قرص LD,عوارض قرص LD,پیشگیری از بارداری

همه قرص‌ها و داروها دارای عوارضی هستند که این عوارض در برخی افراد با شدت کمتری بروز می‌کند اما در برخی افراد شدید است. قرص LD از آن دست قرص‌هایی است که بیشتر خانم‌ها با وجود عوارض موجود، مجبور به مصرف آن هستند. برخی نیز بر اثر عدم‌ آگاهی از عوارض خطرناک آن اقدام به مصرف خودسرانه و طولانی مدت این قرص‌ها می‌کنند.
کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره گفت: قرص ضدبارداری خوراکی به نام LD دارای دو جزء اصلی استروژن و پروژسترون است که هر جزء از این هورمو‌ن‌ها عوارضی بر بدن بر جای می‌گذارند.

 

دکتر حنیفه اظهار کرد: عوارض گوارشی نظیر تهوع، استفراغ و افزایش وزن به علت احتباس آب در بافت‌های بدن از عوارض هورمون استروژن موجود در قرص LD است. مصرف قرص LD بر روی سیستم انعقاد خون تاثیر گذاشته و موجب افزایش فاکتورهای انعقادی می‌شود. بنابراین احتمال خطر ابتلا به سکته‌های مغزی در افرادی که از این نوع قرص استفاده می‌کنند، بالا می‌رود.

 

بروز سکته‌های مغزی بر اثر مصرف قرص LD زمانی رخ می‌دهد که فرد پس از خوردن قرص، مایعات زیادی ننوشد. به عنوان مثال افراد در ماه مبارک رمضان نمی‌توانند آب زیادی بنوشند بنابراین این خطر در آن‌ها افزایش می‌یابد.

با تاثیر هورمون استروژن بر روی سیستم عصبی فرد، احتمال وقوع سردرد در افراد بیشتر شده و تعداد حملات میگرن نیز افزایش می‌یابد. همچنین مصرف این قرص موجب بروز سردردهای تنشی می‌شود. افزایش فشارخون نیز از دیگر عوارض قرص LD است که به نوعی هم زمینه‌ساز شروع پرفشاری خون است و هم در افرادی که فشار خون دارند موجب افزایش آن می‌شود. زمانی‌ که فشار خون سیستولیک افراد بالای 140 میلی‌لیتر جیوه باشد توصیه می‌شود که از مصرف قرص‌های LD خودداری کنند.

 

استروژن موجود در قرص‌های LD احتمال بروز عفونت‌های واژینال را افزایش می‌دهد و اختلال در دوره‌های خونریزی قاعدگی را به دنبال دارد. از دیگر عوارض مربوط به قرص LD افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم است. همچنین مصرف این قرص باعث بزرگ شدن سینه‌ها می‌شود. دکتر حنیفه با بیان اینکه استفاده از قرص‌های LD در مواردی منجر به بروز یرقان و مشکلات کبدی می‌شود، افزود: در مواردی نیز تیره شدن رنگ پوست بر اثر مصرف LD در افراد رخ می‌دهد.

 

جزء پروژسترون LD نیز عوارضی مانند افزایش LDL خون، ریفلاکس معده، یبوست، افزایش دمای بدن و ترشح شیر از سینه‌ها را به دنبال دارد.
حنیفه با بیان اینکه قرص‌های LD با داروهای انعقاد خون کاملا تداخل دارند، اضافه کرد: قرص‌ها در داخل کبد دچار فعل و انفعالاتی می‌شوند که در اصطلاح پزشکی به آن متابولیزه شدن می‌گویند. این مساله باعث می‌شود داروهای انعقادی سریع‌تر دفع شوند و در نتیجه تاثیرشان بر روی بدن بیمار نیز کمتر می‌شود.

 

خانم‌ها بهتر است پیش از مصرف قرص‌های ضدبارداری حتما با پزشک مشورت کنند تا با گرفتن شرح حال بتواند بهترین تصمیم را برای استفاده یا عدم‌ مصرف قرص‌های LD را داشته باشند. قطعا با یک دوره مصرف LD فرد دچار عوارض خطرناکی نمی‌شود و زمانی این قرص می‌تواند عوارض خطرناکی مانند سرطان یا ناراحتی‌های کبدی داشته باشد که بدون مشورت با پزشک و به صورت خودسرانه و طولانی‌ مدت این قرص مصرف شود.

 

عوارض قرص LD,قرص LD,پیشگیری از بارداری

 

 

فریبا اسدی، کارشناس مامایی نیز اظهار کرد: قرص‌های LD که مهم‌ترین کاربرد آن پیشگیری از بارداری است از سنین باروری تا یائسگی مورد استفاده خانم‌ها قرار می‌گیرد. مصرف قرص‌های LD در افراد دارای فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، چربی خون بالا و سنین بالای 35 سال ممنوع است.
وی افزود: قرص LD حاوی دو نوع هورمون استروژن و پروژسترون است که در بسته‌های 21 عددی و کرم رنگ معمولا مورد مصرف خانم‌ها به منظور پیشگیری از بارداری است؛ به طوری که باید در اوایل دوره قاعدگی و در پنج روز اول شروع به خوردن شود و پس از اتمام هفته، یک هفته به خود استراحت بدهند.
وی با تاکید بر اینکه عوارض ناشی از مصرف قرص‌های LD به طور معمول پس از یک دوره مصرف از میان می‌رود، افزود: با مصرف بسته اول از قرص‌های LD عوارضی مانند لکه‌بینی، کم‌ شدن خونریزی ماهیانه، تهوع، استفراغ، چاقی و احتباس آب در بدن به وجود می‌آید. اسدی با بیان اینکه مهم‌ترین مزیت استفاده از قرص‌های LD پیشگیری از بارداری ناخواسته است، افزود: مصرف این قرص، دردهای دوران قاعدگی را تا حد چشمگیری کاهش داده و یک درمان مناسب برای کیست‌های تخمدان است.
وی ادامه داد: استفاده از قرص‌های LD خطر ابتلا به سرطان‌های تخمدان را کاهش می‌دهد و برای افرادی که تمایل به چاق شدن دارند، می‌تواند مناسب باشد. عوارض یاد شده زمانی تشدید می‌شود که فرد بدون مشورت با پزشک و به طور خودسرانه اقدام به مصرف طولانی‌ مدت قرص‌ها کند.

بنابراین هر دارویی علاوه بر تاثیر مطلوبی که بر روی بدن دارد، دارای عوارض ناخوشایندی نیز هست. بنابراین مصرف‌کنندگان باید تحت نظر و با مشورت پزشک اقدام به استفاده از این قرص‌ها کنند.

منبع : isna.ir