شپش سر – روش خانگی و گیاهی درمان “شپش سر” | شپش کودک

  • رشک در واقع تخم “شپش” یا pediculus می باشد .که به شکل بیضی وسفیدرنگ وکوچک که به ساقه مو ودرز لباس می چسبد .هر کدام از این تخم ها داخل یک کپسول بسیار چسبناک قرار گرفته و به فاصله کمی از ریشه مو جای که دما و رطوبت مناسب داردقرار میگیرند.پس از ۷روز شپش ها سر از تخم در می آورند وطی مراحلی به شپش بالغ تبدیل می شوند .ممکن است رشک “سر ” با شوره سر اشتباه شودکه وجه تمایز آن در این است که شوره سر در واقع بافت مرده پوست می باشد که به راحتی از مو جدا میشود در حالی که رشک به سختی از مو جدا میشود”شپش سر” روی پوست سر وموی انسان زندگی و از خون لایه های سطحی پوست تغذیه می کند.
چطور خودمان شپش سر را درمان کنیم
چطور خودمان شپش سر را درمان کنیم

چطور خودمان شپش سر را درمان کنیم

 

درمان شپش سر درمان “شپش سر” با حنا درمان شپش سر

با سرکه درمان شپش سر در طب سنتی

 درمان شپش سر با روغن زیتون 

****************
روغن درخت چای اسانس های طبیعی است که به طور موثر در درمان آلودگی شپش سر استفاده می شود. این روغن ضد ویروس، ضد باکتری، ضد قارچ و در درمان شپش  بسیار سودمند است. روغن درخت چای بسیار قوی است، بنابراین با  یک قطره  روغن زیتون رقیق کنید. با توپ پنبه ای به سرتاسر پوست سر بمالید. ۱۲ ساعت بعد بشویید. ابتدا  سه بار در هفته  این کار را انجام دهید  و سپس  یک بار در هفته تا از شر آن خلاص شوید.

از بین بردن شپش به وسیله روغن زیتون

۱- به همه جای موهای سر خود روغن زیتون بمالید.

۲- موهای خود را در قسمت بالای سر خود جمع کنید و با کلاه حمام یا حوله آنها را بپوشانید.ممکن است موها چسبناک و روغنی و ناراحت کننده باشند. بنابراین می توانید حوله ای را دور گردن خود ببندازید تا این مواد را جذب کند.

۳- ۳ تا ۸ ساعت موهای خود را در این حالت نگه دارید.کمتر از ۳ ساعت نباشد، زیرا تحقیقات نشان داده که شپش ها می توانند تا ۲ ساعت در مایعاتی مانند روغن زیتون زنده بمانند.هر چه مدت زمان به ۸ ساعت نزدیک تر شود،میزان از بین رفتن شپش ها و موثر بودن این روش بیشتر خواهد بود.

۴- ظرفی پر از آب داغ و صابون آماده کنید و حوله را داخل آن قرار دهید.خود را برای دیدن شپش های مرده و تخم های آن که در آب شناور می شوند ، آماده کنید.

۵- حوله سر خود را بردارید.موهای خود را به ۴ قسمت تقسیم کنید.می توانید از سنجاق سر برای این کار استفاده کنید.

۶- از شانه فلزی برای شانه زدن هر قسمت از موی خود استفاده کنید.بعد از شانه زدن تمام موهای خود، شانه استفاده شده را در آب صابون قرار دهید و خوب آن را شستشو دهید تا شپش های آن کشته شوند.

۷- شانه زدن را تا جایی ادامه دهید که موهایتان عاری از شپش به نظر آید.

۸- می توانید از مواد پاک کننده برای پاک کردن روغن زیتون موهای خود استفاده کنید.سپس می توانید از شامپو برای پاک کردن کامل آن استفاده کنید.

۹- موهای خود را با سشوار خشک کنید.گرمای ناشی از سشوار می تواند شپش های باقی مانده احتمالی را از بین ببرد.

۱۰- به دقت موهای خود را بررسی کنید تا شپش های باقی مانده را پیدا کنید.

۱۱- این کار را هر سه روز یکبار، به مدت دو هفته اجرا کنید تا تمام شپش ها کشته شوند.طول دوره  زندگی هر شپش حدودا ۱۲ روز است.

اگر این کار تکرار نشود، امکان تخم گذاری و رشد مجدد شپش ها وجود دارد.

روش خانگی و گیاهی درمان "شپش سر"
روش خانگی و گیاهی درمان “شپش سر”

درمان شپش سر” انسان درمان شپش سر با طب سنتی

 درمان شپش سر در بارداری درمان شپش سر کودک درمان شپش سر در زنان باردار  

****************

 روغن درخت چای

 

 روغن اکالیپتوس مناسب برای درمان شپش

روغن اوکالیپتوس از برگ های تازه  درخت اکالیپتوس استخراج شده است. روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری موثر است. شامل ترکیباتی که به از بین بردن حشرات کمک میکند. استفاده از آن را به طور منظم به منظور خلاص شدن از شر شپش است . می توانید چند قطره از اسانس اکالیپتوس در شامپو  مخلوط کنید و پوست سر خود را به خوبی با آن بشویید. این یک راه آسان برای از بین بردن شپش است. اضافه کردن چند قطره از این روغن به آب حمام و شستشوی آن با موی سر شیوه دیگری برای دفع شپش است.

 

  اسانس روغن شمعدانی برای درمان شپش

اسانس شمعدانی مورد استفاده برای کشتن شپش  است اسانس شمعدانی به عنوان  محبوب ترین از بین برنده شپش است . ماساژ آن  به مو و پوست سر در هنگام خواب و شستن آن در صبح ضروری است یا چند قطره از اسانس شمعدانی به شامپو  اضافه کنید تا شپش بطور کامل از بین برود.

درمان شپش سر در کودکان درمان شپش سر

با سس مایونز درمان شپش سر در کودکان زیر ۲ سال

**************

 

درمان شپش به وسیله بادام تلخ

به مقدار نیاز (۵۰سی سی روغن بادام تلخ و۱۰سی سی آب)را مخلوط و بخوبی تکان می دهیم سپس مخلوط اماده شده را به نواحی سر وساقه مو مالیده و ماساژ می دهیم تاتمام سطح پوست سر را بپوشاند . بهتر است محلول را شب استفاده وصبح ضمن ستشو وشانه کردن رشک ها را از موها جدا کنیم. برای اطمینان بیشتر درمان را میتوان به فاصله ۷تا ۱۰ روز بعد تکرار کرد.

درمان شپش سر با روغن چریش

روغن چریش شامل ترکیبات مختلف است که دارای خواص دارویی است چند قطره از روغن چریش  را با  روغن زیتون ترکیب کنید و با توپ پنبه  ای به پوست سر بزنید حداقل دو بار در هفته به مدت یک ماه تکرار کنید تا بطور کامل شپش درمان شود.

 درمان شپش با سرکه

۱- سرکه را گرم کرده و آن را روی سر خود بمالید. حوله یا کلاهی روی سر خود بگذارید و ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد بشویید.

۲- روغن معدنی را با سرکه مخلوط کنید و آن را روی موهای خود بمالید تا شپش هایی که به سختی به موها چسبیده اند جدا شوند. می توانید روغن معدنی را از داروخانه تهیه کنید. این مخلوط شوره سر را هم برطرف می کند. مخلوط های بالا را هر شب روی سر خود قرار دهید تا شپش ها به طور کامل برطرف شوند. حتی بعد از برطرف شدن کامل شپش، ۳ تا ۵ روز بعد هم، از این مخلوط برای موهای خود استفاده کنید. به این دلیل که کاملا مطمئن شوید شپش ها دیگر برنمی گردند.

منابع:

beytoote.com

tebyan.net
razavipharma.com
hidoctor.ir

درمان شپش سر” در بارداری درمان شپش سر کودک درمان “شپش” سر در زنان باردار درمان قطعی “شپش سر” درمان شپش سر با حنا درمان شپش با اسپند درمان شپش سربا سس مایونز علائم شپش سر

چه کسانی در معرض ابتلا به شپش هستند.

شپش سر یک مشکل شایع است. شپش ها حشرات انگلی کوچک و خاکستری رنگی هستند که روی پوست سر انسان زندگی می کنند. طول بدن یک شپش بالغ حدود ۳-۱ میلی متر است. این حشرات توانایی پرواز یا جهیدن یا نفوذ به درون پوست سر را ندارند ولی شش پای آنها کاملاً برای چسبیدن به موها تکامل یافته است.

وجود شپش سر دلیل بر عدم نظافت نیست. هر کسی ممکن است به شپش سر مبتلا شود، فقیر یا غنی. تمیز یا کثیف ولی در بچه های بین ۴ تا ۱۱ سال بیشترین شیوع دیده می شود و در دختران بیش از پسران است همچنین در سن شروع مدرسه نیر شایع تر است. شپش سر معمولاً به شکل فرد به فرد و با تماس سر افراد سرایت پیدا می کند. حدود ۳۰ ثانیه طول می کشد که یک شپش از یک سر به سر دیگر انتقال پیدا کند. سرایت از طرق دیگر شیوع کمتری دارد مثل کلاه، شانه یا بالش. نکته اینکه شپش سر از حیوانات قابل سرایت نیست.

علامت این عارضه، خارش شدید و بدون علت سر است که بر اثر خارش شدید گاهی اوقات ممکن است عفونت پوستی و زرد زخم ناحیه پشت سر و پشت گوش هم ایجاد شود.

این مشکل چقدر شایع است؟
متاسفانه در این سال های اخیر شپش سر شایع شده است، همین چند ماه قبل بود که هشداری برای شیوع شپش در مهد کودک ها دادیم .به ویزه مهد کودک هایی که مخصوص  متمولین و خانواده های پولدار بود. در واقع شپش را نباید یک مشکل بهداشتی دانست، بلکه بیشتر یک مشکل فرهنگی است، زیرا فرد مبتلا اگر به موقع به پزشک مراجعه و خود را درمان کند و از اقدامات پیشگیرانه بهره ببرد، از انتقال آن به دیگران جلوگیری می شود. ولی متاسفانه به علت کم توجهی، وقتی فردی مبتلا می شود، در محیط مدرسه یا کار، به راحتی این حشره را به دیگری منتقل می کند و زمانی فرد متوجه شپش سر می شود که دچار خارش های شدید شده است و چند ماه از بیماری اش گذشته و ده ها نفر را مبتلا کرده است.

لذا مشکلی که الان در تهران مشاهده می کنیم، به همین علت است .وگر نه شپش ها به راحتی درمان می شوند، . این درمان ساده می تواند از انتقال بیماری جلوگیری کند و برای این کار، همه اعضای خانواده باید درمان شوند.

عکس شپش -شپش سر و بدن
عکس شپش -شپش سر و بدن

در قدیم موی مبتلایان را می تراشیدند .

آیا الان هم مواردی را داریم که نیازی به این کار باشد؟
خیر.برای درمان شپش سر نیازی به تراشیدن مو نیست و به راحتی با یک شامپو می توان آن رابرطرف کرد. این شامپوها به علت دارا بودن ترکیبات شیمیایى بخصوص باعث مرگ شپشها میشوند و به مرور زمان با حل کردن کپسول تخمها آنها را از مو جدا میکنند. شامپوهاى ضد شپش از شویندههاى قوى به شمار میآیند و بدون تجویز نباید مصرف شود. اغلب بیماران توسط شامپوهاى مخصوص و بندرت داروهاى خوراکى درمان مى شوند. نکته مهم این است که باید تمام افرادى که ساعات زیادى را در کنار هم سپرى مى کنند

مثل اعضا یک خانواده همزمان مورد درمان قرار گیرند. هرچند که علامتى وجود نداشته باشد وحتى در معاینه توسط پزشک نیز علامتى دال بر دیگرى در سایر افراد خانواده وجود نداشته باشد. بنابراین اگر یک فرد در یک خانواده مبتلاست تمامى اعضا باید درمان گردند. معمولاً علت شکست درمان بیماران نیز عدم رعایت همین نکته است. برخى موارد درمان نیاز به تکرار پس از یک هفته دارند که ضرورتاً باید انجام گیرد. روسرى، شانه، برس، کلاه،شال و روبالشى و ملحفه باید در آب داغ شسته شوند.

ضدعفونى و شست و شوى فرش و موکت ومبلمان ضرورتى نداشته و نیازى به ضدعفونى کردن کل خانه وجود ندارد .

آیا می توان قبل از اینکه فرزندمان مبتلا شود پیشگیر ی کنیم؟
اگر کودک شما مبتلا به شپش شدباید بدانید که بدترین اتفاق عالم برای او رخ نداده است و مهم ترین نکته آن است که در این خصوص والدین ترس بخود راه ندهند و برای در مان اقدام کنند. البته شپش اگر برای مدتی بدون درمان بماند می تواند مشکلاتی برای سلامتی فرد و دیگران ایجاد کند. .پیشگیرى معمولاً با ارتقا بهداشت کل جامعه میسر است،با آگاهى دادن به والدین، آموزگاران و افراد دیگر جامعه مى توان با کنترل هرچه سریعتر موارد مبتلا به کاهش ابتلا سایرین کمک کرد.

و در آخر لازم به ذکر مجدد است که شپش سر در هر طبقه اجتماعى و اقتصادى مى تواند دیده شود و رعایت دقیق موازین بهداشتى هرچند بسیار مفید و کمک کنندهاست ولى احتمال ابتلا را منتفى نمى سازد. والدین نباید خود را سرزنش کنند .گر چه بهبود وضعیت بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی به شپش داشته است ، اما همچنان این انگل گستردگی جهانی دارد. شپش مختص جامعه یا طبقه اجتماعی خاصی نیست. طول مو، جنس ، سن و رنک مو تاثیری در انتقال شپش نداشته ،  شامپو کردن معمولی باعث از بین رفتن یا پیشگیری از آن نمی شود

پس کافیست در موارد مشکوک به پزشک مراجعه کنیم .

آیا خارش سر هم جزئ موارد شک است؟
شک به بیمارى اولین قدم تشخیص شپش سر است.. خارش سر بخصوص خارش بدون علت در یک کودک در سنین مدرسه باید از این جهت مورد بررسى قرار گیرد.. . معمولاً خارش در ناحیه پشت سر و اطراف گوش ها بوده و یا دراین نقاط از شدت بیشترى برخوردار است.اولین علائم بالینی در سر، موقعی اتفاق می افتد که شپش شروع به حرکت می کند که معمولاً از حاشیه دو طرف سر شروع می شود و بعد به طرف مرکز سر گسترش می یابد اما از آنجا که تقریبا همه افراد با اطلاع یافتن از وجود شپش سر در نزدیکان خود، ناگهان دچار خارش سر میشوند! بنابراین طبیعی است که صرفا وجود خارش کافی نبوده ، لازمست که معاینه و بررسی دقیق تری انجام شود خیلی از اوقات هم، مدرسه یا همسایگان ممکن است شما را از وجود شپش در دانش آموزان مطلع کنند و لازمست که شما خانواده خود را از این نظر بررسی نمایید.
شپش سر اغلب با چسبیدن به قاعده مو خود را از چشمان شما مخفی می کند، ضمن آنکه از نور و گرما هم گریزان بوده ، غالبا دور از تاج سر قرار می گیرد لذا بیشتر مشاهده رشک های چسبیده به سر است که شک به بیماری را بر می انگیزد.

چگونه می توان مطمئن شد که رشک وجود دارد ؟
آنچه مهم است آن است که رشک را از شوره سر و سایر حالات مشابه افتراق دهیم، شوره سر در واقع پوست مرده است که به راحتی از مو جدا می شود. گاهی اوقات بقایای اسپری های مو هم ممکن است با رشک اشتباه شوند، اما معاینه کامل ما در تشخیص رشک کمک می کند

درمان را هم توضیح می دهید؟
برای درمان شپش سر، شامپویی به نام لیندان استفاده می شود که ۵ تا ۱۰ دقیقه روی سر می ماند و بعد شسته می شود و ۷ تا ۱۰ روز پس از مصرف، نیاز به مصرف دوباره دارد. مصرف این شامپو در کودکان زیر ۶ سال و مادران بادار ممنوع است و برای آن ها با تجویز پزشک، باید از شامپو های جدیدتری استفاده کرد. بعد از یک بار استفاده از شامپو قدرت انتقال شپش از بین می رود پس از مصرف شامپو، رفتن افراد به مدرسه و مهد کودک بلامانع است و نیازی نیست از رفتن فرد به مدرسه و مهد کودک جلوگیری کرد.تکرار مصرف شامپو پس از یک هفته برای از بین بردن تخم های چسبیده به مو لازم است در صورت وجود عفونت ثانویهباکتریال باید هر چه سریعتر درمانآنتیبیوتیک را برای حداقل ۱۰ روزشروع کرد.
مصاحبه هفته نامه سلامت با آقای دکتر نیلفروش زاده