با شنیدن کلمه 2.5D احتمالا به یاد چیزی بین سه‌بعدی و دو بعدی می‌افتید. این کلمه در دنیای موبایل به برخی از صفحه نمایش‌ها گفته می‌شود. البته باید بگوییم که این نام بین کاربران شکل گرفته و تکنولوژیی با این اسم وجود ندارد.

صفحه‌ نمایش‌های 2.5D جزو صفحه نمایش‌های خمیده به حساب نمی‌آیند، اما گوشی را زیبا می‌کنند.

نام 2.5D در صفحه نمایش گوشی‌ها و محصولاتی شنیده می‌شود که صفحه نمایش آن‌ها تا لبه‌ها ادامه پیدا کرده است. درحالی که این نام برای این تکنولوژی استفاده نمی‌شود، کاربران از آن برای صحبت کردن درباره چنین موضوعی استفاده می‌کنند. البته این ویژگی به شکلی در تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد که شاید بسیاری از کاربران متوجه آن نشوند. صفحه نمایش در این گوشی‌ها به روی لبه‌ها می‌آید تا کاربر حس تیز و سختی را در لبه‌ها احساس نکند.
بسیاری از تلفن‌های همراه از این تکنولوژی استفاده می‌کنند که از بین آن‌ها می‌توان به گوشی‌های نکسوس 6، شیائومی Mi Note و آیفون 6 اشاره کرد.

این صفحه نمایش‌ها خمیده هستند یا خیر؟
درحالت کلی نباید به چنین صفحه نمایش‌هایی، صفحه نمایش‌های خمیده بگوییم. این صفحه نمایش در اصل کاملا مسطح است و تنها در لبه‌ها کمی خم می‌شود. این خمیدگی به اندازه‌ای است که تنها لبه‌های گردی را برای گوشی و صفحه نمایش به وجود می‌آورد. اگر نمی‌توانید چنین تکنولوژی را تصور کنید، بد نیست که به لبه‌های صفحه نمایش آیفون 6 از نزدیک نگاه کنید. مشاهده خواهید کرد که لبه‌های صفحه نمایش گرد است و تا کناره‌های گوشی ادامه پیدا کرده است.

Curved-Screen-2-5D

هر چقدر میزان خمیدگی لبه‌ها بیش‌تر باشد، کاربر احساس بهتری در زمان کار با این گوشی به دست می‌آورد. حتی یک خمیدگی بسیار کم هم می‌تواند کاری کند که کاربران احساس بهتری به‌دست بیاورند. این تکنولوژی محصول را هم زیبا‌تر می‌کند.
البته این تکنولوژی بسیار با آن چیزی که در گوشی‌های G Flex 2، گلکسی نوت اج یا گلکسی S6 اج به کار می‌رود، متفاوت است. صفحه نمایش گوشی‌هایی مانند گلکسی S6 اج به شکل خمیده ساخته می‌شوند، اما در صفحه نمایش‌های 2.5D کل صفحه به شکل تخت ساخته می‌شود و لبه‌ها کمی گرد می‌شوند.

این صفحه نمایش‌ها به چه صورت ساخته می‌شوند؟
درحالی که صفحه نمایش‌های 2.5D بسیار جالب به نظر می‌رسند، روند ساخت آن‌ها با صفحه نمایش‌های معمولی متفاوت نیست. در محصولات 2.5D قطعات صفحه نمایش به شکل خمیده ساخته نشده‌اند و به همین دلیل همانند صفحه نمایش‌های صاف ساخته می‌شوند.
خوشبختانه بسیاری از شرکت‌های تولید کننده صفحه نمایش، به راحتی می‌توانند از صفحه نمایش‌های 2.5D استفاده کنند. حتی تکنولوژی‌هایی مانند Gorilla Glass هم با این نوع صفحه نمایش‌ها سازگاری دارند. این صفحه نمایش‌ها از یک صفحه نمایش بسیار بزرگ‌تر بریده می‌شوند و لبه‌های آن‌ها به وسیله دستگاه‌هایی به حالت گرد در می‌آیند. روند ساخت چنین صفحه نمایش‌هایی گران‌تر از محصولات معمولی است.

Curved-Screen-2-5D-1

برای اینکه بتوان لبه‌های خمیده به یک صفحه نمایش صاف اضافه کرد، لبه‌های آن را در حرارت بسیار بالا قرار می‌دهند و پس از به وجود آمده خمیدگی و گرد کردن لبه‌ها، آن را سریعا سرد می‌کنند. البته در انجام چنین کاری باید توجه داشت که شکل کلی صفحه نمایش تغییر نکند.
صفحه نمایش گوشی‌هایی مانند G Flex 2 یا گلکسی S6 اج از ترانزیستورها و مدارهای نوری خمیده بهره می‌برند. همچنین ساختن مدارهای الکترونیکی خمیده روندی پیچیده‌تر دارند.

کدام صفحه نمایش بهتر است؟
استفاده از صفحه نمایش‌های 2.5D ظاهری زیبا و حس خوبی در زمان کار به کاربران منتقل می‌کنند. این موضوع برای صفحه نمایش‌های لمسی بسیار مهم است و باعث می‌شود که کاربران بتوانند بهتر با گوشی کار کنند. بسیاری از شرکت‌ها به این دلیل از صفحه نمایش‌های 2.5D استفاده می‌کنند که کاربر نتواند لبه‌های تیز گوشی را لمس کند.

Curved-Screen-2-5D-2

استفاده از این نوع صفحه نمایش‌ها بسیار بهتر از این است که لبه‌های گوشی تا کناره‌های صفحه نمایش بالا بیاید. از طرف دیگر این صفحه نمایش‌ها ممکن است برای کاربرانی که می‌خواهند روی محصولاتشان از محافظ LCD استفاده کنند، دردسر ساز باشند. دلیل این موضوع هم این است که بسیاری از محافظه صفحه‌ها برای گوشی‌هایی با صفحه نمایش 2.5D تولید نشده‌اند. برای اینکه بتوانید به محافظ صفحه مخصوص گوشی‌هایی با صفحه نمایش 2.5D دسترسی داشته باشید، باید بیشتر هزینه کنید.
در حالت کلی صفحه نمایش‌های 2.5D چندان بی‌کاربرد نیستند، اما برتری محسوسی در مقایسه با صفحه نمایش‌های معمولی ندارند. این صفحه نمایش‌ها زیبایی خوبی به محصولات می‌بخشند، اما به عنوان گزینه اصلی برای خرید یک گوشی به حساب نمی‌آیند.

منبع : http://mag.digikala.com

نویسنده :مجید نوردوست