خلاصه :

در دوران بارداری از مواد موبر جهت از بین بردن موهای زائد استفاده کنم؟

آیا استفاده از گوشی تلفن همراه در بارداری خطرناک است؟

آیا قرار گرفتن در معرض استرس و نگرانی و اضطراب در بارداری خطرناک است؟

آیا استفاده از سونا و جکوزی در بارداری خطرناک است؟

آیا ارتباط خانم باردار با شخصی که واکسن زده خطرناک است؟

پرسش و پاسخ های رایج دوران بارداری | سری 12

آیا استفاده از گوشی تلفن همراه در بارداری خطرناک است؟

مطالعات نشان داده اند که به خصوص در کوتاهمدت این کار خطری ندارد. با این حال توجه داشته باشید که استفاده از تلفن همراهمدت زمان کوتاهی است که رایج شده و فعلا نمی توان در مورد اثرات دراز مدت آن نظرداد.

موبایل هم تقریبا به اندازه تلویزیون، مایکروویو و کامپیوتر، امواج الکترومغناطیسی از خود ساطع می کند و این امواج از نوع غیریونیزه هستند نه یونیزان. (امواج غیر یونیزه تشعشعات کمتری ایجاد می کنند.)متخصصانمعتقدند با توجه به اینکه امواج غیر یونیزان در انتهای طیف امواج قرار می گیرندبرای سلامت جنین خطرناک نیستند. با این حال بهتر است این توصیه ها را به کارببندید:

– تا حد امکان دفعات کمتری از گوشی استفادهکنید.

– سعی کنید به جای مکالمه، پیام خود را با sms بفرستید

– تا جائیکه ممکن است زمان مکالماتتان راکوتاه کنید.

– اگر در منطقه ای که هستید انتن دهی خوب نیستمکان خود را تغییر دهید تا امواج به خوبی منتقل شوند.

– سعی کنید از handsfree بیشتر استفاده کنید چون در این صورت می توانید بیشتر از گوشی فاصلهبگیرید .

– هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنیدچون با این کار احتمال تصادف را بیشتر می کنید

 

آیا قرار گرفتن در معرض استرس و نگرانی و اضطراب در بارداری خطرناک است؟

نگرانی و اضطراب در حاملگی شایع است و یکی ازدلایل آن تغییرات شدید هورمونها است. ضمنا تغییرات اساسی که در اثر باردار شدن درزندگی روزانه و عادی یک خانم به وجود می اید خود یکی از عوامل استرس زا است. نکتهمهم این است که دوره های کوتاه مدت استرس خطری را متوجه جنین نمی کند اما استرسمزمن می تواند خطر مسمومیت حاملگی یا زایمان زودرس را افزایش دهد.

بعضیمحققان اعتقاد دارند استرس مداوم در مادر باردار موجب بیش فعال شدن کودک در آیندهمی شود. یکی از راهها ی موثر برای کاهش استرس، تمرینات ورزشی و آرامش بخش از جملهیوگا است

آیا استفاده از سونا و جکوزی در بارداری خطرناک است؟

اکثر پزشکان این کار را توصیه نمی کنند واعتقاد دارند که به دلیل بالا رفتن درجه حرارت بدن مادر، ممکن است گردش خون جفت وجنین مختل شود.

بیشترین خطر این مسئله در دوازده هفته اولحاملگی است. ضمنا هر گونه افزایش دمای بدن در حاملگی موجب سرگیجه و خستگی در مادرمی شود که به دنبال آن جنین هم در معرض خطر قرار می گیرد. به جای این کار بسیاربهتر است در استخر شنا کنید که علاوه بر بی خطر بودن ، مفید هم هست

آیا ارتباط خانم باردار با شخصی که واکسن زده خطرناک است؟

بطور کلی برای رعایت احتیاط زیاد گفته می شودکه اگر کسی (نوزاد، کودک یا بزرگسال) واکسن ویروسی زنده ضعیف شده مثل سرخجه را زدهاست، تا یک ماه با خانم حامله بطور مداوم و مستقیم تماس نداشته باشد. اما واقعیتاین است که حتی در همین مقدار زیاد تماس هم هیچ موردی از ایجاد عارضه در بارداریدیده نشده است و این فقط یک توصیه حفاظتی است. اما برای ملاقات کوتاه مدت که به هرحال صورت گرفته و دیگر گذشته است، خود را نگران نکنید

آیا خطرناک است اگر در طول حاملگی از سیگارهای سبک استفاده کنم؟

مادران باردار سیگاری که گمان می کنندسیگارهای سبک یا لایت خطری را متوجه جنین نمی کند در اشتباه هستند. واقعیت این استکه حتی اگر روی پاکت سیگار هم مقدار نیکوتین آن کمتر درج شده باشد باز هم مقدارنیکوتینی که وارد بدن شما و نهایتا از طریق خون وارد بدن جنین می شود آسیب زنندهاست.

درمورد سیگارهای لایت، فرد سیگاری موقع کشیدن این سیگارها به طور ناخودآگاه پک هایبیشتر و عمیق تری می زند و عملا مواد سمی بیشتری وارد بدن خود می کند. در نهایت بههمان اندازه سیگارهای معمولی نیکوتین، منو اکسید کربن و سایر مواد مضر برای سلامتجنین وارد بدن می شود.

بنابراین باید به این مادران گفت که در اولینفرصت سیگار کشیدن را کنار بگذارند. تنها سیگار های بی خطر آنهائی هستند که پک زدهنمی شوند

همچنین بخوانید :     علائم بارداری

آیا استفاده از رنگ مو در حاملگی برای سلامت جنین خطرناک است؟

 

هنوز پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد وثابت نشده است که در انسان رنگ شیمیائی باعث اختلال در رشد جنین شود. تحقیقاتی کهبر جنین حیوانات صورت گرفته نشان داده است که این رنگ ها می تواند موجب نقص هایتکاملی در جنین شود، البته تمام آن حیوانات در معرض مقادیر زیاد مواد شیمیائی قرارداده شده بودند.

توصیه می شود رنگ کردن با مواد شیمیائی تاپایان سه ماهه اول انجام نشود. در سایر مواقع می توانید برای اطمینان بیشتر ازدستکش استفاده کنید و در ضمن تا حد امکان از حلال کمتری استفاده کنید. می توانیدبه جای رنگ کامل، مش یا های لایت کنید. بعضی ترجیح می دهند از رنگ های گیاهی استفادهکنند اما واقعیت این است که گاهی کمپانی ها به این رنگ ها هم مواد شیمیایی اضافهمی کنند. البته حنا یک استثنا است. می توان گفت حنا تنها رنگی است که تقریبا هیچخطری در بارداری ندارد

آیا خطرناک است اگر در دوران بارداری از مواد موبر جهت از بین بردن موهای زائد استفاده کنم؟

 

رشد موها در بارداری افزایش می یابد و معمولاشایعترین محل رشد موهای نا خواسته زیر بغل، پایین شکم، ساق پا، روی شکم و صورتاست.

مواد موبر (که ممکن است به صورت ژل، لوسیون یااسپری باشند) با اثر بر لایه کراتینین و سست کردن آن موجب سست شدن تار مو و ریزشآن می شوند. در مورد بی خطر بودن این کرم ها در حاملگی مطالعات کمی انجام شده و هنوزتوافق قطعی بر سر آن وجود ندارد. اما رعایت چند نکته می تواند کمک کننده باشد:

– همیشهپیش از مصرف، دستور العمل بروشور این محصولات را بخوانید.

-سعی کنید هیچگاه آنها را بر روی پوست آسیبدیده (خراشیده یا بریده شده) استفاده نکنید.

– اگر برای اولین بار محصولی را مصرف می کنیدبهتر است ابتدا آن را بر منطقه کوچکی از بدن تست کنید تا از بروز واکنشهای حساسیتجلوگیری کرده باشید.

منبع : نی نی سایت