آیا می شود هر دندانی را سفید کرد و سفید کردن هر دندانی موفقیت آمیز است؟

 

دندان های افراد در طول زندگی، به مرور تغییر رنگ می دهد.
دندان ها را با مواد ملایمی سفید می کنند که بر خلاف روشهای قدیمی ، به لثه و دندان ها آسیب نمی رساند
مراجعه به دکتر برای سفید کردن و جرم گیری دندان ها بهتر از خود درمانی است
برای سفید کردن دندان ها دو روش وجود دارد: خارجی و داخلی
برای سفید کردن دندان ها ی بدون عصب از روش سفید کنندگی داخلی استفاده میشود
روش سفید کنندگی خارجی در منزل هم می تواند انجام شود
گاهی سفید کردن دندان ها برای بدن زیان آور است
سفید کردن دندان ها ایجاد حساسیت میکند

 

افراد زیادی هستند که دندان های به ظاهر سالمی دارند؛ اما دندان هایشان در حال تغییر رنگ است.تغییر رنگ دندان ها دلایل مختلفی دارد. به طور کلی دندان های افراد در طول زندگی، به مرور تغییر رنگ می دهد.

عوامل خارجی : مصرف دخانیات، نوشیدن قهوه، چای، آب میوه و … باعث تغییر رنگ دندان ها می شود.

وراثت : گاهی تغییر رنگ دندان ها ارثی است؛ مثل وجود خال های سفید در دندان ها.

داروها : مصرف داروهای مختلف در تغییر رنگ دندان ها موثر است.

دندان های بدون عصب: معالجه ی ریشه دندان ها یا دندان های بدون عصب باعث تیرگی دندان ها می شود.

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان ها

از زمان های بسیار دور، داشتن دندان های سفید یکی از دغدغه های بشر بوده است. مردم روم باستان برای سفید کردن دندان های خود روی آنها « دوده » می مالیدند.

سلمانی های قرون وسطی، دندان ها را با ترکیبی از اسید نیتریک سفید می کردند. هر دو روش غیر علمی بود. امروزه، به دنبال مطالعات علمی، دندان ها را با مواد ملایمی سفید می کنند که بر خلاف روشهای قدیمی ، به لثه و دندان ها آسیب نمی رساند.

سفید کننده های زیان آور دندان

سفید کننده های ارزان قیمتی که به وفور در فروشگاه ها عرضه می شوند، اگر چه اغلب استاندارد های لازم و قانونی را دارند، اما برای سفید کردن دندان ها مناسب نیستند. تولید کننده های این مواد مجازند که فقط مقدار کمی از مواد سفید کننده را در محصولاتشان به کار ببرند؛ بنابراین تأثیر سفید کنندگی آنها بسیار کم است.

در این مواد، نوعی ماده رنگی وجود دارد که روی دندان ها را می پوشاند و باعث براق شدن دندان ها می شود؛ اما پس از مدت کوتاهی رنگ خود را از دست می دهد.

با این توضیح ، به این نتیجه می رسیم که مراجعه به دکتر برای سفید کردن و جرم گیری دندان ها بهتر از خود درمانی است؛ اگر چه هزینه ی مراجعه به دکتر بیشتر است و وقت گیر.

سفید کردن داخلی دندان

سفید کردن داخلی دندان ، سفید کردن خارجی دندان

برای سفید کردن دندان ها دو روش وجود دارد: خارجی و داخلی

اگر دندان ها عصب داشته باشند، مواد سفید کننده را به سطح خارجی آنها می مالند. در این روش، تغییر رنگ سطحی در لثه ها ایجاد می شود.

برای سفید کردن دندان ها ی بدون عصب از روش سفید کنندگی داخلی استفاده میشود. به این منظور ، مواد سفید کننده در داخل دندان قرار میگیرند.

روش سفید کنندگی خارجی در منزل هم می تواند انجام شود؛ اما سفید کنندگی داخلی تنها از عهده ی دندان پزشک بر می آید و باید در مطب انجام شود.

سفید کردن دندان، روشی موفقیت آمیز

حتما این سوال برای شما پیش آمده است که آیا می شود هر دندانی را سفید کرد و آیا سفید کردن هر دندانی موفقیت آمیز است؟ در پاسخ باید گفت : در مواردی این روش موفقیت آمیز است و در مواردی دیگر ، موفقیت آمیز نیست. چند مورد از موارد موفقیت آمیز عبارتند از:

  • تغییر رنگ بر اثر بالا رفتن سن یا مصرف مداوم سیگار
  • تغییر رنگ بر اثر مصرف مواد غذایی تند و نوشیدنی ها
  • تغییر رنگ ( سیاه شدن ) به دنبال عصب کشی دندان ها
  • خال های روشن روی دندان ها
  • تغییر رنگ های کم و رسوب های آهکی زرد و قهوه ای که به دنبال مصرف مداوم فلور روی دندان ها ظاهر می شود.

موارد ناموفق سفید کردن دندان هم عبارتند از :

تغییر رنگ دندان ها به رنگ های مایل به قهوه ای ، سبز و آبی که به مدت طولانی به حال خود رها شده اند، تحت هیچ شرایطی سفید نمی شوند. در این مورد باید از روکش های ظریف استفاده کرد.

وقتی سفید کردن دندان ها مشکل ساز می شود

گاهی سفید کردن دندان ها برای بدن زیان آور است. در این صورت نباید دندان ها را سفید کرد.

افرادی که بیماری های مزمن و طولانی دارند و از داروهای قوی استفاده می کنند نباید دندان هایشان را سفیدکنند؛ چرا که پس از مصرف دارو دوباره دندان هایشان تغییر رنگ می دهد.

در ضمن پر کردن دندان های پر شده و فاسد کار بیهوده ای است که هم پول بیمار و هم وقت او را هدر می دهد.به گزارش آسان طب؛مسلماً افرادی که حاضر به ترک سیگار نیستند نباید دندان هایشان را سفید کنند؛ چون بلافاصله پس از سفید کردن، دندان هایشان تغییر رنگ می دهد.

افرادی که دندان هایشان حساس است و با کمترین فشار بر سطح دندان ها احساس درد میکنند نباید دندان هایشان را سفید کنند؛ چون مشکلشان دو چندان میشود.

مراقبت از دندان ها پس از سفید کردن آنها

سفید کردن دندان ها ایجاد حساسیت میکند؛ بنابراین پس از سفید کردن دندان ها باید از خمیر دندان ضد حساسیت با فلوراید سدیم استفاده کرد.

همان طور که قبلاً گفته شد، افرادی که دندان هایشان حساس است نباید از این روش استفاده کنند.

سفید کردن دندان ها در خانه

سفید کردن دندان ها توسط خود بیمار ( در خانه ) باید با اصول فنی مطابق باشد.

هم بیماری و هم دندان پزشک- به عنوان کسی که نگران دندان های بیمار خود است- باید در این زمینه واقع گرا باشند و بدانند که دندان ها باید در حدی طبیعی سفید شوند؛ نه آنقدر کم که سفید شدن دندان ها به چشم نیاید و نه آنقدر زیاد که زننده و غیر طبیعی باشد.

فواید و مضرات

سفید کردن دندان ها به روش خانگی در مقایسه با کار دندان پزشک در مطب فایده ها و زیان هایی دارد.نکته مهم اینجاست که برای سفید کردن دندان ها به عمل جراحی نیاز نیست؛ حتی در مطب دندان پزشک.

فایده های روش خانگی سفید کردن دندان

  • هزینه آن به مراتب کم از حضور در مطب دندان پزشک است.
  • در وقت بیمار صرفه جویی می شود.
  • به دلیل استفاده نکردن از لاستیک محافظ ناراحتی ها و حساسیت ها بیمار به حداقل می رسد.

زیان های روش خانگی سفید کردن دندان

  • آشنا نبودن بیمار به روش استفاده از ابزار و وسایل دندان پزشکی مثل قاشقک دندان برای او مشکل ساز می شود و گاه ممکن است به دندان هایش آسیب بزند.
  • زمان معالجه معمولاً طولانی میشود؛ چون مهارت بیمار بسیار کمتر از دندان پزشک است.

مراحل درمان سفید کردن دندان ها

دندان ها توسط دندان پزشک و یا متخصص دهان و دندان تمیز میشود؛ چون جرم های کهنه شده مانع رسیدن مواد سفید کننده به دندان ها میشود.

دندان پزشک یا متخصص، رنگ دندان ها را در پرونده بیمار ثبت میکند.

از دندان هایی که باید سفید شوند عکسبرداری می شود تا آسیب های داخلی تشخیص داده شوند.

روش کار عملاً به بیمار گفته میشود، به علاوه نکاتی هم به صورت کتبی به او آموزش داده میشود. برای سفیدکردن دندان در ابتدا حدود پنج ساعت وقت لازم است. تغییر رنگ مختصر، حدود دو ساعت و تغییر رنگ فشرده حدود چهار هفته زمان می برد.

پس از سفید کردن دندان ها، دندان پزشک دندان ها را معاینه و بیمار را از نتیجه ی معالجه آگاه می کند. بیمار باید قاشقک را برای درمان های بعدی ( پس از یک یا دو سال که دندان ها دوباره تیره شدند) نزد خود نگه دارد.

سفید کردن دندان ها در مطب

دندان پزشک برای سفید کردن دندان ها از موادی شیمیایی قوی استفاده می کند؛ اما برخی بیماران ترجیح می دهند که دندان پزشک از روش های مکمل ( معالجه با نور و گرما ) نیز استفاده کند. این انتخاب به این دلیل است که روش های مکمل ، سریع تر به نتیجه می رسد؛ هر چند که هزینه آن به مراتب بیشتر است.

مراحل درمان

  1. دندان ها توسط دندان پزشک تمیز می شود تا آسیب های داخلی مشخص شود.
  2. از دندان های بیمار عکس گرفته می شود تا در پرونده ی مخصوص بیمار بایگانی شود.
  3. دندان پزشک وضعیت دندان های بیمار را دقیقا به او می گوید تا در جریان درمان قرار گیرد و در این زمینه با او مشورت می کند.
  4. یک روکش لاستیکی روی دندان ها گذاشته می شود.
  5. برای سفید کردن دندان ها از مواد بی رنگ استفاده می شود. دستیار دندان پزشک این مواد را آماده میکند. ( این کار تنها ۱۰ دقیقه زمان می برد) .
  6. دندان ها به مدت یک دقیقه با پولیمریزاسیون پرتو داده می شوند. ( این کار باعث میشود که پس از پایان یافتن معالجه، مواد بی رنگ به سرعت از بین بروند و دندان ها سفید شود.)
  7. دندان پزشک به ۳۰ تا ۶۰ دقیقه وقت نیاز دارد ( با توجه به وضعیت دندان ها ) تا ترمیم دندان را به پایان برساند. پس از آن بین سه تا پنج دقیقه زمان لازم است تا دندان ها تغییر رنگ دهند و سفید شوند.

نکته قابل توجه اینکه؛ دندان پزشک باید به دقت مراقب باشد که مواد شیمیایی را به گونه ای ترکیب کند که به لثه ها آسیب نرساند.

سفید کردن دندان

مراقبت از دندان های سفید شده

برخی از مردم در نگهداری از دندان هایشان سهل انگاری می کنند. این افراد حتی پس از سفید کردن دندانهایشان ، مراقب آنها نیستند؛ بنابراین به فاصله ی اندکی پس از ترمیم ، دندان هایشان تغییر رنگ می دهد.

بی توجهی به دندان های سفید شده باعث میشود که حدوداً دو سال بعد ، رنگ دندان ها تیره شود و بیمار مجبور است که با صرفه هزینه و وقت زیاد دوباره نزد دندان پزشک برود.

سفید کردن دندان های پوسیده

برای سفید کردن دندان های پوسیده و دندان هایی که عصب آنها مرده است ( عصب کشی شده اند ) باید ابتدا روی آنها روکش گذاشته شود. این کار به این دلیل اهمیت دارد که از شکسته شدن کانال های ریشه دندان جلوگیری می کند. این کار حدود ۳۰ دقیقه زمان می برد و همچنین بازسازی دندان ۵ دقیقه طول میکشد.

برای نتیجه گیری بهتر ، به دندان ترمیم شده حرارت داده میشود. این کار نیز بین دو روز تا یک هفته زمان می برد. دندان هایی که به این روش سفید می شوند به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

آثار جانبی سفید کردن دندان ها

واقعیت این است که روش های مختلف سفید کردن دندان ها باعث سست شدن ساختمان داخلی دندان ها می شود و به آنها حالت شکننده ای می دهد. این اتفاق زمانی روی می دهد که ماده سفید کننده به داخل دندان جذب شود.

منبع : asanteb.com

آیا می شود هر دندانی را سفید کرد و سفید کردن هر دندانی موفقیت آمیز است؟