روش هایی برای جلوگیری از چین و چروک و افتادگی پوست در دوران یائسگی

یائسگی به معنای از دست رفتن جوانی شما نیست
این چروک‌ها بیشتر خودشان را در ناحیه گردن و قسمت‌های بالای لب نشان می‌دهند
پوست‌تان را همیشه بشویید و با پوست چرب شب‌ها سر بر بالین نگذارید؛
کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان در این سن باید جزء جدا نشدنی کیف‌تان باشند
پوست دست‌های‌‌تان هم با یائسه شدن رطوبت و کلاژن‌ خود را از دست می‌دهد
برای حفظ جوانی پوست‌تان از غذاهای حاوی سویا هم استفاده کنید

افتادگی پوست دریائسگی

هرقدر هم که بگویند یائسگی به معنای از دست رفتن جوانی شما نیست اما اتفاقاتی که با گذشتن شما از این مرحله در ظاهرتان می‌افتد، می‌تواند بیشتر از هر زمانی شما را نگران ورودتان به جمع پیرها کند. واقعیت این است که با ورود به سن یائسگی، بدن شما در کلاژن‌سازی تنبل می‌شود و درنتیجه چربی پوست شما کاهش پیدا کرده، قدرت ارتجاعی پوست‌تان را از دست می‌دهید و با سرعتی بیشتر از قبل دچار افتادگی پوست می‌شوید. این چروک‌ها بیشتر خودشان را در ناحیه گردن و قسمت‌های بالای لب نشان می‌دهند و بر چهره و جوانی شما تاثیر می‌گذارند. اگر نمی‌خواهید پیری به این زودی‌ها بر چهره‌تان بنشیند این مطلب را بخوانید تا از علت و راه و روش درمان پوست‌تان باخبر شوید.

وسواسی نباشید
قدم اول برای اینکه پوست‌تان همچنان سالم و جوان باقی بماند، پاکیزه نگه داشتن آن است. پوست‌تان را همیشه بشویید و با پوست چرب شب‌ها سر بر بالین نگذارید؛ فقط باید حواس‌تان باشد تا رطوبت پوست‌تان حفظ شود زیرا خشکی عامل مهم ایجاد چین و چروک‌هاست. استفاده از صابون‌‌های سخت و شیمیایی که انبوهی از مواد شیمیایی دارند را کنار بگذارید و از صابون‌های حاوی روغن‌های طبیعی استفاده کنید؛ صابون‌های ملایم و آبرسان که حاوی هیدرات هستند، برای شما مناسب‌ترند. می‌توانید از ماسک‌های طبیعی استفاده کنید، خیار و ماست را روزی 10 الی 15 دقیقه روی پوست‌تان بگذارید. اجازه دهید تا خشک شود و سپس آن را بشویید. ماست سفت‌کننده پوست است و سلول‌های مرده آن را از بین می‌برد با گذاشتن این ماسک روی پوست‌تان به سفت‌تر شدن عضلات آن کمک می‌کنید.

کرم مرطوب‌کننده همراه‌تان باشد
کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان در این سن باید جزء جدا نشدنی کیف‌تان باشند. خشکی پوست، چین و چروک پوست‌تان را بیشتر می‌کند، پس هر وقت احساس کردید پوست‌تان خشک شده است سطح آن را مرطوب کنید. غیر از پوست صورت‌تان، گردن‌تان را هم مرطوب کنید. چروک شدن این ناحیه هم تاثیر زیادی در چهره شما می‌گذارد.

بی ضدآفتاب هرگز
اگرچه اغلب سرطان‌های پوست و چین و چروک‌ها‌ در 20 تا 40 سالگی سراغ‌تان می‌آیند، اما در این سن هم پوست شما همچنان به ضد آفتاب نیاز دارد تا جوان بماند. به داروخانه بروید و ضدآفتابی با SPF30یا بالاتر بخرید و هر روز با حوصله تمام قسمت‌های پوست‌تان را با آن پوشش دهید. در این سنین لک‌ها در صورت، دست‌ها و قفسه سینه‌تان افزایش می‌یابند که بهتر است برای پیشگیری از کک و مک از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. می‌توانید با مشورت پزشک از کرم‌های ضدآفتاب یا محصولات روشن‌کننده پوست استفاده کنید.

به داد دست‌های‌تان‌هم برسید
در این سنین ممکن است دست‌های‌تان هم زیبایی قبل را نداشته باشند. پوست دست‌های‌‌تان هم با یائسه شدن رطوبت و کلاژن‌ خود را از دست می‌دهد و احتمالا وقتی به آنها نگاه می‌کنید، به‌خاطر رگ‌های آبی مایل به سبز رنگ که در دست‌های‌‌تان پدیدار شده‌اند، احساس ناراحتی می‌کنید. برای جلوگیری از پیری پوست دست‌های‌تان به آنها هم مرطوب‌کننده برسانید و از کرم ضدآفتاب برای‌شان استفاده کنید. گذشته از این هنگام استفاده از شوینده‌های شیمیایی از دستکش استفاده کنید تا مواد شیمیایی به پوست‌تان آسیب نزند؛ با رعایت کردن این نکات تا حدودی می‌توانید پیری را از دست‌های‌‌تان دور کنید.

پیری پوست

به غذاهای‌تان طعم استروژن دهید
کلاژن، پوست شما را جوان و شاداب می‌کند. حالا که قرار است هورمون استروژن‌تان کم شود، می‌توانید با خوردن خوراکی‌هایی که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند پوست‌تان را محکم‌تر و شاداب‌تر نگه دارید. برای رسیدن به این هدف تا می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ روشن دارند، استفاده کنید، چغندر بخورید و مصرف هویج و خیار را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید. بادام‌زمینی و کنجد هم می‌توانند میان‌وعده‌های مناسبی برای شما باشند.

غذا با طعم سویا
برای حفظ جوانی پوست‌تان از غذاهای حاوی سویا هم استفاده کنید که بسیار برای پوست‌تان مفید است. دانه سویا، ایزوفلاون دارد که شامل ترکیباتی است که شبیه استروژن عمل می‌کند و تغییراتی مثل نازک شدن پوست که ناشی از سن است را کاهش می‌دهد. کارشناسان معتقدند، تنها با مصرف حدود 50 میلی‌گرم ایزوفلاون در روز که معادل دو لیوان شیر سویاست، می‌توانید در یائسگی هم جوان به نظر برسید.

آرامش داشته باشید
استرس پوست‌تان را خشک و حساس می‌کند؛ از یک طرف پسوریازیس که استرس در مبتلا شدن به آن نقش زیادی دارد، شرایطی را ایجاد می‌کند تا پوست‌تان دچار خارش شود و از طرف دیگر اگر استرس داشته باشید دل و دماغ مراقبت از پوست‌تان را هم از دست می‌دهید و به سمت افتادگی و چروک بیشتر پوست‌تان پیش می‌روید. به کلاس یوگا بروید و مدیتیشن را امتحان کنید تا آرامش بیشتری به دست بیاورید.

وزنه بزنید
ورزش کردن تنها تکان دادن خود برای تقویت عضلات‌تان نیست؛ با ورزش کردن شما به دو روش اوضاع و احوال پوست‌تان را هم سر و سامان می‌دهید؛ اول اینکه استرس را کاهش می‌دهید و به جوان‌تر شدن پوست‌تان کمک می‌کنید و دوم اینکه ورزش تاثیر زیادی در هورمون‌های شما دارد و گردش خون‌تان را هم افزایش می‌دهد که چرخه پیر شدن پوست شما را کندتر می‌کند. با ورزش منظم، اکسیژن رسانی بیشتر و گردش خون بهتر، پوست‌تان روشن‌تر و سالم‌تر می‌شود.

خواب خرسی داشته باشید
اگر می‌خواهید پوست‌تان‌ تر و تازه به نظر بیایید، بی‌خیال استرس و شب‌کاری شوید و شب‌ها خوب بخوابید. خواب مناسب از تیره شدن اطراف چشم‌تان پیشگیری کرده و بدن‌تان را دوباره شارژ می‌کند. از طرفی خواب کم، هورمون‌های‌تان را بر هم می‌زند و متابولیسم بدن‌تان را تغییر می‌دهد. پس شب‌ها به خودتان رحم کنید، تلفن‌تان را کنار بگذارید و 8 تا 9 ساعت بخوابید.

به مادرتان نگاه کنید
دکتر افتخار، متخصص زنان و زایمان، استاد دانشگاه تهران معتقد است: کمبود هورمون استروژن و پروژسترون بافت همبندی پوست را ضعیف می‌کند و باعث آتروفی می‌شود. آتروفی، همان کاهش یا تحلیل عضلات است. درست است که هورمون‌ها دخیل‌اند و کمبود استروژن و پروژسترون اوضاع و احوال پوست‌تان را بر هم می‌ریزد، اما اگر مادرتان سال‌هاست که یائسه شده و همچنان پوست نسبتا خوبی دارد، احتمالا شما هم در دوران یائسگی همچنان زیبا می‌مانید. درصورتی‌که مادرتان بدون استفاده از کرم‌های مختلف جوان به نظر می‌رسد، با کمی خوش‌شانسی ممکن است شما هم ژن او را به ارث برده باشید و در این دوره هم جوان بمانید.

ماساژ بگیرید
با ماساژدرمانی و ورزش کردن هم می‌توانید به جوان شدن پوست‌تان کمک کنید. با این کار خون‌رسانی در پوست‌تان انجام می‌دهید و شادابی را به چهرتان اضافه می‌کنید.

هورمون‌درمانی کنید
واقعیت این است که قدرت جذب هورمون‌ها در بدن همه افراد یکسان نیست؛ بعضی‌ها این هورمون‌ها را خوب جذب نمی‌کنند، بعضی‌ها هم هورمون‌ها را بیشتر از حد نیاز جذب می‌کنند. پس اگر تصمیم به هورمون‌درمانی گرفته‌اید حتما با متخصص مشورت کنید.

سبدتان را سالم کنید
با خوردن مواد غذایی نمی‌توانید اوضاع را به حالت اول برگردانید و تنها می‌توانید با رعایت توصیه‌ها و بعضی نکات از افتادگی بیشتر پوست‌تان پیشگیری کنید. البته لازم است در این سال‌ها با خوردن بیشتر غلات و لوبیاها، استروژن بیشتری به بدن‌تان برسانید. از تخم‌کتان و تخم‌آفتابگردان در سالادها و رژیم غذایی‌تان استفاده کنید تا به سلامت پوست‌تان کمک کنید. تربچه‌ها را هم در سبد خریدتان قرار دهید تا جوان بمانید.

اول هورمون‌ها
استروژن، هورمونی است که نقش زیادی در استحکام پوست و موی شما بازی می‌کند و با وارد شدن به سن یائسگی و کاهش این هورمون، خانم‌ها دچار ریزش مو و افتادگی پوست می‌شوند. البته در این بین تنها کاهش هورمون استروژن نیست که کمر بر پیری پوست شما بسته و افزایش سن هم تاثیرش را بر چهره مرد و زن سالخورده می‌گذارد اما خانم‌های یائسه، پوست‌شان زودتر خشک شده، ناخن‌های‌شان شکننده می‌شود و دچار ریزش موی مردانه هم می‌شوند. اصطلاح ریزش موی مردانه مربوط به ریزش مویی است که به علت کمبود هورمون استروژن اتفاق می‌افتد که در خانم‌های یائسه بسیار شایع است.  برای درمان این مشکلات با صلاحدید پزشک‌تان باید سراغ هورمون‌درمانی بروید.

آخر جراحی
اگر تلاش‌های‌تان برای پیشگیری کارگر نشد و هورمون‌درمانی و مکمل‌های دارویی هم کمکی به حفظ جوانی شما نکرد، برای اینکه دوباره جوانی را در پوست‌تان ببینید، می‌توانید به متخصص پوست مراجعه کنید و از درمان‌های پیشرفته‌ای که این روزها رایج شده استفاده کنید. درمان‌های معمول لیزر یا RFفراکشنال‌های فو تراپی، تزریق بوتاکس و ژل راه‌های جوان‌سازی پوست هستند و نهایتا اگر آنچه می‌خواهید نشدید، سراغ پزشک جراح پلاستیک بروید و عمل جراحی لیفتینگ انجام دهید.

 

منبع:برترینها

روش هایی برای جلوگیری از چین و چروک و افتادگی پوست در دوران یائسگی