مصرف اسیدفولیک را یک سال قبل از بارداری آغاز کنید. کمبود اسیدفولیک در دوران بارداری می‌تواند با بیماری‌های مختلفی مانند اوتیسم در کودکان پاسخ داده شود به همین دلیل به مادران باردار توصیه می‌شود تا یک سال قبل از باردار شدن مصرف اسیدفولیک را شروع کنند تا احتمال به دنیا آمدن فرزندی با ناهنجاری‌های مختلف کاهش پیدا کند.

اسید فولیک یا ویتامین ب 9 ، یکی از موادی است که برای پیشگیری از بروز هرگونه اختلالی در تکامل لوله عصبی جنین موثر است. در دوران بارداری که سلو‌ل‌ها در حال تکثیر و رشد هستند بیش از هر زمان دیگری به اسید فولیک نیازمندند. بسیاری از پزشکان معتقدند، در صورتی که مادران باردار یک ماه قبل از بارداری مصرف  اسید فولیک را آغاز کنند، مناسب خواهد بود و می‌توانند نیاز روزانه جنین به این ماده را تامین کنند. متخصصان توصیه می‌کنند زنان با رسیدن به سن باروری بهتر است به طور روزانه اسید فولیک مصرف کنند تا با کمبود این ماده در دوران بارداری خود مواجه نشوند.

دریافت اسیدفولیک به میزان کافی
پزشکان توصیه می‌کنند زنانی که در حال برنامه‌ریزی برای بچه‌دار شدن هستند بایستی روزانه در حدود 400 میکروگرم اسیدفولیک دریافت کنند. مصرف اسیدفولیک باید قبل از لقاح و حداقل 3 ماه پس از باردار شدن به میزان کافی باشد زیرا این دوران در شکل‌گیری لوله عصبی جنین تاثیر به‌سزایی دارد‌.

کمبود اسیدفولیک در دوران بارداری می‌تواند باعث اوتیسم در کودکان شود

خوراکی‌های مختلفی حاوی اسیدفولیک هستند و می‌توانند نیاز مادران باردار را تامین کنند اما از سوی دیگر‌، مادران بسیاری با فقر شدید و زیاد اسیدفولیک مواجه هستند به طوری که نیازمند مصرف مکمل‌های اسیدفولیک بوده و مصرف خوراکی‌ها به تنهایی کافی نیستند. بدن تمامی انسان‌ها برای انجام فعالیت‌های روزانه خود به اسید فولیک نیاز دارد اما زنان باردار بیش از سایرین به این ماده مهم نیاز دارند. زیرا اسید فولیک نقش مهمی را در رشد و همینطور احیای بافت‌های سلولی ایفا می‌کند.
از خوراکی‌های سرشار از اسید فولیک می‌توان به کلم بروکلی، لوبیا چیتی، تخمه آفتابگردان، مارچوبه، جیگر بوقلمون، نعنا، بادام زمینی، موز، آب گوجه فرنگی، پرتقال، تخم کتان، سبوس گندم، اسفناج، کاهو، آرتیشو، سویا، عدس، نان، پاستا، نخود فرنگی، هلو، سیب زمینی، خرما ، تخم مرغ، ماهی را نام برد.
زنان باردار با استفاده از این رژیم غذایی می‌توانند خوراکی‌هایی را به بدن خود برسانند که سرشار از اسید فولیک بوده و با مصرف مکمل‌های اسیدفولیک نیز نیاز روزانه بدن خود را به طور کامل تامین کنند. اما همان‌قدر که مصرف اسیدفولیک در زنان حائز اهمیت است، باید گفت برخی از آقایان نیز با کمبود اسید فولیک روبرو هستند و کمبود این ماده می‌تواند بر کیفیت اسپرم تاثیر داشته  و خطر نازایی را در زنان افزایش دهد به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از باردار شدن به مشاوره‌های پزشکی مراجعه شود تا از کمبودهای بدن خود و همسرتان آگاهی پیدا کرده و بتوانید با خیالی آسوده برای باردار شد برنامه ریزی کنید.

 

منبع : نی نی سایت

ninisite.com