سندرم تخمدان پلی کیستیک | علائم ، دلایل و راههای درمان

سندرم تخمدان پلی کیستیک | علائم ، دلایل و راههای درمان

به ایجاد کیست های کوچک چندتایی در تخمدان ها، سندرم تخمدان پلی کیستیک می گویند.

مشکل تخمدان پلی کیستیک در بین زنان بسیار شایع است و به علت اختلال هورمونی ایجاد می شود. در این اختلال معمولاً اندازه ی تخمدان ها به ۵-۲ برابر میزان طبیعی خود می رسد و لایه ی آن ضخیم شده و حاوی کیست های متعددی می شود که معمولاً کمتر از یک سانتی متر قطر دارند، این تخمدان ها مقادیر زیادی هورمون مردانه (تستوسترون) ترشح میکنند.

 

کیست ها از ماه چهارم بارداری به بعد در زنان حامله مشکلاتی ایجاد می کنند. کیست تخمدان ها باعث التهاب لگن می شود که این عارضه در ۵ درصد زنان ایجاد می شود.،این کیست ها تا قطر ۸ سانتی متر خوش خیم اند و فقط ۵ درصد از آن ها بدخیم هستند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک | علائم ، دلایل و راههای درمان

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

افزایش هورمون مردانه که ممکن است موجب رویش موهای بلند و ضخیم در صورت و سینه یا زیر شکم شود، چاقی، بی نظمی قاعدگی، کاهش قدرت باروری (نازائی)، افزایش چربی خون، بزرگ شدن تخمدان ها، اختلالات ادراری، احساس تیر کشیدن زیر شکم، بیماری التهاب روده، سرطان لوله ی فالوپ، مقاربت دردناک، بیماری التهاب لگن، ضخیم شدن صدا، خونریزی بعد از یائسگی و قطع قاعدگی را میتوان از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک نام برد.

علل سندرم تخمدان پلی کیستیک

از علل سندرم تخمدان پلی کیستیک میتوان به: اختلالات هورمونی (افزایش استروژن و… )، وزن بالا، پرکاری غدد فوق کلیه، تومورهای تخمدان و… اشاره کرد.

روشهای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمان خوراکی سندرم تخمدان پلی کیستیک

روغن پامچال، مرکبات، خیار، آبلیمو، کنگر، سیر، انواع کلم، سبوس گندم، شلغم، نسکافه، روغن تخم کتان، بادام زمینی، هویج و سیب قرمز، مارچوبه، پیاز، کاهو و چغندر از مواد خوراکی ای هستند که در درمان تخمدان پلی کیستیک بسیار موثر هستند.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک با گیاهان دارویی

  • تخم کاهو، تخم شاهی، تخم کلم، تخم هویج، تخم کرفس، تخم جعفری، تخم رازیانه و تخم پیاز که از هر کدام یک قاشق مربا خوری آسیاب کرده، سپس آن را با آب هویج مخلوط کرده و میل نمایید.
  • گرفتن حمام ته نشین با جوشانده ی میوه ی کاج بسیار مفید است.
  • ۵۰ گرم تخم رازیانه را با ۲۰ گرم تخم گشنیز و ۲۵ گرم شکر مخلوط کرده و بعد از صبحانه و شام میل کنید.
  • یک قاشق مرباخوری شبدر قرمز را کوبیده و با یک فنجان آب جوش به مدت ده دقیقه دم کنید، سپس آن را صاف کرده و میل کنید.
  • مقداری ترب سفید یا کلم را در سایه خشک کنید تا قهوه ای رنگ شود. سپس به آن کمی آب و نمک اضافه کنید. وقتی آب قهوه ای رنگ شد آن را در وان ریخته و مقداری آب سرد به آن اضافه کنید. سپس به مدت ۱۰ -۱۵ دقیقه در آن بنشینید.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک با عرقیجات

عرق گل همیشه بهار را برای رفع این بیماری استفاده کنید.

موارد پرهیز در سندرم تخمدان پلی کیستیک

غذاهای چرب، چربی های حیوانی، الکل، قهوه، انواع سس ها، غذاهای آماده، قند، شکر، عسل، پوست مرغ یا ماهی، شنبلیله، غوره، قارچ، گوجه، بال و گردن مرغ، شیرینی، کلوچه، کیک، شکلات، کاکائو، ساندیس، ماست، زیره، ترخون، ماء الشعیر و تخم مرغ از جمله مواردی هستند که سندرم تخمدان پلی کیستیک را عود میبخشند.

منبع : AsanTeb.com