بیماری هایی که از رنگ، بو و غلظت ادرار قابل تشخیص هستند

بیماری هایی که از رنگ، بو و غلظت ادرار قابل تشخیص هستند

 

توالت زنانه

آیا وقتی به دستشویی می‌روید، معمولا قبل از آب ریختن، نگاهی به ادرارتان می‌اندازید؟ اگر می‌گویید نه، وقتش است که این کار را شروع کنید. دلیلش این است که رنگ، بو و غلظت ادرار شما یعنی نحوه خروج آن از بدنتان می‌تواند شما را از آنچه در بدنتان می‌گذرد، باخبر کند. در اینجا ۷ علامت هشدار دهنده را بیان می‌کنیم که باید هر بار به دستشویی می‌روید، مراقب آنها باشید:

  1. ادرارتان، بوی شیرین دارد

این مسئله ربطی به دسرهایی که می‌خورید، ندارد. دکتر‌هالی فیلیپس، متخصص بهداشت زنان و همکار بخش پزشکی اخبار CBS2 در نیویورک می‌گوید: ادرار با بوی شیرین، اغلب یک نشانه مهم در تشخیص دیابت است و برای افرادی که می‌دانند مبتلا به دیابت هستند، این بوی شیرین می‌تواند نشان دهد که سطح قند خون آنها، آنقدر که باید، تحت کنترل نیست.

  1. ادرارتان، تیره و کدر است

این مورد را بعنوان علامتی از وجود باکتری که می‌تواند نشان دهنده عفونت ادراری (UTI) باشد، در نظر بگیرید. فیلیپس می‌گوید: این تیرگی، بخاطر دفع باکتری‌ها و لکوسیت‌هاست. لکوسیت‌ها، سلول‌هایی هستند که با عفونت، مبارزه می‌کنند. حتی اگر حالتان خوب است و هیچ علائمی از عفونت ادراری ندارید، به این مورد توجه کنید زیرا می‌تواند تنها نشانه شروع عفونت باشد.

  1. ادرارتان، صورتی یا قرمز است

فیلیپس می‌گوید: اگرچه سبزیجات قرمز بنفش رنگ مانند چغندر و شاتوت، ممکن است علت این مورد باشند اما این رنگ می‌تواند نشان دهنده وجود خون در ادرارتان نیز باشد که علامت خوبی نیست. این خون، نشانه عفونت ادراری، سنگ کلیه یا در موادر نادر، سرطان مثانه و کلیه است.

  1. ادرارتان، بدبو است

فیلیپس می‌گوید: قرار نیست ادرار، بویی شبیه گل رز داشته باشد اما اگر بوی آن، بسیار بد باشد(مثلا شبیه میوه فاسد یا ته دریاچه) در واقع مثانه شما دارد هشدار می‌دهد که عفونتی وجود دارد و مانند ادرار تیره، می‌تواند تنها نشانه ممکن باشد بنابراین آنرا نادیده نگیرید.

  1. موقع دفع ادرار، احساس سوزش می‌کنید

فیلیپس می‌گوید: درد یا سوزش در هنگام ادرار می‌تواند بعلت عفونت ادراری یا یک بیماری مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک باشد.

  1. احساس می‌کنید که باید دائم به دستشویی بروید

فیلیپس می‌گوید: این مورد از رایج ترین علایم عفونت ادراری است که بخاطر ملتهب و تحریک شدن جدار داخلی مثانه و مجرای ادرار شما بوجود می‌آید و باعث می‌شود که احساس کنید باید بطور مداوم ادرار کنید. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از سیستیت بینابینی باشد. سیستیت بینابینی، مشکلی است که بسختی تشخیص داده می‌شود و منجر به فشار یا درد مزمن مثانه می‌شود.

  1. بیشتر از قبل، ادرار می‌کنید

فیلیپس می‌گوید: ممکن است باردار باشید. در واقع این مورد، یک نشانه اولیه است که بخاطر تغییرات هورمونی که سرعت جریان خون از کلیه را افزایش می‌دهند، ایجاد می‌شود. اگر مطمئنید که باردار نیستید و افزایش مصرف الکل یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار را علت آن نمی‌دانید(کافئین و الکل می‌توانند باعث افزایش تعداد دفعات ادرار کردن شوند)، به پزشکتان مراجعه کنید زیرا این مورد می‌تواند نشانه دیابت یا تومور نیز باشد.

منبع : مجله سلامت

توسط :

مسئول سايت

داروخانه اینترنتی آرتان طب بزرگترین و کاملترین داروخانه آنلاین

برای مشاهده و خرید لیست کامل سرویس های اتوبوسی ترمینال جنوب کلیک کنید

بازارگاه کامل ترین سایت خرید اینترنتی بلیط اتوبوس

زنبیل آنلاین مثل یک ویترین پر زرق و برق است که خرید اینترنتی را برای شما آسان کرده است