چرا استفاده از صابون برای سلامت پوست صورت مضر است ؟

 

سوال بسیاری از بانوان این است که آیا استفاده از صابون برای پوست مضر می باشد یا خیر؟ برخی معتقدند که اثرات زیانباری خواهد داشت اما برخی دیگر مخالف با این نظر هستند.

ATE_skin_soap-bar_article2

چهره ، برجسته ترین قسمت بدن است که در معرض دید قرار دارد در واقع هویت یک فرد را می توان از چهره او متوجه شد پس هرفردی سعی می کند تا زیباتر بنظر برسد. بانوان دوست دارند بی عیب و نقص بوده و ظاهری جوان داشته باشند تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهند در نتیجه داشتن صورتی زیبا آرزوی هر زن می باشد. به همین دلیل آنها مبالغ هنگفتی را صرف خرید لوازم آرایشی می کنند تا صورتی درخشان و زیبا داشته باشند هرچند در برخی از موارد این محصولات هیچگونه تغییری در پوست فرد ایجاد نمی کنند. اغلبا این مشکل را نتیجه استفاده از صابون برای پاکسازی صورت بشمار می آورند زیرا استفاده از صابون برای پوست ، تمام زیبایی آن را پس از استفاده از محصولات از بین می برد در نتیجه پوستی کدر و خشک خواهید داشت.

بخاطر داشته باشید که استفاده از صابون برای پوست مضر است اما برای دانستن چگونگی آن ، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

اثرات مخرب صابون بر روی پوست صورت

 

ـ تغییر PH پوست : PH عادی پوست بین ۵.۰ تا ۵.۶ است. این محدوده PH بدین معناست که PH طبیعی پوست بین محدوده اسیدی و خنثی قرار دارد. صابون های موجود با توجه به ویژگی پاکسازی آنها دارای خاصیت قلیایی هستند. این طبیعت قلیایی برای پوست صورت مناسب نیست و آن را خشک و کدر می کند. پوست صورت به طور طبیعی با روغن ها هیدراته می شود. استفاده از صابون های شیمیایی برای شستن صورت جهت حذف روغن های محافظ پوست ، آن را بسیار خشک می کند. خشکی بیش از حد باعث می شود که غدد چربی پوست ، روغن بیشتری تولید کنند در نتیجه پوست چرب تر می شود. زنانی که پوستی چرب دارند امکان دارد صابون را بهترین گزینه جهت خشکی پوست بشمار آورند اما حقیقت این است که این خشکی سبب ترشح بیشتر چربی توسط غدد می شود.

ـ ایجاد چین و چروک : استفاده از صابون برای پاکسازی پوست ، ماهیت اسیدی و رطوبت آن را کاهش می دهد. ماهیت اسیدی پوست برای کشتن باکتری ها و جلوگیری از افزایش آنها لازم است که به دلیل استفاده از صابون این ویژگی را از دست می دهد. خشکی و دهیدراته شدن سبب افزایش خطوط در پوست صورت می شود که نتیجه ی آن ایجاد چین و چروک است. چین و چروک سبب می شود که صورت شما پیرتر بنظر برسد و متاسفانه را ه حلی برای از بین بردن آنها وجود ندارد.

ـ کاهش رطوبت طبیعی پوست : پروتئین موجود در پوست بخشی از لایه های بالایی پوست است. عوامل فعال سطحی که در تولید صابون ها به کار می روند خود را به پروتئین ها متصل نموده در نتیجه منجر به آبرسانی بیش از حد آنها می شوند و نتیجه ی آن تورم پروتئین ها است که سبب تسهیل نفوذ مواد موجود در صابون به لایه های عمقی پوست می شود. مواد شیمیایی قوی در تماس با لایه های عمیق تر منجر به التهاب و خارش پوست می شوند. پس از تبخیر آب پروتئین ها خشک تر از قبل شده که در نتیجه رطوبت طبیعی پوست کاهش می یابد.

ـ واکنش های آلرژیک : صابون ها از مواد شیمیایی قوی ساخته شده اند که صورت همه ی افراد در برابر اثرات تخریبی آن مقاوم نیست. افراد با پوست های حساس اغلبا واکنش های آلرژیک نسبت به برخی از مواد تشکیل دهنده موجود در صابون ها ، نشان می دهند که برای پوست آنها پیامدهای ناخوشایندی را بهمراه دارد. فراموش نکنید که پوست صورت بسیار ظریف و حساس است در نتیجه نمی تواند مواد شیمیایی را تحمل کند بنابراین سعی کنید از صابون در شستشوی صورت خود استفاده نکنید.

ـ باقی ماندن قسمتی از صابون برروی پوست : استفاده از صابون برای پاکسازی پوست صورت مضر است زیرا امکان دارد قسمتی از آن پس از شستشو بر روی صورت باقی بماند. شستشوی نامناسب می تواند سبب شود که قسمتی از صابون بر روی پوست باقی بماند که این امر افزایش خشکی صورت و در نتیجه قرمزی و خارش آن را به همراه دارد.

برخی از افراد تمایل به استفاده از صابون با خواص ضد باکتریایی دارند بدون اینکه متوجه خطرات مرتبط با آن باشند. بنابراین باید در انتخاب صابون دقت نمایید هرچند بعد از مواجه با مضرات آن ، دیگر به فکر خرید آن نخواهید بود. همچنین پاک کننده های پوست متعادل بوده و PH پوست را حفظ می کنند در نتیجه به جای صابون می توانید از آنها استفاده کنید.

 

منبع : مه شو

http://mahsho.com

چرا استفاده از صابون برای سلامت پوست صورت مضر است ؟