خلاصه :

آیا سزارین خطر یا عوارضی هم در پی دارد؟

چه می توانم بکنم تا هنگام زایمان طبیعی به اپیزیوتومی کمتر نیاز داشته باشم؟

زایمان در آب چیست؟

مرده زایی (still birth) چیست؟

بی حسی اپی دورال چگونه انجام می شود؟

زایمان طبیعی چند مرحله دارد و چقدر طول می کشد؟

پرسش و پاسخ های بارداری و زایمان | سری 7

 

آیا سزارین خطر یا عوارضی هم در پی دارد؟

چون سزارین یک عمل جراحی است، ممکن است عوارض و مشکلات معمول یک عمل جراحی را مانندموارد زیر داشته باشد:

  • خطراتبیهوشی
  • عفونت
  • خونریزی
  • عوارض مربوط بهلخته شدن خون در رگها
  • صدمه بهدستگاه ادراری بطور کلی جنین در بدن مادر رسیده می شود و می بایست بارداری خاتمهیابد.

نحوه خاتمه بارداری بایدبه شکلی باشد که سلامت مادر و نوزاد را تامین کند. برای نیل به این هدف، گاهیزایمان طبیعی (واژینال) و گاهی سزارین انجام می شود.

چه می توانم بکنم تا هنگام زایمان طبیعی به اپیزیوتومی کمتر نیاز داشته باشم؟

اپیزیوتومی برشی است که در فاز دوم زایمان دراطراف واژن و پرینه داده می شود تا خروج جنین راحت تر صورت بگیرد و معمولا زمانیانجام می شود که پیشرفت زایمان کند شده باشد. معمولا در زایمان اول بیشتر انجام میشود.

ماساژ ملایم روزانه پرینه از هفته 34 به بعدمی تواند قابلیت ارتجاع عضلات این ناحیه را بیشتر کند. برای این کار کمی کرمویتامینE را به نوک انگشتان خود بمالید و انگشتانتان را حدود سه سانتیمتر داخلواژن قرار دهید و به آرامی به طرف پائین و دیواره های اطراف فشار وارد کنید تاجائیکه کمی احساس سوزش یا خارش کنید .تا دو دقیقه ادامه دهید. سپس این کار را بهطرف پائین ادامه دهید و بعد مجددا به عقب برگردید و این کار را سه دقیقه انجامدهید. حوالی زمان زایمان هم می توانید همین کار را همراه با کمپرس گرم انجام دهیدتا عضلات وژن هر چه بیشتر شل شوند.

زایمان در آب چیست؟

زایمان در آب روش نسبتا جدیدی در زایمان طبیعی است که در حال حاضر مراحل اولیه خود را می گذراند و تحقیقات کمی در مورد آن صورتگرفته است و شکی نیست که مانند هر روش دیگری ، مزایا و معایب خود را دارد.

زایمان در آب، فاز اول زایمان را سریعتر ونیاز به استفاده از مسکن را در طول زایمان کمتر میکند.

بعضی مطالعات نشان داده اند که نیاز به فورسپس(که معمولا در زایمان اول مورد استفاده دارد) در صورتیکه مادر حداقل بخشی اززایمان خود را در آب انجام داده باشد، کمتر می شود. همچنین، بر خلاف تصور اغلبمردم، بالا رفتن ریسک عفونت در این روش هنوز ثابت نشده است.

باید توجه کرد که در حال حاضر زایمان در آبتوسط تمام پزشکان توصیه نمی شود زیرا عده ای از آنها معتقدند بررسی های بیشتری جهتاطمینان از کاملا بی خطر بودن این روش زایمان، لازم است.

مرده زایی (still birth) چیست؟

تولد نوزاد مرده بعد از هفته 20 حاملگی رامرده زائی می گویند. علت آن ناشناخته است.

ممکن است ناشی از کاهش جریان اکسیژن جنین یاناشی از مشکلات بندناف یا جفت باشد. در صورتی که جنین اختلال ژنتیک شدیدی داشتهباشد و بندرت، اگر گروه خونی مادر و جنین سازگار نباشد، احتمال تولد نوزاد مردهوجود دارد.

در خانمهایی که سیگار می کشند و یا دچار سوءاستعمال مواد مخدر یا مصرف زیاد الکل هستند، احتمال تولد نوزاد مرده بیشتر است.

بی حسی اپی دورال چگونه انجام می شود؟

بی حسی اپی دورال یک روش زایمان بی درد است.

این بی حسی از طریق یک کاتتر بین دو مهره درپائین ترین قسمت کمر داده می شود.نوک کاتتر وارد فضای اپی دورال می شود که ازغشاهای اطراف طناب نخاع تشکیل شده است. انتهای دیگر به شانه بسته می شود. بنابراینمقادیر بعدی دارو می توانند تجویز شوند.

این نوع بی حسی اعصاب را از کمر به پائین تحتتاثیر قرار می دهد که شامل اعصاب رحمی نیز می باشد. در حین بی حسی مایعات وریدیتزریق می شود و ضربان قلب جنین کنترل می گردد.

زایمان طبیعی چند مرحله دارد و چقدر طول می کشد؟

  • مرحله اول از دردهای زایمان تا باز شدن کامل دهانه رحم است که در خانمهایی که برای اولین بار زایمان می کنند 8تا 12 ساعت و در چندزاها 5 تا 8 ساعت طول می کشد.
  • مرحله دوم خارج شدن جنین از دهانه رحمی است که کاملا باز شده و در زایمان اول بطورمتوسط 50 دقیقه و در چندزاها بطور متوسط 20 دقیقه طول می کشد.
  • مرحله سوم خارج شدن جفت است که در تمام خانمها بطور متوسط 5 تا 15 دقیقه طول میکشد.

 

عمل سزارین چگونه انجام می شود؟

پزشک روی شکم و رحم یک برش ایجاد کرده و نوزاد را از این طریق خارج می کند. امروزه بسیاری از سزارین ها با بیحسی نخاعی یا اپیدورال انجام می شوند. بنابراین مادر هوشیار است و می تواند مراحل مختلف سزارین راببیند. همچنین داخل مثانه سوند ادراری گذاشته می شود و از بازو رگ گیری می شود تادر صورت نیاز مایعات یا دارو از راه ورید به او تزریق شود.

جراح متخصص زنان و زایمان ابتدا یک برش افقیسطحی بر روی پوست شکم (پائین شکم) و سپس یک برش عمقی بر روی رحم می دهد و ظرف چنددقیقه جنین را خارج می کند. بعد از این مرحله، حدود نیم ساعت زمان لازم است تا جفتخارج شود و بعد لایه های بریده شده یکی یکی بخیه می شود تا به حالت اول در آید.

 

گرداوری : مجله اینترنتی همراه با علم

منبع : نی نی سایت