خلاصه سوالات :

آیا مصرف چای سبز، شانس باردار شدن را بیشتر می کند؟

آیا احتمال بارداری در زنان باکره وجود دارد؟ چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

بارداری چگونه رخ می دهد؟

آیا در حین مصرف داروهای روانپزشکی می توانم باردار شوم یا بهتر است دیرتر اقدام کنم؟

سوال و جواب های بارداری و حاملگی | سری 6

آیا مصرف چای سبز، شانس باردار شدن را بیشتر می کند؟

فهرست سرفصل ها

اگر مصرف چای سبز را دوست دارید می توانید روزی یک یا دو فنجان بنوشید، اما انتظار نداشته باشید اتفاق غیرمنتظره ای رخ دهد! اثرات مفید چای سبز بر سلامتی ثابت شده است اما هنوز تحقیقات کافی در مورد اثرات آن بر باروری صورت نگرفته است. در برگ چای سبز، ماده پلی فنول وجود دارد که به عقیده دانشمندان یک آنتی اکسیدان است. ( آنتی اکسیدان ماده ای است که جلوی آسیب دیدن سلول و تبدیل آن به سلول سرطانی را می گیرد.) البته مطالعاتی هم وجود دارد که ثابت می کند به دلیل اینکه چای سبز حاوی کافئین و تانیک اسید است، مصرف مقادیر زیاد آن ریسک سقط جنین را بالا می برد. (به خاطر داشته باشید که به هر حال میزان کافئین موجود در چای سبز نسبت به چای سیاه و قهوه کمتر است.) یک مطالعه نشان داده است در نوزادانی که مادرانشان حوالی زمان باردارشدن مقادیر زیاد چای سبز استفاده کرده بودند ،نقص لوله عصبی ( مانند اسپاینا بیفیدا) بیشتر بوده است اما برای تائید این مطلب هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.

آیا احتمال بارداری در زنان باکره وجود دارد؟ چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

در زنان بالغ باکره، پرده بکارت مانند صفحه ای است با ضخامتهای متغیر که سوراخ واژن را کم و بیش احاطه می کند. قطر سوراخ پرده بکارت بین سوراخی به اندازه نوک سوزن تا سوراخی که یک یا حتی دو انگشت را در خود راه می¬دهد متغیر است. گرچه عقیده دارند پارگی پرده بکارت به همراه خونریزی است، اما این خونریزی در تمامی زنان دیده نمی شود. بعضی از انواع پرده بکارت ممکن است حتی پس از نزدیکی های مکرر نیز خراشی برندارد. در واقع موارد زیادی از حاملگی در زنان گزارش شده که پرده بکارت آنها پاره نشده است. اسپرم های موجود در مایع منی دارای حرکت رو به جلو هستند و امکان عبور آنها از دهانه واژن به داخل واژن حتی دقایقی بعد از آلوده شدن سطح خارجی ناحیه تناسلی وجود دارد، زیرا یک اسپرم طبیعی در یک خط مستقیم با سرعت 1 تا 4 میلیمتر در دقیقه حرکت می کند و این امر اجازه می¬ دهد تا در جستجوی تخمک در سراسر مجاری تناسلی زنانه حرکت کند. در ضمن اسپرم در محیط داخل بدن (واژن یا رحم) حدود 72 ساعت زنده می ماند و از طرفی بدن یک خانم در شرایط طبیعی در محدوده روزهای تخمک گذاری (3 تا 4 روز قبل و بعد از روز تخمک گذاری که این روز حدودا اواسط سیکل است) دارای شرایط مناسبی برای انتقال اسپرم به تخمک خواهد بود. پس الزاما نباید مایع منی داخل واژن ریخته شود، چون خود اسپرم مسیر واژن را به طرف رحم طی نمایید. پس در صورت تماس مشکوک که منجر به آلودگی دستگاه تناسلی با مایع منی می شود احتمال بارداری وجود دارد و اگر بخواهید از باردار شدن جلوگیری نمایید می توانید از دستور جلوگیری پس از مقاربت استفاده نمایید. این روش به این صورت است که حداکثر در فاصله زمانی 72 ساعت از تماس جنسی مشکوک به صورت زیر عمل می¬نمایید. – قرص HD، 2 عدد در اولین فرصت و دو عدد 12 ساعت بعد – در صورتی که قرص LD در دسترس دارید 4 عدد قرص LD در اولین فرصت و 4 عدد قرص 12 ساعت بعد در صورت استفراغ تا دو ساعت پس از مصرف قرص باید مجدداً قرص را مصرف نمایید. حداکثر دفعاتی که مجاز به استفاده از این روش پیشگیری هستید یکبار در هر سیکل قاعدگی است و اثر بخشی این روش حدود 98-97 در صد بوده و هر چه نزدیکتر به زمان تماس جنسی باشد اثر گذاری آن بیشتر است. در صورت استفاده از این روش و قاعده نشدن (یا خونریزی شما مشابه قاعدگیهای معمول قبلی نباشد) در عرض 3 هفته پس از مصرف قرصها باید آزمایش خون جهت بارداری انجام شود. اما در هر صورت در صورت وجود تماس جنسی لازم است از روش مناسب پیشگیری از بارداری با مراجعه به پزشک یا ماما خود بهره مند شوید

بارداری چگونه رخ می دهد؟

در هر ماه بطور معمول و طبیعی یک تخمک از یکی از تخمدان ها آزاد شده و از طریق لوله های رحم وارد رحم می شود، در هر مقاربت نیز حدود 2 تا 5 میلی لیتر مایع منی حاوی اسپرم (سلول جنسی مرد) وارد مهبل می شود که در هر میلی لیتر آن حدود 70 میلیون اسپرم وجود دارد و از این تعداد فقط حدود 2000 اسپرم به محل لقاح می رسند. محل لقاح وسط لوله رحم است. بنابراین اسپرم بعد از ورود به مهبل، وارد حفره رحم شده و سپس وارد لوله رحم می شود. وقتی اسپرم به تخمک رسید، کاملا با هم مخلوط و متحد شده و تخم را ایجاد می کنند. بنابراین هر فردی نیمی از خصوصیات خود را از پدر و نیمی را از مادر کسب می کند. تخم پس از تشکیل شدن تقسیم می شود، قسمتی از سلول ها جنین و قسمت دیگر جفت را بوجود می آورند. پس از لانه گزینی تخم در دیواره رحم، جفت با رگ های خونی رحم مادر ارتباط پیدا کرده و عمل تغذیه جنین را به عهده می گیرد. دستگاه های مهم بدن در 8 هفته اول بعد از لقاح شکل می گیرند. بنابراین مادر باید کاملا مراقب سلامتی خود باشد و از مصرف دارو بدون اجازه پزشک، دود سیگار و در معرض بیماری قرار گرفتن پرهیز نماید.

آیا مصرف داروهای سرماخوردگی در حالی که برای بارداری اقدام می کنم خطرناک است؟

معمولا خیر. داروهای سرماخوردگی اغلب شامل مسکن هستند که در بارداری منع مصرف ندارند. با این حال بهتر است هتگام مراجعه به پزشک برای بیماری تان، وی را در جریان اقدام خود به بارداری قرار دهید تا داروهایی را برای شما انتخاب کند که کمترین عوارض را بر بارداری داشته باشند.

آیا در حین مصرف داروهای روانپزشکی می توانم باردار شوم یا بهتر است دیرتر اقدام کنم؟

26 ساله هستم 2 ساله که ازدواج کردم. زیر نظر دکتر فلوکستین 10 و ایمی پرامین مصرف میکنم. 3ماهه برای بارداری اقدام میکنم. دکتر اجازه مصرف فلوکستین را داده اما من خیلی نگرانم. آیا بهتر است بچه دار شدن را به شش ماه بعد واگذار کنم یا نه؟

نه فقط به خاطر مصرف دارو، بلکه احتمالا شرایط روحی شما بگونه ای است که باید این داروها را مصرف کنید تا به یک حالت نشاط و متعادل برسید. پس ترجیحا تا بهبود حال عمومی و شرایط روحی و روانی باردار نشوید. زیرا بارداری یک استرس بزرگ روحی است و ممکن است مشکل شما را چند برابر کند، گذشت از آنکه مصرف مداوم و زیاد این داروها به هر حال بی اثر بر جنین نخواهد بود.

آیا مصرف آنتی بیوتیک در حالی که برای بارداری اقدام می کنم خطرناک است؟

مصرف بسیاری از آنتی بیوتیک های رایج مانند پنی سیلین و آمپی سیلین در بارداری مجاز است. تقریبا برای هر بیماری عفونی می توان آنتی بیوتیک مناسبی پیدا کرد که مصرف آن خطراتی در بارداری نداشته باشد. با این حال بهتر است هتگام مراجعه به پزشک، وی را در جریان اقدام خود به بارداری قرار دهید تا داروهایی را برای شما انتخاب کند که کمترین عوارض را بر بارداری داشته باشند.

زنی 38 ساله هستم دو سال پیش یک سقط بدلیل حاملگی خارج از رحم داشتم و دو ماه قبل حامله شدم اما وقتی برای سونوگرافی در هفته هفتم مراجعه کردم با سونوگرافی معمولی چیزی دیده نشد و در سونوگرافی داخلی یک کیسه بسیار کوچک مشاهده گردید . دو هفته بعد مجددا مراجعه نمودم و دکتر گفت حاملگی پوچ بوده و حاملگی ناموفق است باید سقط شود . ممکن است علت آن را ذکر کنید و برای حاملگی بعدی مرا راهنمایی نمایید.

از آنجا که حاملگی اول شما خارج رحم بوده فقط بارداری دوم شما سقط محسوب می شود. معمولا یک سقط نیاز به بررسی اضافی ندارد و شانس سقط در حاملگی بعدی را افزایش نمی دهد. در مواردی که 3 بار یا بیشتر سقط بدون علت مشخص اتفاق بیافتد بررسی ضرورت می یابد. توصیه می شود پیش از تصمیم به بارداری با پزشک معالجتان مشورت کنید و توصیه های لازم از جمله مصرف اسید فولیک را از ماههای قبل شروع کنید.

من قصد ازدواج با دختر دائی مادرم را دارم که 9 سال کوچکتر از من است. هیچکداممان دچار کم خونی نیستیم و سابقه‌ای از بیماریهای ژنتیکی و تالاسمی در خانواده‌های هر دو نفرمان وجود ندارد. آیا ضرورتی برای انجام مشاوره ژنتیک و احیانا انجام آزمایش‌های مربوطه وجود دارد یا خیر؟

متأسفانه، امکانش وجود دارد. ممکن است فردی کاملاَ سالم باشد در عین حال، همین شخص سالم، می تواند حامل ژن نابهنجار باشد. واقعیت این است که، وجود ژنهای معیوب در اشخاص نرمال، و احتمال انتقالشان، یکی از مسایل اصلی علم ژنتیک را تشکیل می دهد. به همین دلیل است که انجام مشاوره ژنتیک قبل از اقدام به بارداری ضرورت می یابد. مشاور ژنتیک حتی در صورت سلامت کامل شما و همسرتان می تواند تشخیص دهد که آیا احتمال وجود بیماری هایی که با ژن مغلوب منتقل می شود وجود دارد یا خیر و در صورت نیاز آزمایشات لازم را برای شما درخواست خواهد کرد یا برای تشخیص زودرس بیماری بخصوصی در جنین پیشنهاداتی را ارائه خواهد داد.

من 2 برادر ناشنوا دارم. برای بارداری به مشاوره ژنتیک مراجعه کردم که گفتند تا آمدن جواب آزمایش مولکولی باید صبر کنیم ولی خیلی هم امیدوار نبودند. می خواستم بدونم راهی هست که ما بتوانیم بچه دار بشویم مثلأ روش ivf تا چه حد موثره؟

احتمالا در مشاوره ژنتیک به شما گفته شده که وجود اختلالات ژنتیکی (اگر با آزمایشات مشخص شود که در مورد شما وجود دارد) در همه موارد فرزند شما به آن مبتلا نخواهد شد و با احتمالاتی قابل محاسبه است. روشهایی هم وجود دارد که در صورت ریسک بالای ابتلای جنین می توان در مراحل اولیه بارداری سلامت جنین را ارزیابی کرد. به هر حال راه حل شما IVF نخواهد بود چون این روش در مواردی که زوج قابلیت باروری بطور طبیعی را ندارند استفاده می شود و نطفه تشکلیل شده داخل رحم گذاشته می شود. مگر اینکه بخواهید از همان ابتدا جنین کاملا سالم را انتخاب کنید و در رحم قرار دهید. در هر حال بهتر است صبر کنید تا نتایج آزمایشات شما مشخص شود و مشاوره ژنتیک شما را در این مورد راهنمایی خواهد کرد.

 

گردآوری : مجله همراه با علم

منبع : نی نی سایت