بیماری لیکن پلان | علائم ، دلایل و راههای درمان لیکن پلان

 

لیکن پلان (Lichen Planus) ، یک بیماری ژنتیکی خارش دار مزمن در پوست است که به طور شایع به شکل پاپول (ضایعات کوچک برجسته بنفش رنگ) در نواحی مچ دست ، پا و دیگر نواحی بدن مانند پوست نواحی تنه و اندام تناسلی بروز میکند که در صورت درمان نشدن بزرگتر شده و موجب عوارض جدی میشود.

بیماری لیکن پلان علاوه بر پوست میتواند در موارد نادر در مخاط دهان ، اندام تناسلی ، پوست سر و مو ، ناخن و حتی صورت بدون خارش آشکار شود که در این صورت باعث ریزش مو ، تخریب ناخن و زخمهای مقاوم دهانی و حتی تخریب موضعی پوست صورت با ایجاد لک تیره میشود.

علت بیماری لیکن پلان نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است که منشا ژنتیکی و فامیلی دارد و موجب میشود نوعی هورمون یا ماده مخصوص در خون و پوست آزاد شده و یک فعالیت غیرطبیعی را در پوست و سایر نواحی ذکر شده از بدن آغاز کند که موجب خارش و بروز ضایعات کوچک برجسته میشود.

در تشدید یافتن و حتی آغاز بیماری لیکن پلان گاهی عواملی چون بیماریهای داخلی مانند هپاتیت ، اختلال عملکرد کبد و ابتلا به بیماریهای ویروسی و عفونی و مصرف برخی داروها ( آتنولول ، لیتیوم ، قرصهای ضدبارداری ، بعضی آنتی بیوتیکها و …) ، استرس و مشکلات عصبی و روحی ، آلاینده ها و مواد شیمیایی نقش بسزایی دارند.

بیماری خارش مزمن پوست - لیکن پلان

باید دانست بیماری لیکن پلان ممکن است به طور کامل درمان و ریشه کن نشود ، اما با مراقبتها و پیگیریهای لازم میتوان آنرا کنترل و از عود و عوارض آن جلوگیری کرد. به همین جهت به بیمارانی که مبتلا به لیکن پلان مخاط دهان ، مو و ناخن هستند توصیه میشود برای جلوگیری از زخمهای دهانی و امکان بدخیم شدن آن و جلوگیری از تخریب دائمی ریشه موهای سر ( سیکاترسیل آلوپشی ) و ناخن به درمان سریع آن با توصیه پزشک متخصص پوست اقدام کنند.

در تشخیص قطعی بیماری لیکن پلان و بیماریهای همراه گاهی ممکن است از پوست یا مخاط دهان نمونه برداری (بیوپسی) همراه آزمایشات خونی و کبدی به عمل آید. اهمیت این آزمایشها علاوه بر تشخیص بیماری و علل آن ، برای مصرف داروی پردنیزولون با عوارض جانبی آن است که گاهی این بیماران برای رهایی از لیکن پلان نیازمند مصرف آن هستند.

بنابراین اگرچه پردنیزولون داروی اول و مفید در سرکوب سیستم ایمنی بیش ازحد فعال شده در بیماری لیکن پلان متوسط تا شدید است ، اما عوارض آن در بیماران فشارخونی ، دیابتی ، مبتلا به بیماریهای زمینه ای ( سل ، ایدز ، بیماریهای عفونی انگلی ، مشکلات چشمی و استخوان ) باید مورد توجه باشد.از این جهت دوره درمان با آن که ممکن است تا ۳ ماه باشد ، نیازمند همکاری بیماران و پیگیری آنان در بروز عوارض احتمالی مصرف پردنیزولون است.

توصیه به مصرف شیر و لبنیات و فعالیت بدنی و ورزش میتواند عوارض این دارو را به حداقل برساند.فراموش نکنیم دوره مصرف پردنیزولون باید کامل باشد ، به این صورت که بعد از توقف و بهبود بیماری به تشخیص پزشک مصرف دارو آرام آرام کم شده تا قطع شود و از قطع ناگهانی دارو جدا خودداری کنید ، زیرا موجبات عود و مقاومت بیماری میشود.

اما فرمهای خفیف تا متوسط بیماری با مصرف بعضی پمادها و کرمهای موضعی (فلوسینولون ، کلوبتازول ، تریامسینولون) و قرصهای ضدخارش ( لوراتادین ، سیتیریزین و …) قابل درمان است و افراد خانواده نباید نگران سرایت بیماری باشند ؛ زیرا مسری نیست.

 

» دکتر سیدناصر عمادی – متخصص پوست

برگرفته از روزنامه جام جم

asreelm.com

بیماری لیکن پلان | علائم ، دلایل و راههای درمان لیکن پلان