گوش درد و ترشح از گوش | علائم ، دلایل و راههای درمان

گوش درد و ترشح از گوش | علائم ، دلایل و راههای درمان

گوش درد

علایم گوش درد

هنگامی شما به گوش درد توجه می کنید که یک بار در نیمه شب به علت گوش درد کودکانتان از خواب برخیزید . بالغین نیز به گوش درد مبتلا می شوند ، گر چه شیوع آن کمتر است .

میکروب هایی که باعث گوش درد می شوند ، معمولا در ابتدا به صورت عفونت های تنفسی در بینی و گلو تظاهر می کنند و این اتفاق هنگامی رخ می دهد که این میکروبها از این نواحی به سوی گوش رانده شوند ، مثلا با فین کردن بینی و یا هنگام دراز کشیدن ، و بدین ترتیب باکتریها و ویروس ها به داخل شیپور استاش وارد می شوند . شیپور استاش حفره ی ظریفی است که گذرگاه بینی را به گوش میانی متصل میکند . عفونت موجب تولید چرک می شود ، که به پرده گوش فشار آورده ایجاد درد می کند . این فشار حتی می تواند موجب پاره شدن پرده گوش شود .

کودکان بیشتر دچار گوش درد می شوند ، چرا که از یک سو بیشتر مبتلا به عفونت های تنفسی می شوند و از سوی دیگر ، شیپور استاش به دلیل عدم تکامل قادر به مقابله با عفونت ها ، حتی کوچکترین آنها نیست . گوش درد هم چنین ممکن است در پی شناکردن رخ دهد ، وضعیتی که منجر به تجمع مقدار فراوان آب در گوش ها می شود . گوش درد هم چنین می تواند ناشی از ورود و باقی ماندن مو یا دیگر اشیاء به گوش باشد .

 

تسکین علایم گوش درد

این نکات را به کار ببندید تا از گوش درد رهایی یابید .

از روغن زیتون گرم استفاده کنید .

دکتر کلاف شلتون دانشیار بالینی گوش، گلو و بینی در دانشگاه کالیفرنیا می گوید : چند قطره روغن زیتون و یا روغن معدنی (پارافین خوراکی) می تواند به طور موقت درد را تسکین دهد . وی توصیه می کند ، ابتدا ظرف حاوی روغن را به مانند شیشه شیر بچه ها ، در زیر آب گرم مقداری گرم کنید (دمای آن باید حدود دمای طبیعی بدن باشد) و سپس با استفاده از قطره چکان آن را در گوش بریزید . توجه کنید تنها مقداری از این مواد استفاده کنید که حفره ی گوش را بپوشاند .

از گرما استفاده کنید .

دو راه برای استفاده از گرما وجود دارد . یکی آن که دستمالی را گرم کرده بر روی گوش دردناک قرار دهید و دیگر آن که با استفاده از یک خشک کن مو ، هوای گرم را به صورت مستقیم وارد حفره گوش کنید . خشک کن را بر روی درجه کم بگذارید و آن را در فاصله ۱۵ تا ۳۰ سانتی متری گوش نگه دارید . این کار را بیش از ۳ تا ۵ دقیقه ادامه ندهید .

دراز نکشید.

دکتردیویدمارتی متخصص گوش و گلو و بینی توصیه می کند بهتر است به جای آن که دراز بکشید در بستر بنشینید ، بدین ترتیب جریان بازگشت خون از سر تسهیل می گردد و احتقان کمتری در لوله ی استاش به وجود می اید . در واقع این دلیل اصلی آن است که هنگامی که کودکان مبتلا به گوش درد را از جای خود بلند می کنید گریه را قطع می کنند و وقتی آنها را می خوابانید شروع به گریه و فریاد زدن می کنند . در واقع این افراد در حالتی که سرشان رو به بالاست راحت ترند .

به مقدار زیادی مایعات بنوشید .

نوشیدن مقدار زیادی آب و آب میوه نه تنها به تسکین علائم کمک می کند بلکه به پاکسازی شیپور استاش نیز یاری می رساند . دکتر چارلز کیملمن استاد بیماری های گوش و گلو و بینی بیمارستان چشم و گوش و گلو و بینی مانهاتان ادامه می دهد که عمل جویدن و خمیازه کشیدن نیز برای پاکسازی شیپور استاش مفید هستند .

از تنگ کننده های رگ ها استفاده کنید .

قطرات و اسپری های بینی حاوی ترکیبات فنیل افرین کمک می کنند تا شیپوراستاش وضعیت عملکردی طبیعی خود را به دست آورد . دکتر کیملمن میگوید این داروها موجب جمع شدن مخاط بینی و ناحیه ی اطراف حفره ورودی شیپور استاش می شوند ، و بدین ترتیب این لوله مجالی برای عملکرد بهتر پیدا میکند .  از قطره های حاوی فنیل افرین نباید بیش از چند روز ، و در هر روز بیش از مقدار مجاز استفاده نمود ، چرا که این قطرات خود می توانند شرایط وخیم تری به وجود آورند .

 از مسکن ها استفاده کنید .

راه حل دیگر برای فائق آمدن بر درد گوش استفاده از مسکن ها است . البته باید بدانید با از بین رفتن درد نیاز به درمانهای بیشتر منتفی نمی شود و نیز مسکن ها ، میکروب ها را از بین نمی برند.

مصرف آنتی بیوتیک.

از آنجا که یکی از شایعترین علل گوش درد عفونت های باکتریایی است ، بیشتر پزشکان در این موارد آنتی بیوتیک تجویز می کنند .

گوش درد در شناگران

در یک روز گرم تابستانی ، شیرجه در آب بسیار لذت بخش است ، اما آنچه آزار دهنده است جمع شدن آب در گوش ها پس از این آب تنی لذت بخش است .

در تمیز کردن گوش خود دقت کنید .

دکتر پرای می گوید ، تمیز کردن گوش پیش از ورود به آب موجب از بین بردن سد دفاعی گوش در مقابل ورود آب به آن می شود و این امر موجب گوش درد شما می شود. شما نیاز دارید که در گوش هایتان ترشحات چرب محافظ داشته باشید تا موجب محافظت ناحیه گردند . هنگامی که دست خود را چرب کرده در آب فرو می برید خواهید دید که خیس نخواهد شد ، به همین ترتیب ترشحات چربی داخل گوش نیز مانع از باقی ماندن آب در حفره گوش خواهند شد . پس هنگام تمیز کردن گوش ، این کار را چندان عمیق انجام ندهید تا چربی های گوش را خارج نسازید ، تنها کافی است با یک پارچه تمیز سطح خارجی گوش را تمیز کنید .

از الکل استفاده کنید .

با ریختن یک تا دو قطره ایزوپروپیل الکل در گوش می توانید تمامی آب موجود را تبخیر نمایید . از این ماده و نیز گلیسیرین ترکیبات مختلفی ساخته شده که در داروخانه ها موجود می باشند .

 ترشح از گوش

علایم ترشح گوش

نشت مایع از گوش می تواند نگران کننده باشد ، اما در واقع جای هیچ هراسی نیست . در واقع چنانچه به درستی عمل کنید ، در طی چند روز مشکل بر طرف خواهد شد . عفونت های دستگاه تنفسی ، عموما از طریق لوله ای باریک به نام شیپور استاش به سوی گوش حرکت می کنند، این لوله از ناحیه بینی به سوی گوش ها کشیده شده است . در صورت مسدود شدن شیپور راستاش ، محیط منسابی برای رشد و تکثیر باکتری ها و تجمع چرک و مخاط به وجود می اید که خود موجب وارد آمدن فشار بر پرده گوش وگوش درد می گردد .

در شمار اندکی از بیماران فشار آنچنان زیاد است که موجب ترکیدن پرده گوش می شود . این واقعه گر چه مهیب است اما حفره ایجاد شده به مایعاتی که در پشت پرده گوش تجمع یافته اند ، اجازه تخلیه میدهد و بدین ترتیب موجب تسکین درد می شود . پرده ی گوش تقریبا در تمامی موارد ترمیم خواهد شد ، البته گوش اسیب دیده باید توسط یک متخصص مورد معاینه قرار گیرد تا احتمال بروز عوارض رد شود .

تسکین علایم ترشح گوش

در صورت وجود هر گونه ترشحی از گوش ، به غیر از واکس طبیعی گوش ، باید پزشک خود را در جریان بگذارید . در اینجا اقداماتی را ذکر خواهیم کرد که پزشک و خود شما برای رفع مشکل می توانید انجام دهید .

آنتی بیوتیک.

دکتر نیپارکو می گوید : ترشح گوش در واقع علامتی است مبنی بر این که باید برای عفونت گوش خود اقدامی انجام دهید . با استفاده از یک آنتی بیوتیک مناسب مشکل در طی ۴۸ ساعت بر طرف خواهد شد . پزشک شما می تواند آنتی بیوتیک مناسب تجویز کند .

کودکان به مراقبت بیشتری نیاز دارند .

در برخی موارد عفونت گوش کودکان نسبت به درمان مقاوم تر است . از آنجا که شیپور استاش در کودکان ، پیش از سن ۶ تا ۷ سالگی ، کارایی لازم برای تخلیه مناسب گوش را ندارد . گاهی پزشکان ناچار می شوند مداخله جراحی نموده حفره ای در پرده گوش ایجاد نمایند . این حفره مانع تجمع مایعات در پشت پرده گوش می شود .

از مقداری پنبه استفاده کنید .

یک گلوله ی پنبه ای که در داخل گوش قرار می گیرد می تواند ترشحات را جذب کند بدون آن که مانع تخلیه آن گردد .

تمیز کردن.

یک گوش پاکن را به الکل آغشته کنید و با آن ترشحات جمع شده در خارج گوش را پاک کنید . دقت کنید که کانال داخلی گوش مجروح نشود ، چرا که بدین ترتیب احتمال بروز عفونت افزایش می یابد. از چیزی غیر از پنبه استفاده نکنید و آن را زیاد در گوش فرو نکنید .

از کلاه ویژه شنا استفاده کنید .

با استفاده از کلاه های ویژه شنا می توانید از به وجود آمدن ضایعه گوش شناگران پیشگیری کنید.

منبع :

asanteb.com