پشیمان می‎شویم وقتی دلی را شکسته‎ایم و سخت می‎شود شکستگی را ترمیم کرد. پشیمان می‎شویم وقتی کاری کرده‎ایم بدون فکر و افسوس می‎خوریم که کاش زمان به عقب برمی‎گشت. پشیمان می‎شویم وقتی قدر زمان‎های سلامتی و نعمت را ندانستیم و به راحتی از آن گذشتیم. پشیمان می‎شویم کاری را که از دست‎مان برمی‎آمد دریغ کردیم و …

 

به هزار و یک علت مختلف پشیمانی و ندامت به سراغ تک تک ما می‎آید و گاهی عذاب_وجدان به سراغ ما می‎آید چرا که تصمیم درست نگرفته‎ایم. پس بهتر است علت‎ این پشیمانی‎ها را بشناسیم و بدانیم چاره کار کجاست؟

بعد از انجام کارهام ، پشیمون میشم و افسوس میخورم . چه کنم ؟
• بی‎فکری
شاید مهم‎ترین عامل همین باشد. کاری را بدون فکر و عاقبت‎اندیشی انجام دادن موجب پشیمانی می‎شود. وارد شدن به کاری که به آن علم و آگاهی نداریم، ندامت به همراه دارد. تصمیمات عجولانه نیز به دلیل نداشتن پشتوانه فکری همین عاقبت را خواهند داشت.• ترک کارهای خوب
بعضی کارها، زمان‎های خاصی دارند و اگر از آنها غفلت کنیم دیگر قابل جبران نیستند. مثل اینکه می‎توانستیم به کسی کمکی کنیم اما دریغ کردیم. می‎توانستیم محبت‎مان را به کسی ابراز کنیم اما نکردیم. پشیمانی چند لحظه بعد ما سودی نخواهد داشت.

• انتخاب‎های نادرست
مثل انتخاب یک رفیقِ نارفیق و یا رفتن به مکانی که شایسته ما نیست. همچنین انتخاب الگوهای اشتباه در مسیر زندگی، حسرتی به دنبال خواهد داشت که جبران آن سخت است.

• فرصت سوزی

زمان هرگز به عقب باز نمی‎گردد. فرصت‎های پیش رو در دوران جوانی همانی است که سالمندان و حتی میانسال‎ها حسرت آن را می‎خورند. نداشتن هدف و برنامه‎ریزی از مهم‎ترین عوامل از دست دادن زمان است. بهره‎مند نشدن و استفاده بهینه نکردن از استعدادها نیز عامل مهمی برای ندامت و انگشت به دهان شدن در آینده نه چندان دور است.
• لذت‎های گذرا
اینکه اولین گزینه ما برای انتخاب هر چیزی اعم از دوست، کار، تفریح و… لذت بردن و خوش‎گذرانی باشد، قطعا در مواردی پشیمانی به ثمر می‎آورد. اگر دائما به فکر “حال” باشیم، “آینده” را از دست خواهیم داد.• اعتماد بی‎جا
هرکسی قابل اعتماد نیست. اگر بدون ارزیابی و بررسی عقیده و رفتار فردی یا گروهی را قبول کنیم، پشیمانی به بار می‎آورد و شاید زمانی برای جبران راه‎های رفته وجود نداشته باشد.

• عدم استفاده از تجربه‎ها
مطمئنا هیچ کس نمی‎تواند یک بار مسیر زندگی را طی کند و بعد از کسب کوله باری از تجربه، دوباره زندگی را از سر بگیرد! پس برای اینکه این مسیر زندگی به سلامت طی شود، بهترین راه استفاده از مشاوره‎های اهل فن و تجربیات دیگران است.

چه کنیم پشیمان نشویم
قدم اول بالا بردن علم و دانش و آگاهی است. در مورد اتفاقات دور و برمان بیشتر بدانیم. مطالعه کنیم تا صاحب نظر شویم نه تقلید کننده هر حرف و نظری. در این صورت احتمال خطا و اشتباه‎مان کمتر می‎شود. دنبال جواب سوالات و شبهات ذهنی‎مان باشیم.

داشتن هدف و برنامه‌ریزی قدم دیگری است تا به راحتی کاری نکنیم که بعد از انجام آن حسرت بخوریم. تنبلی و بی حوصلگی آفت‎های بزرگ زندگی موفق هستند. پس تا می‎توانیم از آنها فاصله بگیریم. قبل از هر کاری آن را به خوبی بررسی کنیم و سود و زیان آن را بسنجیم.

فرصت‎های زندگی را غنیمت بشماریم. شاید زمان زیادی برای اینکه به نزدیکان‎مان محبت و اظهار عشق کنیم وجود نداشته باشد.

منبع : بانو
banoo.ir