درد بازوی دست به دلیل ضعف عضله | راههای درمان

درد بازوی دست به دلیل ضعف عضله | راههای درمان

 

 

بازو یکی از شگفت انگیزترین ابزارهای انطباق پذیر است . شما از آن در کارهای متنوعی نظیر ضربه زدن با چوب بیس بال ، بلند کردن زنبیل خرید و تکان دادن به قصد خداحافظی استفاده می کنید .
البته به مانند دیگر وسایل ، ممکن است از آن به اشتباه ونامناسب استفاده شود .

علت های درد بازو فراوان هستند ، البته بیشتر آنها را می توان به خستگی عضلانی نسبت داد . چنانچه درد پدید آمده سپس از بین برود و دوباره باز گردد، در حالی که دلیل خاصی برای آن وجود ندارد، ممکن است ناشی از آرتریت باشد .

اگر درد به تدریج افزایش یابد و به اطراف کشیده شود ، ممکن است شکستگی در ناحیه بازو و یا ساعد وجود داشته باشد . ممکن است تصور کنید شکستگی رخ داده باشد . شاید با دست خود ضربه ای وارد آورید و یا به زمین بخورید ولی تا هنگامی که فعالیت خود را افزایش نداده و یا فشاری بر ناحیه ی شکستگی وارد نیاورده اید، دردی احساس نکنید .

.

ممکن است جراحات ناحیه مچ نیز درد قابل ملاحظه ای در ساعد به وجود آوردند . از شایعترین علل ، حرکات تکرار شونده نظیر تایپ کردن ، چکش زدن و بلند کردن اجسام می باشند . تیم گویدوتی استاد طب کار دانشگاه آلبر تا در ادمونتون می گوید : درد روز به روز و هفته به هفته بدتر می شود چرا که بازو فرصت استراحت نمی یابد . در نهایت کشش بر روی بافت ها آنچنان افزایش می یابد که بازو توان ترمیم و بهبود را از دست می دهد . اگر چه اسیب متوجه مچ دست است ، لیکن ممکن است درد به نواحی دیگر نظیر آرنج کشیده شود .

آسیب دیدگی قسمت بالای بازو به سختی رخ می دهد . چرا که این ناحیه به خوبی با ماهیچه ها پوشانیده شده است . یکی از شایعترین علل درد بازو که مستقیما بالای بازو را در گیر می کند ، التهاب تاندون عضله ی دو سر است . ممکن است تاندون در نزدیکی مفصل بازو ساییده و یا پاره شده باشد و بدین ترتیب موجب شعله ور شدن درد در ناحیه قدام .و در بالای بازو شود .

درد در نقاط دیگر نیز ممکن است به سوی بازو کشیده شود . به طور مثال بلند کردن اجسام سنگین ممکن است موجب التهاب تاندون ها در شانه گردد که خود را به صورت درد در ناحیه بالای بازو نشان می دهد .

درد شدیدی که به سوی پایین در بازوی چپ به وجود می اید یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی است . این درد می تواند همراه با تهوع ، تنگی نفس و یا درد در قفسه سینه باشد، اما در برخی مواقع تنها علامت درد بازوی چپ است .

تسکین علایم بازو درد

درمان درد بازو بستگی به این دارد که کدام ناحیه مجروح شده و میزان جراحت تا چه اندازه باشد . البته در اینجا برخی از موارد کلی ذکر می شود .

استراحت کنید .

اگر درد شما چندان شدید نیست و یا تغییر شکل قابل رویتی رخ نداده است . پزشکان توصیه میکنند از محافظه کارانه ترین درمان استفاده کنید : استراحت . چند روز از کار با بازوی دردناک خود اجتناب کنید .

آرام ولی همیشگی

چنانچه استراحت کامل مقدور نیست و شما مجبورید با دست درناک خود به فعالیت ادامه دهید ، این کارها را کاهش دهید و نیز در بین فعالیتتان به بازوی دردناک استراحت بدهید . دکتر اندرو تاکر متخصص پزشکی ورزشی می گوید : این منطقی است که به افراد فرصتی داده شود تا در حدی که احساس درد و ناراحتی نمی کنند به فعالیت خود ادامه دهند . ولی این که با وجود درد واضح و قابل توجه به فعالیت ادامه دهند غیر عقلانی است . در واقع درد یک علامت هشدار دهنده می باشد .

دست خود را بالا نگهدایرد .

در طی مدتی که به بازوی خود استراحت می دهید آن را در حد سینه خود بالا نگهدارید . مثلا هنگامی که روی صندلی نشسته اید آن را بر روی یک بالش قرار دهید .

آن را خنک کنید .

استیون بوگارد ، فیزیوتراپ ، توصیه می کند در موضع دردناک یخ قرار دهید و آن را آنقدر بر روی موضع نگهدارید تا پوست شما احساس بی حسی کند ، این زمان نباید بیش از چهار دقیقه طول بکشد . پوست را بررسی کنید تا سفید و یا آبی و کبود نشود . هم چنین می توانید از سرد کننده شیمیایی که در بین یک حوله مرطوب پیچیده شده است استفاده کنید . آن را برای مدت ۲۰ دقیقه بر روی موضع درد قرار دهید ، در این بین پوست را هر ۱۰ دقیقه بررسی کنید .

دارو  می توانید از ضد دردهای موجود با بهره گیری از راهنمای مصرف ان استفاده کنید .

به پزشک خود اطلاع دهید .

چنانچه این تمدیدات را به کار گرفتید ولی تغییری در درد رخ نداد به پزشک خود اطلاع دهید . درمان های بیشتر شامل مصرف استرویید جهت کاهش التهاب ، استفاده از آتل سبک ویا در موارد شدید جراحی جهت ترمیم ضایعه زمینه است .

ضعف بازو

علایم ضعف بازو

گرچه بازو جهت استفاده بسیار و حتی نامناسب طراحی شده است ، اما نقاط مشخصی از آن نسبت به جراحت آسیب پذیر است . ضعف در ناحیه بالای باز و اغلب ناشی از نوعی فشردگی داخلی است . ممکن است یک رگ و یا عصب در نقطه ای بین گردن تا نوک انگشتان تحت فشار قرار گرفته باشد ، این گرفتاری ممکن است در بین عضلات گردن و بازو رخ داده باشد . ممکن است جریان خون نقطه آسیب دیده کند شده و پایانه های عصبی نتوانند علائم و پیغامها را با تمام قدرت به مغز منتقل کنند ، بدین ترتیب کرختی و یا ضعف در ناحیه ایجاد میشود .

آسیب های عصبی با اسامی مختلفی نامیده می شوند ، نشانگان خروجی قفسه سینه (اگر محل فشردگی جایی بین گردن وشانه باشد) ، گیر کردن عصب اولنار (به ویژه از آرنج به پایین) و نشانگان تونل کارپ (در مچ و دست) ، البته همه در یک چیز مشترکند . این ها اعصابی را در گیر می کنند (و در برخی موارد سرخرگهایی) که از گردن به سوی بازو می ایند .

دیگر اسیب فشاری ، آسیب عصب اولنار است که در محلی که عصب اولنار از زیر آرنج رد می شود ، رخ می دهد و موجب بی حسی و سوزن سوزن شدن دست به همراه درد ناحیه آرنج می شود . افرادی که دست خود را به سطوح سخت تکیه می دهند ، عموما دچار این ضایعه می شوند . در بین دوچرخه سواران مشکلی مشابه که همراه با از دست رفتن حس انگشتان است گزارش شده است . در این موارد ، تکیه دست ها بر روی دسته دوچرخه موجب وارد آمدن فشار زیادی به عصب اولنار می شوند . و ضایعه ای که نشانگان اولنار نامیده می شود رخ می دهد .

تسکین علایم ضعف بازو

درمان بر اساس تشخیص صورت می گیرد . بازگرداندن نیرو به بازوها ممکن است از شیوه های ساده ای چون استراحت تا درمان های جدی تر چون جراحی انجام پذیرد . اینجا مواردی می اید که می توان انجام داد .

مراجعه به یک متخصص

دکتر رمپل می گوید : چنانچه گیر افتادگی یک عصب اتفاق افتاده باشد ، اولین کار تعیین شدت ضایعه است . پزشکان برخی اسیب دیدگان را مستقیما به یک جراح ارجاع می دهند ، به ویژه اگر علائم پایا باشند . اما ما کار را با درمان های حفاظتی نظیر استراحت تا هنگامی که علائم فروکش نمایند ، استفاده از اسپیلنت ، شاید تزریق استرویید به منظور کاهش التهاب آغاز می کنیم .

آزمایش انجام دهید .

پزشک ممکن است در خواست آزمایش های تشخیص هدایت الکتریکی جهت تعیین در گیری عصب نماید . دیگر آزمون ها شامل اندازه گیری حساسیت بازو و درد آن به فشار و حرارت می باشند . پزشک ممکن است توان شما را در گرفتن اشیا و یا حرت مفاصل و اندام های گرفتار را به منظور تعیین میزان ضعف بازو بیازماید .

آموزش ببینید .

آموزش توسط یک کار درمانگر و یا فیزیوتراپ به منظور یادگیری طریقه صحیح انجام کارها ویا برخی ورزش ها در راستای کاهش فشار و کشش بر بازو می تواند مفید باشد . به طور مثال پایین آوردن زین نسبت به دسته دوچرخه و استفاده از دستکش های بالشتک دار می تواند در پیشگیری از نشانگان تونل اولنار مفید فایده باشد . به کارگیری بالشتک برای آرنج از اسیب به عصب اولنار در این ناحیه جلوگیری می کند .  پیش از همه باید جراحت به وجود آمده را درمان نمود . ممکن است جراحت عصب به جایی برسد که دیگر قابل ترمیم نباشد و ضعف دائمی ایجاد نماید . دکتر رمپل می گوید : حتی اگر قصد کرده اید که آن را بعدا توسط جراحی بر طرف کنید ممکن است بهبود محدودی رخ دهد . آنچه پزشکان ترجیح می دهند این است که کاری صورت دهند که معضل منجر به ناتوانی نشود .

منبع :

asanteb.com