خلاصه مطلب :

 آیا چندین حاملگی با فاصله کم خطرناک است؟
 آیا سن پدر هم در ابتلا جنین به سندرم داون تاثیر دارد؟
 احتمال وقوع سندرم داون در کودک ما چقدر خواهد بود؟
 آیا با وجود کم کاری تیروئید می توانم بارداری بی خطر داشته باشم؟
 آیا با وجود پرکاری تیروئید می توانم بارداری بی خطر داشته باشم؟

پاسخ به رایج ترین سوالات و مشکلات پیش از بارداری

 

چه عواملی موجب به وجود آمدن نوزاد با رشد کم داخل رحمی می شود؟

مواردی که می توانداحتمال پیدایش محدودیت رشد داخل رحمی را افزایش دهند متنوع هستند اما می توان بهمهمترین آنها به شرح زیر اشاره کرد:- وزن کم تر از 50 کیلوگرم مادر پیش از حاملگی:زنی با جثه متوسط و یا کوچک که به اندازه کافی وزن نگرفته باشد نیز ممکن استنوزادی با محدودیت رشد داخل رحمی داشته باشد. – تغذیه نامناسب در طول بارداری:تغذیه خوب و رژیم غذایی سالم در دوران بارداری، اهمیت زیادی دارند. سعی نکنید مانعاز افزایش طبیعی وزن در دوران بارداری شوید. تحقیق نشان می دهد زمانی که مصرفکالری برای مدتی طولانی به کمتر از 1500 کالری در روز محدود شود، IUGR رخ می دهد. – مصرف سیگار یا الکل در حاملگی توسط مادر: سیگار کشیدن واستفاده از تنباکو می توانند مانع از رشد کودک شوند. هر چه تعداد سیگارهای کشیدهشده بیشتر باشد، اختلال وسیع تر و نوزاد کوچک تر خواهد بود.

 

ابتلا به برخی از عفونتها در بارداری:

عفونت با سیتومگالوویروس،سرخجه و سایر عفونت ها نیز می توانند سبب محدودیت رشد جنین شوند.

– افزایش فشار خون بارداری

– دیابت بارداری در مادر

– وجود اختلالاتکروموزومی یا نقص در نوزاد

– وجود اختلالاتی در جفت

– اختلالات بند ناف

– بارداری های متعدد

– الیگو هیدر آمنیوس (کمبود بیش از حد مایع آمنیوتیک)

آیا چندین حاملگی با فاصله کم خطرناک است؟

بله، تحقیقات نشان داده است که حاملگی هایمتعدد و نزدیک به هم ( به خصوص با فاصله کمتر از 6 ماه) برای سلامت مادر و نوزادخطراتی دارد که یکی از آنها زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد است. حداقل فاصلهزمانی مناسب بین بارداری ها 18 تا 23 ماه است

آیا سن پدر هم در ابتلا جنین به سندرم داون تاثیر دارد؟

تحقیقات نشان می دهند که سن پدر نیز می تواندبر سلامت بارداری تاثیر گذار باشد. اختلالات کروموزومی که سبب بروز نقایص مادرزادیمی شوند، بیشتر در زنان میانسال و مردان بالای 40 سال رخ می دهند. احتمال اینکهمردی که بالای 55 سال سن دارد، پدر نوزادی مبتلا به سندرم داون شود، دو برابر سایرافراد است. احتمال بروز اختلالات کروموزومی با بالا رفتن سن پدر افزایش می یابد.

برخی پژوهشگران توصیه می کنند که مردان، پیشاز 40 سالگی پدر شوند. با این حال در مورد این موضوع، همچنان اختلاف نظر وجود دارد.

 

من 46 سال دارم. اگر بخواهم باردار شوم احتمال وقوع سندرم داون در کودک ما چقدر خواهد بود؟

واقعیت این است که خطر متولد شدن نوزادی مبتلابه سندرم داون از مادران با سن و سال بالاتر، بیشتر است بطوریکه با افزایش سن مادرخطر متولد شدن نوزادی مبتلا به سندرم داون به ترتیب زیر بیشتر می شود :*

  • در 25 سالگی، 1 مورد در هر 1300 تولد
  •    در 30 سالگی، 1 مورد در هر965 تولد
  •    در35 سالگی، 1 مورد در هر 365 تولد • در 40سالگی، 1 مورد در هر 109 تولد
  •  در 45 سالگی، 1 مورد در هر 32 تولد
  • در 49 سالگی، 1 مورد در هر 12 تولد

البته بسیاری از این بارداری ها به سقط خود بهخودی یا تولد نوزاد مرده ختم می شوند. خوشبختانه امروزه برای تشخیص ابتلای جنینمادران میانسال به سندرم داون، آزمایشات مختلفی انجام می شود و این سندرم، شایعترین اختلال کروموزومی قابل شناسایی با آمنیوسنتز یا بررسی آمنیوتیک است. ولی میتوان نسبت به آمار فوق، نگاه مثبت تری هم داشت. اگر 45 ساله هستید احتمال عدم تولدنوزادی مبتلا به سندرم داون، 97% است. اگر 49 ساله باشید، به احتمال 92% نوزاد شمامبتلا به سندرم داون نیست. اگر به دلیل سن و یا سابقه خانوادگی، نگران خطر بروزسندرم داون در کودکتان هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

چه خطراتی مرا تهدید خواهد کرد اگر بخواهم در حدود 35 سالگی باردار شوم؟

اکثر زنان تمایل دارند که پس از تثبیت وضعیتشغلی، ازدواج کنند و بیشتر زوج ها در سنین بالاتری نسبت به گذشته خواهان فرزند میشوند. امروزه پزشکان مادران بیشتری را می بینند که در سنین بالاتری، نخستین حاملگیخود را تجربه می کنند و اغلب این مادران، دوران بارداری کم خطرتر و سالم تری نسبتبه زنان هم سن و سال خود در گذشته دارند.در واقع زن میانسالی که در نظر داردباردار شود، از دو بابت نگرانی دارد. او می خواهد بداند که بارداری بر او چهتاثیری دارد و از سوی دیگر چگونه سن وی بر بارداری او اثر خواهد گذاشت. واقعیت ایناست که خطر بروز موارد زیر در زن بارداری که بیش از 35 سال دارد مختصری افزایش مییابد

  • تولد نوزادی مبتلا به سندرم داون
  • فشار خون بالا
  • احساس فشار یا درد در لگن
  • پره اکلامپسی
  • احتمال انجام زایمان با روش سزارین
  • چند قلویی
  • پارگی جفت
  • خونریزی و عوارض دیگر
  • زایمان زودرس

یک زنباردار میانسال ممکن است مجبور باشد با مشکلاتی دست و پنجه نرم کند که یک زنباردار جوانتر ممکن است با آنها مواجه نشود.

به بیان سادهتر، باردار شدن در 20 سالگی راحت تر از باردار شدن در 40 سالگی است. ممکن است در40 سالگی، شغلی داشته باشید و یا سایر فرزندانتان بخواهند وقت اضافه شما صرف آنهاشود. در این سن و سال ممکن است استراحت کردن، ورزش کردن و تغذیه مناسب، سخت ترباشد.

مشکلات مادرهمراه با باردار شدن در سنین بالاتر عبارتند از اغلب بیماری های مزمنی که معمولابا بالا رفتن سن ظاهر می شوند. یکی از شایعترین عوارض بارداری در زنان 35 ساله وبیشتر، فشار خون بالاست. میزان بروز پره اکلامپسی نیز افزایش می یابد. خطر بروزاختلالات و مشکلاتی مانند زایمان پیش از موعد و احساس فشار و یا درد در لگن نیز درزنان باردار میانسال بیشتر است. احتمال بروز دیابت و عوارض آن نیز با بالا رفتنسن، بیشتر می شود. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که میزان بروز عوارض دیابت درزنان 35 ساله و بیشتر، دو برابر سایر افراد است. در گذشته، دیابت و فشار خون بالااز عوارض اصلی هر بارداری محسوب می شدند. با پیشرفت امروزی، می توانیم به خوبی هردوی این عوارض را درمان کنیم.

آیا با وجود کم کاری تیروئید می توانم بارداری بی خطر داشته باشم؟

در درجه اول باید بدانید که کم کاری تیروئیدخود مانع تخمک گذاری می شود بنابراین هر خانمی با کم کاری تیروئید که قصد حاملگیدارد باید ابتدا با دارو، هورمونهای خونش را به سطح طبیعی برساند. این بیماری بهتنهائی بارداری را تحت تاثیر قرار نمی دهد به این شرط که کاملا تحت کنترل باشد.

جنین برای رشد مغز نیاز به هورمون تیروکسیندارد و این هورمون به راحتی از جفت رد می شود پس بسیار مهم است که در تمام طولبارداری میزان آن در خون نرمال باشد. در مواردی که سطح خونی تیروکسین درمحدودهطبیعی نیست، احتمال سقط جنین، مسمومیت حاملگی و اختلالات قلبی در جنین بیشتر میشود.

به خاطر داشته باشید به خصوص در 12 هفته اولبارداری مصرف تیروکسین بدن افزایش میابد ( 50 تا 100 درصد) و لازم است با انجامتستهای تیروئیدی هر چهار تا شش هفته یکبار آن را چک کنید.

اگر از بیماری صبحگاهی رنج می برید شاید بهترباشد زمان مصرف قرص صبح را تغییر دهید.در این مورد بهتر است ابتدا با پزشکتانمشورت کنید.

آیا با وجود پرکاری تیروئید می توانم بارداری بی خطر داشته باشم؟

افزایش زیاد هورمون تیروئیدی یا پرکاریتیروئید، موجب تسریع سوخت و ساز بدن می شود و معمولاً در فرم شدید آن بیماری گریوزموسوم است. این مشکل را اغلب می توان با جراحی یا دارو برای کاهش میزان هورمونتیروئید در بدن، برطرف کرد. در صورتی که پر کاری تیروئید در دوران بارداری تحتدرمان قرار نگیرد، خطر زایمان زودرس و کم بودن وزن نوزاد هنگام تولد افزایش مییابد.

در صورتی که درمان دارویی در دوران بارداریضرورت یابد، داروهایی بی خطر وجود دارند که می توانید مصرف کنید. بنابراین بهتراست قبل از اقدام به بارداری با پزشک معالج خود مشورت کنید.

من مبتلا به فشار خون بالا هستم و شنیده ام که افزایش فشار خون در بارداری خیلی خطرناک است. چه باید بکنم و چگونه می توانم این خطرات را کاهش دهم؟

فشار خون بالا می تواند سبب بروز مشکلاتی برایزن باردار و کودک متولد نشده او شود. این مشکلات در زن باردار عبارتند از : سردرد،آسیب به کلیه ها و یا سکته مغزی.

در جنین در حال تکامل مادری که فشار خون بالادارد ممکن است جریان خون جفت کاهش یابد و به موجب اختلال رشد و یا محدودیت رشدداخل رحمی(IUGR) شود.

اگرپیش از بارداری دارای فشار خون بالا هستید باید در طول بارداری به دقت فشار خونخود را کنترل کنید. بطور مرتب تحت نظر پزشک معالجتان (که معمولا متخصص قلب یاداخلی است) باشید. در غیر اینصورت ممکن است متخصص زنان و زایمان از شما بخواهد بایک متخصص بیماری های قلب یا داخلی مشورت کنید تا به شما در کنترل فشار خونتان کمککند.

مصرفبرخی داروهای ضد فشار خون بالا در دوران بارداری بی خطر است؛ برخی دیگر با خطراتیهمراه هستند، مصرف هیچ دارویی را سر خود کم یا قطع نکنید! این کار می تواند خطرآفرین باشد. اگر به فکر بارداری هستید، در مورد داروهایی که برای کنترل فشار خونبالا مصرف می کنید و در مورد بی خطر بودن آنها طی لقاح و بارداری، با پزشک خودمشورت کنید.

 

منبع : نی نی سایت

گردآوری : مجله اینترنتی همراه با علم