زرد زخم | علائم ، دلایل و راههای درمان زرد زخم

زرد زخم با باکتری استافیلوکوک بوجود می آید
زرد زخم یک عفونت پوستی است که ابتدا به صورت نقاط ریز تاول مانندی ظاهر می شود
زرد زخم یک بیماری بشدت مسری است
این عفونت درد یا خراش ندارد و به ندرت با اختلالات عمومی سیستمیک همراه است
مصرف آنتی بیوتیک جوش های بدمنظره را بسرعت برطرف می کند

زرد زخم چیست؟

زرد زخم یک بیماری پوستی شناخته شده در سطح جهان است . اخیراً در دهه ی گذشته نوع بخصوصی از زخم زرد که توسط باکتری خاصی ایجاد می شود، رو به افزایش است درحالی که زرد زخمی که با باکتریهای دیگر بوجود می آید در حال کاهش است .

کودکان بیشتر مستعد ابتلا به این عفونت و در نهایت بیماری زرد زخم هستند.

زرد زخم | علائم ، دلایل و راههای درمان زرد زخم

علل ابتلا به بیماری زرد زخم

زرد زخم با باکتری استافیلوکوک بوجود می آید یا با باکتری استرپتوکوک .

همانطور که در بالا اشاره شد، زرد زخمی که با باکتری استافیلوکوک بوجود می آید به طور فزاینده ای در سطح جهان رو به افزایش است. درحالی که امروزه زرد زخمی که با باکتری استرپتوکوک بوجود آید بندرت دیده می شود. علت آن است که برای برطرف شدن عفونت درمانهای لازم صورت گرفته است.

زرد زخم اغلب سایر بیماری های پوستی مثل اگزما، جرب، یا حتی نیش یک حشره کوچک بوجود می آید . خارشی که به علت این بیماری های پوستی بوجود می آید سبب خراشیده شدن پوست می شود و به باکتری ها امکان می دهد که از طریق همین خراش ها وارد پوست شوند .

نشانه ها و علایم زرد زخم

زرد زخم یک عفونت پوستی است که ابتدا به صورت نقاط ریز تاول مانندی ظاهر می شود . در اغلب موارد اطراف دهان و بینی بیشتر آلوده می شود . هر چند که همه جای بدن می تواند مبتلا شود، ولی چون پوست نواحی دهان و بینی به علت سرماخوردگی بیشتر لمس می شود و عموماً حساس تر و ظریفتر است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت است . نواحی حساس شده گاهی اوغات به طرز هشدار دهنده ای از نظر وسعت و تعداد زخم ها افزایش می یابد . در عرض چند ساعت سطح پوست شکننده شده آسیب می بیند و از مایع مرطوب و لزجی پوشیده می شود و بسرعت نیز خشک می شود . در یک نوع بخصوص از زرد زخم، سروم زیادی از جوشهای ترکیده بیرون می ریزد . این حالت یک قشر زخم زرد رنگ بر روی نواحی حساس و قرمز شده ی زیرین ایجاد می کند .

 

زرد زخم یک بیماری بشدت مسری است . علی رقم ظاهر بد منظره و ناراحت کننده ی جوشهای زرد زخم، این عفونت درد یا خراش ندارد و به ندرت با اختلالات عمومی سیستمیک همراه است .

به دنبال درمان و برطرف شدن جوش ها، گاهی اوقات سلول های سطحی پوست میریزد و برای مدت کوتاهی پوست آن ناحیه ملتهب و قرمز می شود . به این حالت سندرم پوست سوختهscalded skin) syndrome) یا بیماری لیل ( lyell )  گفته می شود. جوش های زرد زخم خوشبختانه هیچ گونه اثر دائمی برجای نمی گذارند .

بررسی بیماری زرد زخم

در صورتی که از نواحی آسیب دیده پوست که ترشح دارد تکه برداری شود و به آزمایشگاه فرستاده شود ارگانیسم مولد بیماری شناسایی می شود و بدین ترتیب با استفاده از اطلاعات بدست امده می توان مناسب ترین آنتی بیوتیک را تجویز کرد . این تکه برداری زمانی که تعداد زیادی از کودکان به عنوان مثال در یک کلاس درس مبتلا شده اند یا درمان های قبلی در مورد بعضی از کودکان نتیجه رضایت بخشی نداده است، از اهمیت زیادی برخوردار است .

درمان زرد زخم

با توجه به این که عامل بوجود آورنده ی زرد زخم باکتری است، مصرف آنتی بیوتیک جوش های بدمنظره را بسرعت برطرف می کند. در صورتی که نسبت به بعضی ارگانیسم ها حساسیتی وجود داشته باشد (یا مکان تکه برداری وجود نداشته باشد) می توان از ازیترومایسین که آنتی بیوتیک بسیار موثری است، به شکل خوراکی، استفاده کرد .

در مراحل اولیه بیماری زمانی که فقط قسمت کوچکی از پوست مبتلا شده است می توان از کرم آنتی بیوتیک برای درمان استفاده کرد .

کودک مبتلا باید از رفتن به مدرسه و تماس با سایر کودکان تا بهبودی کامل اجتناب کند.، زرد زخم به علت طبیعت شدت مسری اش می تواند مانند آتش بسرعت در بین شاگردان یک کلاس یا بچه ها ی کودکستان گسترش یابد .

 

بیماری زرد زخم در گروه های سنی کم سن وسال شایعتر است. زیرا آنها اطلاعات کافی در مورد مسائل بهداشتی ندارند و بدین ترتیب بیماری بسرعت از کودکی به کودک دیگر سرایت می کند .

عوارض زرد زخم

در موارد نادری که باکتری استرپتوکوک از گروه A عامل مولد بیماری زرد زخم است، حداقل تا دو ماه پس از ابتلا به عفونت کودک باید تحت نظر پزشک باشد . زیرا امکان ناراحتی کلیه وجود دارد که علائم آن به شرح زیر است :

  • وجود خون در ادرار
  • تورم نسوج بخصوص اطراف صورت
  • کاهش مقدار ادرار

در صورتی که علائم فوق در کودک مبتلا به زرد زخم دیده شود، بسیار خطر ناک است و باید بسرعت تحت درمان قرار گیرد . مجدداً تاًکید می کنیم که این حالت بسیار نادر است. زیرا این روزها بیماری زرد زخم که عامل بوجود آورنده ی آن باکتری استرپتوکوک است، بندرت دیده می شود .

زرد زخم ممکن است عوارض بیماری اگزما را که قبلاً در فرد وجود داشته تشدید کند .

پیامد بیماری زرد زخم

زرد زخم هیچ گونه اثرات بعدی دراز مدت بوجود نمی آورد. اما این بیماری ممکن است مجدداً عود کند، زیرا با یک بار مبتلا شدن، بدن کودک در مقابل آن مصونیت پیدا نمیکند .

منبع : AsanTeb.com