میلی متری mdf با روکش HPL است که از لحاظ کیفیت و مقاومت ، قابل اطمینان است.
– با این توصیف ، بهترین انتخاب برای صفحات کابینت آشپزخانه کدام است؟
غیر از موارد بالا ، به تازگی محصولات جدیدی بنام پلی وود  به بازار آمده از جنس چوب و پلاستیک با ضخامت ۳۲ تا ۴۵ میلی متر . این محصول طول عمر و مقاومت بالایی دارد . از مشخصات مهم آن می توان به بدون درز بودن ، قابلیت تعمیر ، مقاومت در برابر حرارت و آتش ، مقاومت در برابر رطوبت و مواد شیمیایی ، آنتی باکتریال بودن ، وزن کم و سبک ، ضد لک و بهداشتی بودن را نام برد که با این شرایط بهترین انتخاب برای صفحات کابینت آشپزخانه محسوب می شوند .

توصیه هایی برای سفارش و ساخت کابینت آشپزخانه مناسب

کابینت بیشتر فضای آشپزخانه را می پوشاند بنابراین لازم است اطلاعاتی درباره رنگ و طرح و نگهداری آن داشته باشید . بطور خلاصه می توان به این نکات اشاره کرد:
۱-  برای آشپزخانه های کم نور یا تاریک می شود از سقف های کاذب استفاده کرد که با لامپ کم مصرف و نورپردازی مناسب موجب زیبایی آشپزخانه می گردد.
۲-  اگر آپارتمان شما کوچک است می توانید قسمتی یا تمام پیشخوان آشپزخانه را به میز نهار خوری اختصاص دهید . این نوع دکوراسیون هم خانه را بزرگتر نشان می دهد و هم استفاده بیشتری از حداقل فضا میکنید .
۳-  در مورد رنگ ها که بسیار مهم هستند دقت داشته باشید بیشتر از دو رنگ استفاده نکنید . مثلا برای آشپزخانه کوچک و کم نور از رنگ های مکمل روشن و گرم یا سرد و گرم که رنگ گرم غالب باشد استفاده کنید . از رنگ های تند تا می توانید پرهیز کنید چون بزودی باعث خستگی و تکراری جلوه کردن کابینت شده و دیگر از زیبایی آن لذت نمی برید .
۴-  اگر آشپزخانه سقفش کوتاه است از چوب با خطوط عمودی استفاده کنید واگر سقف بلند است از طرح های با خطوط افقی استفاده کنید. همچنین در آشپزخانه هایی که سقف کوتاهی دارند می توان HPL یا همان داخل قاب را چوبی انتخاب کرد که راه های عمودی داشته باشد.
۵-  در کابینت هایی که در آنها MDF ساخته شده سعی کنید از دو رنگ تجاوز نکنید، ولی در کابینت هایی که در آنها پروفیل (قاب دار) کار شده استفاده از دورنگ یا سه رنگی که با هم هارمونی داشته باشند، جذابیت بیشتری به کابینت آشپزخانه می دهد .
۶-  سعی کنید در کابینت های پروفیل از HPL کرکره ای استفاده نکنید، زیرا اگر آلودگی و روغن موجود در آشپزخانه به شیار کرکره ها نفوذ کند، تمیز کردن آن بسیار دشوار یا گاهی غیرممکن است.
۷-  اگر بدنه کابینت آشپزخانه  را لترون انتخاب کرده اید. فراموش نکنید حتماً بدنه زیر سینک خود را MDF استفاده کنید.
۸-  یراق آلات کابینت هم به اندازه جنس بدنه آن اهمیت دارد. یراق آلاتی انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی و ظرافت، استحکام و دوام بالایی داشته باشد و یادتان باشد که لولا های کابینت هم مثل درب های منزل به روغن کاری نیاز دارند.

۱- برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه و دیگر محصولات ساخته شده از mdf ا از اسفنج مرطوب استفاده کنید و از بکاربردن اسکاج و شوینده های اسیدی جدا خودداری شود، زیرا استفاده از این مواد به کابینت و یراق آسیب می رساند . همچنین می توانید از یک دستمال نمدار آغشته به مواد شوینده استفاده نمائید و پس از آن با یک دستمال نمدار چندین بار پاک و در انتها خشک نمائید.
۲- کابینت و خصوصا صفحه ضد آب باشد نباید مستقیم در معرض آب قرار بگیرند . در هر صورت رطوبت دشمن چوب است و عمر کابینت را کم میکند
۳- هرگز دستمال های خیس آشپزخانه را برای خشک شدن از دربها یا دستگیره کابینت آویزان نکنید زیرا تماس طولانی رطوبت با کابینت ، باعث آسیب جدی به آن می شود.
۴- برای پاک نمودن دربهایی که قاب پروفیلی mdf یا آلومینیومی دارند، مراقب باشید مواد شوینده و آب به داخل درز قاب نفوذ نکند. زیرا نفوذ آب به مرور باعث کپک زدگی و ایجاد باکتری و خرابی دربها خواهد شد.
۵- هرگز درب کابینت های دیواری را باز نگذارید. زیرا بخار و گرمای حاصل از پخت و پز باعت آسیب دیدن آنها میشود .
۶ – درب را بیش از زاویه معمول باز ننمائید، زیرا رگلاژ درب ها بهم خورده و باعت سائیدگی بین دربها و بدنه خواهد شد. روغن کاری لولاها هر چند وقت یکبار و عدم استفاده از اشیاء تیز برای تمیز کردن کابیت نیز از مواردی است که باید رعایت شود.

۷- برای پاک کردن لک، اثرات دست، جوهر و ماژیک و.. از موادی چون وایتکس ، آستون ، الکل صنعتی، مستقیماً استفاده نشود . زیرا این مواد می تواند به سطح روکش دار mdf آسیب برساند . بهتر است از رقیق شده این مواد با آب استفاده کنید.

۸- شیشه های سرکه ، روغن، مربا و ترشیجات را قبل قراردادن در کابینت کاملا تمیز کرده و درب آنها را محکم کنید . این مواد باعث لک در کابینت میشوند .
۹-  استفاده از سطح کابینت برای برش مواد غذایی شدیدا به آن آسیب وارد میکند. اینکار علاوه بر خش و ظاهر نا زیبا ،محل مناسبی برای رشد انواع میکروب و آلودگی هاست که سلامتی خانوده را به خطر می اندازد .

۱۰-  قابلمه ، و ظروف داغ را مستقیما روی کابینت صفحه قرار ندهید . همینطور وسایل را با در نظر داشتن وزن انها و ظرفیت کابیت بچینید و موقیت قرارگیری کابینت تراز باشد

– بعد از انتخاب و نگهداری به ساخت و سفارش میرسیم . مراحل سفارش و ساخت کابینت آشپزخانه چه روالی دارد ؟
ابتدا طی مشاوره تلفنی و یا حضوری توضیحات لازم ، از قبیل طراحی کابینت . نمونه جنس های مصرفی در کابینت آشپزخانه از قبیل ام دی اف، های گلاس، یراق آلات، سنگ مصنوعی کورین و کوارتز برای صفحه روی کابینت روز بازدید به مشتری نشان داده، تا مشتری بتواند با توجه به نمونه رنگ بندی کابینت خود و جنس آن را انتخاب نماید. بعد از طی مراحل فوق، پیش پرداخت از مشتری گرفته شده و مراحل ساخت کابینت آغاز می شود. . پس ازساخت ، کابینت به محل آورده شده و نصب می گردد.
تعویض درب کابینت ام دی اف با های گلاس، تعویض درب کابینت آب خورده، تعمیر کابینت، تعمیر جای لولای کابینت و اضافه کردن طبقات داخل کابینت از دیگر خدماتی است که طبق درخواست مشتری انجام می دهیم.

– مطالب و نکات ارزشمندی طرح شد که نیاز هر خانه است . امیدواریم بتوانیم در فرصتهای بعد نکات مهم و مفید دیگری در مورد کابینت و دکوراسیون با خوانندگان در میان بگذاریم .
بنده هم امیدوارم توانسته باشم کمکی به خانواده ها در انتخاب دکوراسیون و کابینت آشپزخانه کرده باشم و در زیبایی خانه و رضایت خانواده سهیم باشیم .

 

تهیه و تنظیم : مجله روزنو