آزیترومایسینAzithromycin  در واقع نوعی آنتی‌بیوتیک از  ماکرولیدها ست که برای گلودرد استرپتوکوکی، برونشیت، برخی انواع ذات الریه (پنومونی‌) و عفونت‌های کلامیدیایی توسط پزشک تجویز می‌شود.

نتیجه تصویری برای ‫اشکال دارویی Azithromycin‬‎

موارد و مقدار مصرف Azithromycin آزیترومایسین  :

  • در صورتی که Azithromycin آزیترومایسین از طریق پزشک جهت درمان برونشیت، فارنژیت، پنومونی و عفونت‌های پوستی تجویز شود :

در افراد بزرگسال ۱۶ سال به بالا:

روز اول ۵۰۰ میلی‌گرم به صورت تک‌دوز (یک وعده) سپس از روز دوم ۲۵۰ میلی‌گرم یک بار در روز و راس ساعت معین تا روز پنجم ( طبق تجویز پزشک )

  • در صورتی که توسط پزشک جهت درمان عفونت‌های کلامیدیایی تجویز شود :

در افراد بزرگسال ۱۶ سال به بالا : 

۱۰۰۰میلی‌گرم به صورت یک مقدار واحد.

توجه : عوارض جانبی و خطرات مصرف  کپسول آزیترومایسین در کودکان زیر ۱۶ سال مشخص نشده است.

 

عوارض جانبی و موارد منع مصرف Azithromycin آزیترومایسین :

هر دارویی دارای عوارض جانبی متعددی است که افراد مختلف ممکن است دچار این عوارض جانبی بشوند و یا هیچ عوارض جانبی را تجربه نکنند . در هر حال در صورتی که بعد از مصرف این دارو ، عوارض زیر را مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید ( در صورت شدت زیاد )

احساس خستگی ، سردرد ، سرگیجه شدید ، طپش قلب و ریتم نامناسب قلبی ، درد قفسه سینه و احساس فشار روی سینه و قلب ،

شکم درد شدید و احساس دلپیچه ، اسهال ، استفراغ و حالت تهوع ، حساسیت به نور ، خارش و کهیر ،با علائمی چون تورم لب‌ها و دور چشم،

کهیر یا تورم‌های پوستی، غش ناگهانی، ضربان قلب تند یا خس‌خس سینه یا مشکل در تنفس

عوارض جانبی احتمالی و اورژانسی در صورت مصرف Azithromycin آزیترومایسین : 

ممکن است با مصرف این دارو دچار حالت آنافیلاکسی یا بیش‌دفاعی ( Anaphylaxis) شوید . که در این صورت سریعا و به صورت اورژانسی باید به پزشک مراجعه نمایید . آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می‌کند و  یک واکنش آلرژیک جدی است که به طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ گردد. آنافیلاکسی معمولاً با علایمی همچون ضایعات جلدی، خارش، تورم گلو و افت فشار خون همراه است. دلایل معمول آنافیلاکسی شامل نیش حشرات، مواد غذایی و داروهاست.

علائم آنافیلاکسی به طور متوسط بین ۵ تا ۳۰  دقیقه ظاهر می‌شوند .

علائم معمولاً شامل برآمدگی‌هایی روی پوست (کهیر)، خارش، صورت و پوست سرخ (برافروختگی)، یا لب‌های متورم است. افرادی که دچار ورم زیر پوستی (آنژیوادم) شده‌اند، ممکن است به جای خارش احساس سوختگی داشته باشند.

تا ۲۰٪ موارد ممکن است زبان یا حلق فرد متورم شود. دیگر علائم شامل آبریزش بینی و تورم غشای مخاطی روی سطح چشم و پلک (کونژنکتیویت) است. پوست ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن به رنگ آبی دربیاید (سیانوز).

علائم تنفسی شامل تنگی نفس، تنفس دشوار و همراه با صدای خس حس، یا تنفس دشوار و با صدای بلند (همراه با سوت) است.

تنفس با صدای خس خس معمولاً به دلیل اسپاسم ماهیچه‌های پایینی راه تنفسی (ماهیچه‌های برونش) است.

تنفس همراه با صدای سوت به علت تورم قسمت‌های بالایی راه تنفسی است، که باعث تنگی راه‌های تنفسی می‌شود. گرفتگی صدا، درد هنگام بلعیدن، و سرفه نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

عروق قلبی ممکن است به دلیل آزادسازی هیستامین از سلول‌های مشخصی در قلب، به طور ناگهانی منقبض شوند.

(اسپاسم عروق کرونر) این اتفاق مانع از جریان خون به قلب می‌شود، و ممکن است باعث مرگ سلول‌های قلبی شود (آنفارکتوس میوکارد)،

یا ضربان قلب ممکن است خیلی تند، یا خیلی کند گردد (دیس ریتمی قلبی)، و یا ممکن است قلب از تپش باز بماند (ایست قلبی).

افرادی که از پیش مشکل قلبی دارند بیشتر در معرض خطرات قلبی ناشی از آنافیلاکسی هستند.

در حالی که ضربان قلب شدید به دلیل فشار خون پایین بیشتر رایج است، ۱۰٪ از افرادی که از انافیلاکسی رنج می‌برند ممکن است ضربان قلب پایین (برادی کاردی) با فشار خون پایین داشته باشند.

(ترکیب ضربان قلب پایین و فشار خون پایین رفلکس بزول یاریش نامیده می‌شود) فرد به دلیل افت فشار خون ممکن است دچار سرگیجه و بی هوشی شود.

این افت فشار خون به دلیل گشاد شدن عروق خونی (شوک توزیعی) یا به دلیل نارسایی بطن‌های قلب باشد (شوک کاردیوژنیک).

در موارد محدودی، فشار خون بسیار پایین می‌تواند از علائم آنافیلاکسی باشد.

 

تداخل دارویی Azithromycin آزیترومایسین :

آزیترومایسین ممکن است با برخی داروها به ویژه کاربامازپین، ترفنادین، سیکلوسپورین، ضدانعقادها (رقیق کننده‌های خون مثل وارفارین)، تئوفیلین، و آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم/ منیزیم تداخل نشان دهد.

اشکال دارویی Azithromycin آزیترومایسین  :

Tablet: 250, 500mg
Capsule: 250, 500mg

************

توضیحات بیشتر و تکمیلی :

آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک معروف و پراستفاده است که در درمان انواع عفونت های ناشی از باکتری استفاده می شود . از جمه : عفونت های تنفسی ، عفونت های پوستی ، عفونت گوش و برخی از بیماری های جنسی و …

آزیترومایسین - عوارض جانبی
آزیترومایسین – عوارض جانبی
توجه : در صورتی که دچار بیماری زردی و بیماری های کبدی هستید نباید از آزیترومایسین استفاده کنید

در صورتی که به داروی آزیترومایسین و یا داروهای مشابه مانند کلاریترومایسین، اریترومایسین یا تلیتررومایسین آلرژی دارید نباید از آزیترومایسین استفاده کنید . همچنین در صورتی که مشکلات زیر را دارید ، قبل از تجویز آزیترومایسین ، به پزشک خود اطلاع دهید (موارد منع مصرف):

از داروی آزیترومایسین در موارد زیر نباید استفاده کرد و یا باید طبق تجویز و نظر پزشک متخصص باشد :

  • در صورتی که بیماری کبدی دارید
  • در صورت ابتلا به بیماری کلیوی
  • در صورت ابتلا به اختلالات ریتم قلب
  • اگر سطح پتاسیم در خون شما پایین است
  • در صورت ابتلا به بیماری میاستنی گراویس
  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید

( به نظر نمیرسد آزیترومایسین برای جنین و یا نوزاد مشکلی ایجاد کند ولی در هر صورت ، قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید )

داروی آزیترومایسین
داروی آزیترومایسین
توجه : مصرف آزیترومایسین در بیماری ها و عفونت های مختلف متفاوت است . لطفا در صورتی که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرد ، آزیترومایسین را برای دیگران پیشنهاد نکنید .

آزیترومایسین را همراه با غذا ، بعد و یا قبل از غذا میتواند مصرف کرده . در صورتی که از سوسپانسیون ، قطره وی ا شربت آزیترومایسین استفاده میکنید باید حداقل دو ساعت بعد از صرف غذا مصرف شود .

در صورتی که بیماری شما بهبود یافت ، دوره درمان را کامل کنید و مصرف دارو را قطع نکنید . قطع مصرف آزیترومایسین قبل از پایان دوره درمان میتواند باعث ایجاد مقاومت ویروسی بدن در مقابل تاثیرات دارو شود . آزیترومایسین عفونت های ویروسی مانند انواع انفولانزا و سرماخوردگی را درمان نمی کند .

در صورتی که یک وعده مصرف آزیترومایسین را فراموش کنم چه کار باید بکنم ؟

در صورتی که مصرف داروی خود را فراموش کردید ، به محض یاداوری داروی خود را مصرف کنید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک میشوید ، دوز فراموش شده را رها کرده و دوز بعدی را در زمان مورد نظر مصرف کنید .

تداخل دارویی آزیترومایسین و توصیه هایی درباره مصرف این دارو

حداقل ۲ ساعت قبل و بعد از مصرف آزیترومایسین نباید از داروهای ضد انسداد که حاوی آلومینیوم ویا منیزیم هستند استفاده کنید . همچنین مصرف آزیترومایسین میتواند باعث اسهال شود .در صورتی که اسهال خونی دارید حتما با پزشک تماس بگیرید . بدون مشورت پزشک در زمان مصرف آزیترومایسین از داروای ضد اسهال استفاده نکنید . در زمان مصرف آزیترومایسین از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کرده و از برنزه کردن پوست و سولاریوم دوری کنید . در صورتی که به مدت طولانی در بیرون از خانه هستید پیشنهاد میشود از کرم ضدآفتاب (SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید.

تداخل دارویی آزیترومایسین
تداخل دارویی آزیترومایسین

 

عوارض جانبی آزیترومایسین

این دارو مانند تمام داروهای دیگر ، میتواند باعث بروز عوارض جانبی شود . این عوارض جانبی در تمام افراد یکسان نبوده و ممکن است شما هیچ کدام از این عوارض را تجربه نکنید .

در صورتی که با مصرف آزیترومایسین دچار علائم آلرژی و حساسیت شدید حتما با اورژانس یا پزشک تماس بگیرید . عوارضی مانند تنگی نفس ، خارش و سوزش چشم همراه با قرمز شدن ، تورم صورت و لب ها ، تورم زبان ، خارش گلو و پوسته پوسته شدن پوست و احساس خارش شدید پوست ، تب شدید ، تورم غدد لنفاوی ،درد شدید عضلات ،کبود شدن بدون دلیل پوست ، زردی پوست یا چشم .

در صورتی که عوارض زیر را دارید و با گذشت مدتی این عوارض از بین نمیرود حتما با پزشک تماس بگیرید :

  • درد شدید معده
  • اسهال خونی
  • افزایش ضربان قلب و احساس کردن ضربان قلب
  • درد قفسه سینه همراه با احساس تهوع
  • تنگی نفس با احساس گیجی به صورتی که نتوانید تعادل خود را خفظ کنید
  • درد معده غیر قابل تحمل
  • از دست دادن اشتها

در صورتی که از داروهایی مانند  وارفارین، کومادین، یانوتوون استفاده میکنید در زمان تجویز آزیترومایسین ، به پزشک خود اطلاع دهید .

چگونگی مصرف آزیترومایسین

جهت درمان برونشیت، فارنژیت، پنومونی و عفونت‌های پوستی:

بزرگسالان ۱۶ سال و بالاتر: روز اول ۵۰۰ میلی‌گرم به صورت تک‌دوز(یک وعده) سپس از روز دوم ۲۵۰ میلی‌گرم

تک‌دوز(یک وعده) در روز و راس ساعت معین تا روز پنجم.

جهت درمان عفونت‌های کلامیدیایی:

بزرگسالان ۱۶ سال و بالاتر: ۱۰۰۰ میلی‌گرم به صورت یک مقدار واحد.
ایمنی و کارآیی کپسول آزیترومایسین در کودکان زیر ۱۶ سال مشخص نشده است.

نحوه مصرف آزیترومایسین برای درمان جوش صورت

از آنتی بیوتیک ها و همچنین آزیترومایسین برای درمان جوش و آکنه استفاده می شود . برای درمان جوش معمولا درمان با استفاده از آزیترومایسین ۵۰۰ میلی گرم در روز اول آغاز شده و در روزهای بعدی به ۲۵۰ میلی گرم کاهش میابد . در صورت مقاومت جوش به درمان میتوان این میزان را به ۵۰۰ میلی گرم روزانه به مدت ۵ روز ادامه داد . در هر صورت افزایش دوز آزیترومایسین تاثیر محسوسی در درمان جوش صورت نداشته و بهتر است از دوزهای پایین استفاده شود . در صورتی که جوش های صورت در زمان مصرف آزیترومایسین بهبود یافت ، مصرف دارو را قطع نکنید و دوره درمان را تا آخر ادامه دهید .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۹/۱۰  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد .
این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.

جستجوهای مرتبط : قرص آزیترومایسین ۲۵۰ برای جوش,  قرص آزیترومایسین برای جوش,  قرص ازیروسین ۲۵۰ برای چیست,  قرص اریترومایسین برای چیست,  آزیترومایسین سرماخوردگی,  آزیترومایسین برای گلو درد,  شربت زیتروماکس برای کودکان,  آزیترومایسین در بارداری,