آیا زایمان پیش از موعد برای جنین و مادر خطرناک است ؟

 

زمانی جنین از رشدی کامل برخوردار است که در طول 9 ماه کامل در رحم مادر رشد پیدا کرده و مواد مورد نیاز بدن خود را دریافت کرده باشد در صورتی که مادر به دلایل مختلفی از جمله فشار، استرس، نگرانی و .. زایمانی پیش از موعد داشته باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا نوزاد در آینده با مشکلات جسمی و روانی بسیاری روبرو خواهد شد که تبدیل به تهدیدی برای سلامت وی شود؟

نوزادانی که پیش از موعد به دنیا آمده‌اند به  نوزادان زودرس نیز شناخته می‌شوند، چنین نوزادانی به مراقبت بیشتری نیاز دارند و باید مدتی را در بیمارستان و در دستگاه‌های مخصوص سپری کنند تا بتوانند رشد خود را در محیطی خارج از رحم مادر تکمیل کنند.

آیا زایمان پیش از موعد برای جنین و مادر خطرناک است ؟
آیا زایمان پیش از موعد برای جنین و مادر خطرناک است ؟

 اما نوزادی که با چنین شرایطی متولد می‌شود، در معرض چه بیماری یا تهدیداتی قرار دارد؟
زمانی که نوزاد به شکل نارس متولد می‌شود، می‌تواند
در معرض انواع بیماری‌ها یا تهدیدات قرار بگیرد. اما این به آن معنا نیست که تمامی نوزادانی که به صورت نارس متولد شده‌اند، با مشکلات متعددی مواجه هستند زیرا بسیاری از نوزادان با تکمیل کردن دوره درمان هیچ گونه تفاوتی با سایر نوزادان که پس از 9 ماه کامل به دنیا آمده‌اند، ندارند.

از جمله مشکلات که ممکن است در نوزادان زودرس بروز می‌کند، می‌توان مشکلات تنفسی‌، قلبی و مغزی را اشاره کرد. مشکللات تنفسی نوزادان را می‌توان در عدم تکمیل شدن اندام ریه ، قلب یا مغز دانست. نوزادان زودرس برای ادامه حیات خود به مراقبت‌های ویزه نیاز دارند که شامل تغذیه مناسب و صحیح است. شیر مادر می‌تواند سهم به سزایی در رشد تکاملی نوزاد داشته باشد.
از دیگر مشکلات نوزادان زودرس می‌توان عدم کارآمد بودن سیستم ایمنی بدن را نام برد. زیرا آنتی بادی‌های یکه در بدن را در برابر هر گونه عفونتی محافظت می‌کنند در ماه‌های پایانی دوره بارداری از جفت عبور کرده و وارد بدن جنین می‌شود در صورتی که نوزادان نارس به دلیل تولد پیش از موعد چنین انتقالی را دریافت نکرده‌اند در نتیجه از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار خواهند بود.

مادران باردار نگران تولد زودرس فرزند خود نباشند زیرا با رعایت نکات و دستورات صحیح پزشکان می‌توانند فرزندی همانند سایر نوزادان سالم داشته باشند و هیچ تهدیدی در  آینده آنها را تهدید نخواهد کرد. به مادران توصیه می‌شود تا در ماه‌های پایانی بارداری مراقب خود باشند تا زایمانی پیش از موعد را تجربه نکنند و فرزندشان نیز با مشکل دست و پنجه نرم نکند.

اما زایمان زودرس در چه صورتی اتفاق می‌افتد؟
برای زایمان زودرس می‌توان دلایلی مانند مصرف دخانیات، فشارهای عصبی زیاد، استرس، عفونت‌های شدید بدن مادر، بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیابت، بیماری کلیوی و … را نام برد

منبع : نی نی سایت

ninisite.com