با استراحت مطلق می‌توان جلوی زایمان زودرس را گرفت

 

با استراحت مطلق می‌توان جلوی زایمان زودرس را گرفت

ریحانه فلاحی، کارشناس ارشد تغذیه- بعضی مواقع دهانه رحم زودتر از موعد باز می‌شود در حالی که جنین هنوز به رشد کافی نرسیده است و تنها با استراحت مطلق می‌توان جلوی زایمان زودرس را گرفت. به عبارتی فشار زیاد به دهانه رحم، باعث سقط یا زایمان زودرس، پارگی کیسه آب یا خونریزی واژن می‌شود و استراحت کردن مادر و نداشتن تحرک با کاهش فشار جنین به دهانه رحم، بهبود جریان خون جفت و افزایش دریافت مواد مغذی و اکسیژن به جنین را به همراه دارد؛ به ویژه در بارداری‌هایی که نارسایی جفت تشخیص داده شده است یا جنین رشد کافی ندارد.

البته استراحت دوران بارداری انواع مختلفی دارد. گاهی به خانم باردار توصیه می‌شود که رفتن به باشگاه و ورزش کردن را کنار بگذارد و یک زندگی عادی داشته باشد، گاهی لازم است فقط مقداری از تحرک روزانه‌‌اش را کاهش دهد و میزان استراحتش را بیشتر کند، بعضی مواقع فقط بلندکردن اجسام سنگین و کارهای سخت خانه برای او ممنوعیت دارد، گاهی روابط زناشویی در دوران بارداری ممنوع است و … همه این موارد به شرایط خانم باردار، خطرات موجود و تشخیص پزشک بستگی دارد که برای حفظ سلامت مادر و جنین باید جدی گرفته شود. البته این همه ماجرا نیست چون برخی از خانم‌های باردار با توصیه استراحت مطلق از سوی پزشک‌شان مواجه می‌شوند یعنی اینکه یا باید بیشترین ساعات شبانه‌روز را روی کاناپه یا تخت استراحت کنند، دراز بکشند، فقط از توالت فرنگی استفاده کنند و هیچ فعالیتی نداشته باشند یا حتی کل شبانه روز در تخت‌‌خواب بمانند و برای اجابت مزاج هم از پوشک‌های مخصوص استفاده کنند و از یک پرستار 24ساعته کمک بگیرند.

از طرفی برای بعضی از خانم‌ها توصیه‌ها جدی‌تر است به این معنی که قسمتی از دوران بارداری را در بیمارستان بستری می‌شوند و تحت مراقبت‌های شبانه‌روزی قرار می‌گیرند، حتی اجازه پایین آمدن از تخت و رفتن به دستشویی را هم ندارند. و تقریبا مدام باید روی یک پهلو بخوابند چون فشار رحم از روی رگی که خون را از قسمت پایین بدن به قلب می‌رساند، برداشته می‌شود و شرایط مادر و جنین پایدارتر خواهد شد. در این میان هر چند مواردی مثل استراحت مطلق ممکن است در دوران بارداری برای خانم‌ها اتفاق بیفتد اما نباید بیش از حد نگران باشید چون این شرایط نه تنها برای همه رخ نمی‌دهد بلکه از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

حتی اگر شما جزو افرادی باشید که مجبور شوید دوران بارداری را با استراحت سپری کنید باز هم دنیا به آخر نمی‌رسد چون به کمک راهکارهایی مثل گوش دادن به موسیقی، کتاب خواندن به ویژه کتاب‌هایی درباره دوران بارداری، زایمان، مراقب از کودک، تربیت فرزند، تماشای فیلم، آموزش زبان‌های خارجی از طریق فایل‌های صوتی و تصویری، اینترنت‌گردی با موبایل و تبلت و … می‌توانید خودتان را سرگرم و از بروز کسالت و افسردگی و روزمرگی پیشگیری کنید. در این میان نباید فراموش کنید که این استراحت و سختی‌هایش گذرا است و با تولد فرزندتان همه مشکلات به فراموشی سپرده می‌شوند و از وقت گذراندن با نوزادتان حسابی لذت خواهید برد

 

منبع : نی نی سایت

http://www.ninisite.com