نورتریپتیلین Nortriptyline | عوارض جانبی و موارد مصرف

نتیجه تصویری برای نورتریپتیلین

نورتریپتیلین چیست؟

نورتریپتیلین برای درمان افسردگی تجویز می‌ شود. نورتریپتیلین Nortriptyline دارویی از گروه ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای یا TCA است که برای درمان اختلال افسردگی اساسی برخی بیماری‌های دیگر اعصاب به کار می‌رود. 

به نظر می‌ رسد نورتریپتیلین از طریق مهار برداشت مجدد نوراپی نفرین و سروتونین در انتهای اعصاب سیستم اعصاب مرکزی  اثر ضدافسردگی خود را اعمال می‌ کند.

این عمل موجب افزایش غلظت و تشدید فعالیت این واسطه‌های عصبی در فضای سیناپسی می‌ شود.

میزان فعالیت آن در مهار برداشت مجدد سروتونین بیش از نوراپی نفرین است.

احتمال بروز افت فشار خون در حالت ایستاده با مصرف این دارو کمتر از سایر داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای است.

موارد و مقدار مصرف نورتریپتیلین Nortriptyline 

کاربرد اصلی نورتریپتیلین درمان بیماری اختلال افسردگی اساسی بوده و در برخی بیماری‌های دیگر اعصاب و سایر بیماریهای مزمن همچون میگرن و همچنین سندرم خستگی مزمن، نیز کاربرد دارد. این دارو در درمان شب‌میزی (شب ادراری) کودکان نیز مؤثر است.

نورتریپتیلین از طریق مهار برداشت مجدد اپی نفرین و سروتونین توسط ترمینالهای عصبی پیش سیناپسی، باعث افزایش غلظت آن دو در سیستم عصبی مرکزی می‌گردد.

نورتریپتیلین Nortriptyline پس از دریافت به سرعت و بصورت کامل جذب می‌گردد. متابولیزم آن کبدی و دفع، از طریق ادرار صورت می‌گیرد. دارای ۳ دوز ۱۰ و ۲۵ و ۵۰ میلی‌گرم می‌باشد. این دارو موجب خواب آلودگی می‌شود. در هنگام حاملگی و شیردهی نباید استفاده شود و همچنین در بیماران قلبی و عروقی بهتر است با پزشک در میان گذاشته شود. همچنین این دارو موجب افزایش اشتها و وزن می‌شود.

 استفاده برای ترک سیگار.

بزرگسالان: روزانه mg 25 از راه خوراکی مصرف می‌ شود که می‌ توان میزان مصرف را به صورت تدریجی تا mg 100-75 در روز افزایش داد.

موارد منع مصرف نورتریپتیلین Nortriptyline و احتیاط

۱- از قطع ناگهانی مصرف نورتریپتیلین Nortriptyline  باید پرهیز شود. در صورت نیاز، کاهش مقدار مصرف به تدریج در طول یک دوره حداقل ۴ هفته ای باید صورت گیرد.

۲- در هفته‎های اول درمان به دلیل افزایش تمایل به خودکشی باید بیمار تحت نظر باشد.

۳- برای شروع اثرات درمانی نورتریپتیلین Nortriptyline حداقل ۲ هفته وقت لازم است.

۴- به علت نیمه عمر طولانی نورتریپتیلین Nortriptyline تجویز یکبار آن در موقع خواب،‌ کفایت می‌کند.

۵- به بیمار باید یادآوری شود که در صورت بروز علائم ضد‎موسکارینی به درمان ادامه دهد، چون به این اثرات تاحدی تحمل حاصل می‌شود.

۶- در صورت وجود سابقه مصرف مهارکنندگان مونوآمین اکسیداز توسط بیمار، باید دو هفته بعد از قطع مصرف آن، مصرف این دارو را آغازنمود.

۷- در صورت ضرورت مصرف داروی مهارکننده مونوآمین اکسیداز باید حداقل یک هفته میان قطع مصرف این دارو و شروع مصرف داروی جدید فاصله ایجاد شود.

۸- این دارو با ایجاد خواب لودگی، ممکن است بر اعمالی که نیاز به مهارت دارند،‌ مثل رانندگی، تأثیر بگذارد.

۹- به دلیل احتمال بروز منگی و سرگیجه، هنگام برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده یا نشسته باید احتیاط نمود.

۱۰- با مصرف این دارو، خشکی د‌هان ممکن است بروز نماید. در صورت تداوم این عارضه به مدت بیش از ۲ هفته، باید به پزشک مراجعه نمود.

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین میکند .

مقدار مصرف معمولی این دارو بشرح زیر است:

▪ مقدار مصرف معمول نورتریپتیلین Nortriptyline  در بزرگسالان:
جهت درمان ضد افسردگی،۲۵میلیگرم۳یا۴باردرروز که این مقدار برحسب نیاز و مقاومت به دارو تنظیم میگردد. حداکثر مقدارمصرف ۱۵۰میلیگرم درروزمیباشد.
▪ مقدار مصرف معمولنورتریپتیلین Nortriptyline در  کودکان:
ـ ضدافسردگی: کودکان ۶ تا۱۲سال: روزانه ۱۰تا۲۰میلیگرم یا۱تا۳میلیگرم به ازاء هر کیلوگرم وزن روزانه در مقادیر منقسم.
▪ مقدار مصرف معمول نورتریپتیلین Nortriptyline ذر نوجوانان:
۲۵تا۵۰میلیگرم یا۱تا۳میلیگرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن روزانه در مقادیر منقسم. مقدارمصرف دارو برحسب نیاز و مقاومت به داروتنظیم میگردد.
▪ مقدار مصرف معمول نورتریپتیلین Nortriptyline درافرادسالخورده:
۳۰تا۵۰میلیگرم درروزدر مقادیر منقسم.مقدارمصرف دارو برحسب نیاز و مقاومت به دارو تنظیم میشود.

عوارض جانبی نورتریپتیلین Nortriptyline 

کابوس شبانه، پاراستزی، حمله مغزی، خواب آلودگی،  تعریق، حساسیت به نور، حساسیت مفرط  سرگیجه، ترمور، ضعف، سردرد، عصبانیت، حملات تشنجی، نوروپاتی محیطی، علائم اکستراپیرامیدال، اضطراب، گیجی توهم، بی خوابی. افت فشار خون در حالت ایستاده، تاکیکاردی، آریتمی، انفارکتوس میوکارد (MI)،   بثورات پوستی، کهیر، تب دارویی، راش. سکته مغزی، بلوک قلبی، نارسایی احتقانی قلب (CHF)، طپش قلب ، هایپرتانسیون، تغییرات EKG. سکته مغزی، بلوک قلبی،   تاری دید، وزوز گوش، گشاد شدن مردمک چشم، افزایش فشار داخل چشمی.نارسایی احتقانی قلب (CHF)، طپش قلب ، هایپرتانسیون، تغییرات EKG.   تاری دید، وزوز گوش، گشاد شدن مردمک چشم، افزایش فشار داخل چشمی.   خشکی دهان ، یبوست، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، اسهال، انسداد فلجی روده.

تداخل دارویی نورتریپتیلین Nortriptyline 

مصرف همزمان نورتریپتیلین Nortriptyline با  نوراپی نفرین، فنیل افرین، فنیل پروپانول آمین و افدرین، ممکن است موجب افزایش فشار خون شود. مصرف همزمان با وارفارین ممکن است زمان پروترومبین را افزایش داده و موجب خونریزی شود.

کینیدین، دیزوپیرامید، پروکائین آمید ،گوانتیدین، کلونیدین، متیل دوپا و رزرپین ،فنوتیازینها، داروهای آنتی هیستامین، مپریدین و داروهای ضد پارکینسون ، متیل فنیدات، سایمتیدین

مصرف همزمان نورتریپتیلین Nortriptyline با مهارکنندگان مونوآمین اکسیداز باعث تحریک CNS و افزایش فشار خون می‌¬گردد. این دارو از طریق کاهش آستانه تشنج با اثر دارو¬‌های ضدصرع، مقابله می‌¬کند. بعضی از دارو¬‌های ضدصرع با کاهش غلظت پلاسمایی نورتریپتیلین، اثر ضدافسردگی آن را کاهش می¬‌دهند. این دارو اثر کاهنده فشار خون کلونیدین و گوانیتیدین را کاهش می‌دهد. مصرف همزمان این دارو با فنوتیازین‎‌ها موجب افزایش عوارض جانبی ضد‎موسکارینی و تسکین‎¬بخش هر دو دارو می¬‌شود. همچنین احتمال بروز حملات تشنجی را افزایش می‌¬دهد. مصرف همزمان این دارو با دارو¬‌های مقلد سمپاتیک ممکن است سبب تشدید عوارض قلبی-عروقی و احتمالاً بروز آریتمی، تاکی¬کاردی یا افزایش فشار خون شود. مصرف همزمان این دارو با دارو‌¬های ضدتیروئید ممکن است خطر بروز آگرانولوسیتوز را افزایش دهد. مصرف همزمان فراورده¬‎‌های حاوی الکل و سایر دارو‌¬های مضعف CNS با این دارو ممکن است سبب بروز ضعف شدید CNS، ضعف تنفسی و کاهش فشار خون شود. سایمتیدین با مهار متابولیسم این دارو، غلظت پلاسمایی آن را افزایش می¬‌دهد.

اشکال دارویی نورتریپتیلین Nortriptyline :

Tablet: 10, 25mg

مصرف نورتریپتیلین Nortriptyline در دوران بارداری و شیردهی

رده بندی بارداری: گروه D

نورتریپتیلین Nortriptyline  با غلظت‌های کم در شیر ترشح می‌ شود.

 

اثر نورتریپتیلین Nortriptyline  بر آزمایشهای تشخیصی

نورتریپتیلین ممکن است زمان لازم برای انتقال جریان الکتریکی قلب را طولانی سازد (طولانی شدن فاصله ‌های QT و PR و پهن شدن موج T بر رو ی الکتروکارد یوگرام).