روش های ساده برای تشخیص گودی کمر در خانه توسط خود فرد

 

ممکن است پزشک برای تشخیص دقیقتر درخواست تصویر رادیوگرافی بدهد.
اگر احتمال آسیب دیدگی نخاع وجود داشته باشد تصویر MRI نیز لازم است
در مواردی که گودی کمر شدید باشد و احتمال آسیب دیدگی عصب و نخاع وجود داشته باشد و یا روشهای غیر جراحی مؤثر نباشند، روش جراحی مورد استفاده قرار میگیرد

 

ستون مهره ها به طور طبیعی در ناحیه گردنی و کمر دارای قوس و خمیدگی است که به این خمیدگی در حالت عادی Lordosis یا لوردوز گفته میشود و اگر این قوس و خمیدگی بیشتر از حد طبیعی خود باشد به آن Hyperlordosis گفته میشود. البته گاهی اوقات برای بیان گودی کمر بجای واژه ی هایپرلوردوز از لوردوز استفاده میشود که اشتباه است.

علل مختلفی میتوانند سبب ایجاد گودی کمر بشوند و بیماری مختص جنسیت و یا سن و سال مشخصی نیست. البته وقوع گودی کمر در خانم ها بیشتر است که طی مطلبی جداگانه به آن خواهیم پرداخت. در این مطلب شما را با روشهایی که خود شما و یا پزشک میتواند برای تشخیص گودی کمر مورد استفاده قرار دهد؛ آشنا خواهیم کرد.

روشهای تشخیص گودی کمر یا Hyperlordosis

تشخیص با کمک دیوار توسط خود فرد

یکی از ساده ترین روشهای تشخیص که خود فرد میتواند انجام دهد این است که به یک دیوار صاف تکیه دهد به گونه ای که پاشنه ی پا، باسن، کتف ها و پشت سر در تماس با دیوار باشند. در این وضعیت به آرامی دست خود را از فضای بین کمر و دیوار عبور دهید یا از فرد دیگری بخواهید اینکار را برای شما انجام دهد. در حالت معمولی نباید یک مشت بسته شده از این فضا عبور کند. در صورتی که در این روش با مشکل مواجه هستید و یا نمیتوانید تشخیص دهید باید به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص گودی کمر

معاینه فیزیکی توسط پزشک

معاینه ی فیزیکی کامل میتواند اطلاعات بسیاری را در خصوص وضعیت سلامت عمومی بیمار در اختیار پزشک قرار دهد. معاینه ی فیزیکی شامل مراحل زیر است:

  1. لمس ستون مهره ها و تشخیص اختلالات احتمالی (جابجایی و …)
  2. تعیین محدوده ی حرکتی بیمار از جمله قدرت کشیده شدن، خم شدن به جلو و عقب و طرفین و میزان چرخش ستون فقرات.

البته روش‌های گوناگونی را در معاینات بدنی یا توسط عکس‌برداری می‌توان برای تشخیص گودی کمر به‌کار گرفت. اما شایع‌ترین روش تشخیص گودی کمر این است که پزشک از بیمار می‌خواهد تا صاف بایستد، در حالی که دو دست او آویزان باشد. در این حالت، اگر یک شاقول را از کنار سوراخ خارجی گوش او رها کند، در حالت طبیعی باید از کنار برجستگی استخوان ران بگذرد. اما در حالتی که فرد هیپرلوردوز دارد، نخ شاقول‌ جلوی این برجستگی قرار می‌گیرد. معمولا گودی کمر ۴۵ تا ۵۰ درجه را طبیعی در نظر می‌گیریم.

به نقل از وبسایت دکتر عمادی

ارزیابی اختلالات اعصاب و نورولوژی

بررسی سلامت اعصاب باید در صورتی که علائم بالینی وجود داشته باشند انجام پذیرد. این علائم شامل درد، بی حسی و کرخی اندام ها، مورمور شدن، اختلالات حرکتی، گرفتگی های عضلانی، ضعف عضلانی و وضعیت غیرطبیعی مثانه هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

تصویر رادیوگرافی (اشعه ایکس)

ممکن است پزشک برای تشخیص دقیقتر درخواست تصویر رادیوگرافی بدهد. در این حالت از بیمار درخواست میشود تا به حالت ایستاده باشد و تصویر برداری از جهت خلفی-قدامی و جانبی انجام میشود. تصویربرداری خلفی-قدامی گاهی اوقات برای ارزیابی انعطاف پذیری ستون مهره ها است. همچنین اگر احتمال آسیب دیدگی نخاع وجود داشته باشد تصویر MRI نیز لازم است.

رادیوگراف ترمیم هیپرلوردوز بعد از جراحی

تصویر رادیوگراف از ترمیم گودی کمر شدید با عمل جراحی

درمان غیرجراحی گودی کمر

در صورتی که گودی کمر خیلی شدید نباشد گزینه ی اول درمان، روشهای غیر جراحی است. این روشها شامل موارد زیر میباشند:

  1. داروهای آرام بخش و ضد التهابی
  2. فیزیوتراپی و انجام ورزشهایی برای افزایش قدرت جسمانی بیمار و افزایش انعطاف پذیری. (» مشاهده تمرینات ورزشی برای بهبود گودی کمر)
  3. کاهش وزن و قرار گرفتن آن در محدوده ی ایده آل

در مواردی که گودی کمر شدید باشد و احتمال آسیب دیدگی عصب و نخاع وجود داشته باشد و یا روشهای غیر جراحی مؤثر نباشند، روش جراحی مورد استفاده قرار میگیرد. نکته ای که در عمل جراحی و بهبودی پس از آن بسیار حائز اهمیت است، رعایت مواردی است که پزشک به شما خواهد گفت. برای بهبودی کامل، باید مواردی که را که پزشک از انجام آنها شما را منع کرده رعایت کنید. پس از عمل جراحی، برای تسریع بهبود بیمار از فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی استفاده میشود.

 

منبع : عصر علم

asreelm.com

روش های ساده برای تشخیص گودی کمر در خانه توسط خود فرد