برای موفقیت در فروش بیشتر می بایست فرآیند خرید تا آنجا که ممکن است ساده سازی شود و سعی کنیم برنامه بازاریابی ما بر حواس ۵ گانه مشتری تاثیر بگذارد. همچنین می بایست در پیام بازاریابی خود بر نتایجی که محصولات و یا خدمات ما ایجاد می کند تمرکز کنیم. و بطور کل باید احساسات مشتری را در فرآیند خرید درگیر کنیم.

در این مقاله بر موضوعات زیر تمرکز می کنیم:
۱) هدف اصلی ما از بازاریابی چیست؟
۲) چگونه فرآیند خرید مشتریان را ساده سازی کنیم؟
۳) چگونه حواس پنج گانه مشتری در خرید را درگیر کنیم؟
۴) چگونه بر اساس حواس ۵ گانه مشتریان، آگهی های پر فروش طراحی کنیم؟

تا کنون در همین وب سایت مقالات زیادی ارائه کرده ایم که تصمیمات خرید اغلب بر اساس احساس است و نه بر اساس منطق. شما با خواندن این مقاله در خواهید یافت که چگونه با درگیر کردن احساسی مردم در خرید سود سرشاری را نصیب خود کنید.
بیایید یکبار دیگر تعریف ساده ای از بازاریابی را با هم مرور کنیم.

بازاریابی یعنی هر عملی که انجام می دهید تا مخاطب را به خرید کالا و خدمات شما ترغیب کند. شما به عنوان صاحب کسب و کار همواره باید به این فکر کنید که چگونه مشتریان را به خرید بیشتر از خود ترغیب کنید. در موارد زیادی دیده می شود که برخی کسب و کارها بیشتر کار خرید را برای مشتریانشان سخت تر می کنند.

اگر می خواهید در بازاریابی موفق عمل کنید باید بدانید که چگونه باید احساسات مشتریان را درگیر خود کنید. مردم بیشتر از آنکه بر اساس منطق خود خرید کنند، خرید می کنند تا احساساتشان را ارضاء کنند. بعنوان مثال فرض کنید کسی که یک دست مبل را ۱۵۰ میلیون تومان می خرد مگر مبل ۱۰ میلیونی همان نیاز را برآورده نمی کند؟ او مبل گران را می خرد تا در چشم اطرافیان شخصی متمول و موفق جلوه کند. بارها و بارها گفنه ایم که مردم با احساسات خود خرید می کنند و بعد با منطق سعی می کنند آن را توجیه کنند.

برای اینکه فروش موفقی داشته باشید، باید ویژگی های محصولتان را به یک یا چند احساسی که مشتری از خرید آن محصول به او دست می دهد مرتبط کنید. بعنوان مثال کسی که پول زیادی را برای پرداخت یک عمل جراحی بینی پرداخت می کند برای کسب اعتماد به نفس بیشتر، زیباتر بنظر آمدن و کسب فرصتهای بیشتر برای ارتباط با دیگران این پول را پرداخت می کند. وقتی از همان شخص سئوال می کنید چرا بینی خود را عمل کردی؟ می گوید انحراف بینی داشتم و یا خوب نمی توانستم نفس بکشم. در حالیکه هیچکدام از این دلایل، دلایل واقعی عمل جراحی بینی او نیست.

شما بعنوان بازاریاب هر چه بیشتر بتوانید احساسات مردم را درگیر کنید بیشتر می فروشید.

۵ انگیزاننده قوی در مردم عبارتند از:

۱) ترس:
نمونه آن یک تیزر تبلیغاتی بسیار موفقی بود که در انگلستان در مورد استفاده نکردن از موبایل در هنگام رانندگی ساخته شد. در این آگهی نشان داد که سه دختر در یک اتومبیل در حال رانندگی هستند و راننده دختر در حال ارسال پیامک در هنگام رانندگی است که ناگهان تصادف وحشتناکی برای آنان رخ می دهد. این آگهی بعنوان یکی از تاثیرگذارترین آگهی های تبلیغاتی در جهان شناخته شد.

۲) عشق:
عشق و ارتباط یکی از مهمترین عوامل انگیزاننده برای خرید است. مثلاً فرض کنید که رستورانی در آگهی های تبلیغاتی خود اعلام کند که با حضور در این رستوران فضایی فراهم کرده ایم که شما با دیگران آشنا می شوید و ارتباطات جدید برای شما بوجود می آید. اگر رستورانی پیامی مبتنی بر این احساس ارائه دهد بی شک می تواند تعداد مشتریان بیشتری را جذب نماید.

۳) کالای رایگان:
امروزه مردم بسیار تمایل دارند که معاملات موفقی را تجربه کنند. بعنان مثال اگر در بسیاری از نمایشگاه های تجهیزات پزشکی در ایران شرکت کرده باشید می بینید با اینکه پزشکان اشخاص متمولی هستند اما برای دریافت یک اشانتیون از یک غرفه بشدت استقبال می کنند. این به این دلیل است که انسان ذاتاً بدنبال دریافت چیزی بدون دادن هزینه آن است.
اگر بازاریابی باهوشی باشید می توانید محصولات رایگانی ارائه دهید تا از طریق آن محصولات گرانتر و ارزشمندتر خود را به انها بفروشید.

۴) درآمد بیشتر
اگر محصول شما بگونه ای باشد که بتوانید ثابت کنید با خرید آن، مشتری درآمد بیشتری کسب می کند یا مثلاً سالانه مبلغی را پس انداز خواهد کرد شک نکنید که او محصول شما را می خرد.

۵) آرزو
شما باید آرزوها و رویاهای مشتریان خود را پیدا کنید. اگر محصولات شما باعث شود که آنها به بخشی از آرزوهایشان دست یابند مطمئناً از شما خرید می کنند. مثلاً فرض کنید یک شرکت دکوراسیون داخلی آپارتمانی را به عنوان نمونه کار ارائه دهد که بتواند با نشان دادن ان به مشتریان ثابت کند که زندگی در آن خانه چقدر می تواند به آنها آرامش دهد و استرس را از آنها دور کند.

اگر شما در آگهی های تبلیغاتی خود سعی کنید از این ۵ حواس استفاده کنید شک نکنید که آگهی شما تبدیل به یک آگهی پر فروش خواهد شد. از این نوع بازاریابی بعنوان بازاریابی انگیزشی نام برده می شود.
مهم نیست که آگهی شما در چه رسانه ای است. آیا یک آگهی چاپی دارید و یا یک آگهی رادیویی بلکه مهم این است که در پیامتان بر احساسات مشتریتان اثر بگذارید.

نویسنده مقاله: مسعود محمدی

 

منبع :بازاريابي